Förfrågan om det går att lägga till på sidan

Allting som rör rankingen
Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Förfrågan om det går att lägga till på sidan

Inlägg av Nefrums »

mycket bra ide.
Ett par saker som jag tycker man bör ha med:

Nån form av balansering av antalet spelare som spelar armen. Tex top 10 plaseringar / antal deltagare med armen eller liknande, utan detta så blir armerankingen helt meningslös och visar bara popularitet för armen.

En codex = en arme. dvs Ny codex = ny arme. Man kan inte räkna tex ig med 3ed codex och ig med 5ed codex (när den nu kommer) som samma arme.


För att komentera den statestik som fins, så är det förvånande att SM plaserat sig så lågt, men som jag nämt ovan så är inte SM 4ed och SM 5ed samma arme. Och jag tror att åtmistone några av de tuneringarna spelades innan ny SM codexen släptes. En anna tänkbar förklaring är att SM är den överlägset populäraste nybörjar armen. Detta förklarar viseerligen inte den totala avsaknaden av SM i toppen..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Chasper
Inlägg: 71
Blev medlem: 10 okt 2008, 11:21

Re: Förfrågan om det går att lägga till på sidan

Inlägg av Chasper »

@ Jeppa: Hur ska man kunna få in så man ser hur många som spelar en viss armé i en linjegraf, eller ska man bara ha det vid sidan..?

Kan någon ta på sig att göra ett test, typ ta SM ett turneringsår under 2008 och lägga in det i en linjegraf. På x-axeln har man tid och på y-axeln resultat. Bara för att se hur det kan bli. Jag kan tänka mig göra det om jag får all nödvändig info. Detta borde inte vara så omständigt och om man delar upp det mellan lite olika människor så blir det nog inte särskilt mycket jobb heller. Man tar kanske 1-3 arméer per person så är det ens uppgift liksom. Det blir väldigt lätt att jämföra resultat för olika arméer, man kan bara lägga graferna ovanpå varandra.

Några frågor som ploppade upp:
* På x-axeln: tid i månader?
* På y-axeln: Hur ska man räkna ut poäng? (ska man köra vinster mot förluster i procent rakt av? Ska man ha med stora och små vinster?)

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Förfrågan om det går att lägga till på sidan

Inlägg av speedfreek »

Är inte du i Australien?
Isåfall blir ju din graf upponer...

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Förfrågan om det går att lägga till på sidan

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag är inte riktigt med på vad du menar med tid på x-axeln, Kasper. Det rapporteras ju inte kontinuerliga resultat över tiden utan det kommer in massor med resultat från en turnering i taget, är det då intressant med tid på en axel?

Användarvisningsbild
Chasper
Inlägg: 71
Blev medlem: 10 okt 2008, 11:21

Re: Förfrågan om det går att lägga till på sidan

Inlägg av Chasper »

Man ser då hur nya codex eller editioner påverkar hur det går för olika arméer. T.ex hade man kunnat se ett lyft för t.ex. Orker då deras nya codex är mycket bättre än det gamla. Så ser man vilka arméer som påverkas negativt också. Man kan t.ex använda det då man bedömer komp, Necrons är inte lika heta som innan och det hade framgått av lijegraften. De ska då inte bedömas lika hårt som de gjorts innan!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Förfrågan om det går att lägga till på sidan

Inlägg av speedfreek »

Det blir alltså nytt värde på x-axeln varje gång det kommer en ny Codex av någon form, vilken som helst... typ (men upponer)

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Förfrågan om det går att lägga till på sidan

Inlägg av Jocke Rapp »

Ni är fan inga matematiker...

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Förfrågan om det går att lägga till på sidan

Inlägg av speedfreek »

A.C (antal Codex) är väl en utmärkt tidsenhet?

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Förfrågan om det går att lägga till på sidan

Inlägg av Silversixx »

Men förutsätter ju att alla nya codexar är svinbra*.


*Det är en på miljonen att inte senaste codexen är den bästa.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Förfrågan om det går att lägga till på sidan

Inlägg av fjugin »

Tror inte inrapporteringen av resultat kommer kunna vara nog kontinuerlig för att man ska kunna se effekterna av nya codexar ändå.

Hur många turneringar krävs för att få ett rättvist resultat?
Över 3 tror jag är bra
Hur många turneringar kommer hållas mellan varje codexsläpp?
1-2 max

Tycker man helt enkelt kan lägga ihop alla resultat istället.

Såhär skulle jag lagt upp det:
Varje codex som hamnar på en bra placering (top 20% t.ex.) tilldelas 1 rankningpoäng (vem som faktiskt vinner känns lite för random och matchup beroende för att alla individuella placeringar ska ge olika poäng).
De poäng man får delas sedan på antalet deltagare med samma codex (vilket både gör att det inte blir en popularitetstävling och att stora event inte blir värda för mycket) och adderas sedan till rankingen.

EX:
30-manna turnering, 7 orkspelare, orkerna får placeringarna 1,2,5,7,10, 16, 26
Top 20% = top 6 för 30 deltagare, orkerna har 3 spelare i top 6.
3 delat på 7 (orkspelare) = 0,43
0,43 läggs till orkernas ranking.

Vill man ändå ha med lite tidsaspekt i det hela skulle man kunna lägga upp rankningen såhär:
ORKER
Slemcon, 8/2 - 0,2
Gothcon, 15/5 - 0,8
Lincon, 21/6 - 1,1
Nått random i Varberg, 20/8 - 0,6
Total ranking - 2,7

Skriv svar