Föreningsranking

Allting som rör rankingen
egge

Re: Föreningsranking

Inlägg av egge »

Varför inte medel totalt sett?
Det är la bara att ta och trycka ihop alla rankingpoäng från en förening från den aktuella rankingen och dela på antal turneringar spelade?

En kille har spelat på 3 turneringar och fått 10 poäng, en har spelat 6 turneringar och har 50 poäng, en har 20 poäng på två turneringar:
10+50+20=80 poäng
3+6+2=11
80/11= 7.2 poäng i rankingen.

Blir inte det mest rättvist? Jag tycker inte en förenings elit skall gälla. Utan föreningen som helhet. Blir klart roligare. Sedan kan den baseras på den aktuella rankingen (som kör på de senaste 18 månaderna). Jag är inte intresserad utav hur bra de tre bästa i en förening på 20 aktiva turneringsspelare är, utan mer om hur bra föreningen är. Då måste de "sämsta" också tas till hänsyn.

Jag ser det som att det skulle vara kul att kunna se hur bra en förening statistiskt är. Om en från min förening möter (använder Ylva då jag tror de är flest) Ylva så tycker jag det är kul att se vad resultatet statistiskt skulle bli. Om Ylva har 7.5 i genomsnittspoäng och VÄS har 2 så vet man att det blir en svår match. Om endast 3 av Ylvas 10 deltagare representeras i poängen så är det mer statistisk korrekt att föreningsrankingen är meningslös, vilket är tråkigt. Om däremot Ylvas hela förening har 4 i poäng och VÄS har 2 så kan vi se att oavsett vem som helst från VÄS skall ha problem att möta en Ylvarit. Klart mycket mer intressant!

Eller är jag bara flummigt oförstålig hur jag menar? :oops:
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 16 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag är för förenings elitism :-p
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag tror på något i stil med det Egge säger, men att man räknar bort t.ex 1/5 "bottenrankingspelare" per förening.
Dvs, har föreningen 20 aktiva deltagare, så räknar man snitt på de 16 "bästa".

egge

Inlägg av egge »

Jag vill nog inte räkna bort några spelare i min förening. Det som gör VÄS till VÄS är att alla skall få vara med, oavsett hur bra de faktiskt är. Jag vill inte säga till några av mina föreningsmedlemmar att om de inte kommer tillräckligt bra till så får dem inte, effektivt sett, representera VÄS i en ranking. Jag anser att det förstör andan med en föreningsranking.

Jag är nog inne på att för att få en korrekt föreningsranking så måste alla spelande i en förening representeras. Inte bara de bästa.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Delirium

Inlägg av Delirium »

Ja, jag inser att det blir stor skillnad om man räknar snitt istället för summa. Idag är det summa. :)

Egges förslag är också bra. Känns som jag ändrar mig fram och tillbaka, men nu känns det som jag stöder det. Snitt på alla spelare.

Det viktiga tror jag är att det är ett medelvärde och inte en totalsumma, sen hur många som räknas är inte viktigt för mig.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Argos

Inlägg av Argos »

Jag tycker ni har fel och vill nog vända på det Egge säger. Om alla spelare räknas så kan man hamna i ett läge där de duktiga spelarna i en föreningen inte vill att de lite sämre spelarna skall representera föreningen eftersom det drar ner hela föreningens ranking. Vilket känns sämre.

Att räkna snitt eller medel för alla medlemmer innebär också att stora föreningar kommer vara chanslösa mot små elitföreningar (troligtvis kommer ju en enmansförening leda föreningsrankingen om man bara kollar medel)

Jag tycker fortfarande man skall ta summan av de 6 bästa spelarna.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag håller med Anders och Björn. summa av de sex bästa.. sen om man ska dela den med 6 eller inte spelar mindre roll för mig.. :P

Och varför har slapp jocke inte fått ut tummen och uppdaterat rakningen med gothcon? ;)
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

För att när han gör det så trillar jag ut från topp 5...

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

speedfreek skrev:För att när han gör det så trillar jag ut från topp 5...
det var ju bara en tidsfråga.. :P

Delirium

Inlägg av Delirium »

Nefrums skrev:uppdaterat rakningen med gothcon
Han är en hyvelns grabb?
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Skriv svar