Warpstorm 6 - Feedback

Dragonknights anordnar turneringar i Helsingborg

Moderator: whistler

Användarvisningsbild
whistler
Inlägg: 300
Blev medlem: 11 dec 2010, 20:36
Ort: Ängelholm

Warpstorm 6 - Feedback

Inlägg av whistler »

Tjenare boys and girls!

Feedbacken till Warpstorm 6 tar vi här.

Saker som ändrades till denna helg som ni gärna får kommentera: (utöver andra tankar ni har)

*Missions - Vi är hyfsat överrens om att det inte blir med spearhead till nästa gång. Däremot kan jag avslöja att till nästa gång kommer det införas "Warpstorms"!
*Kaffekostnad - Vattenkokare kommer finnas till nästa Warpstorm
*Öppna armélistor
*Brickor för arméförflyttning
*Målningtävlingsupplägget - Till nästa gång kommer det även införas max 5p tillägg beroende på hur mycket av ens armé som är målad.
*Kontroll (vid möjlighet) för att undvika matchning inom föreningar och spelgrupper
*Mer los-blockers


Är säkert mer som jag har glömt.

i övrigt så kommer jag snacka med pizzerian. Är inte acceptabelt att de är så pass sena och slarvar lite diverse.
Förseningen kan vara delvis mitt fel då jag förvarnade honom ganska sent, men det har varit lite andra oklarheter och klantigheter med...
Stop pointing those flashlights at me! They tickle!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Warpstorm 6 - Feedback

Inlägg av Hylander »

*Missions - Vi är hyfsat överrens om att det inte blir med spearhead till nästa gång. Däremot kan jag avslöja att till nästa gång kommer det införas "Warpstorms"!

- Spearhead grejerna kände jag var ok men att spela kortsida mot kortsida gillar jag inte. Dels påverkar det spelet väldigt mycket eftersom GW har dimensionerat vapen och förflyttning för att spela brett och med 48" emellan. Jag tror att man kan behålla vissa spearhead grejer men kör då långsida mot långsida.

Jag gillar lite tvistar på missions och att det inte helt är standardiserat. Men twistas det för mycket så känner jag att man har svårt att veta vad som händer. Dessutom kanske flera saker skall kommas ihåg under matcher vilket gör det rätt slumpmässigt vem som kanske vinner.

*Kaffekostnad - Vattenkokare kommer finnas till nästa Warpstorm

- Vattenkokare hade varit najs... Dessutom glömde jag en påse med te, kopp och tesil. Ta gärna med er den när ni kommer upp till vbg den 27e ;)

*Öppna armélistor

- Bra.

*Brickor för arméförflyttning

- Bra.

*Målningtävlingsupplägget - Till nästa gång kommer det även införas max 5p tillägg beroende på hur mycket av ens armé som är målad.

- Bra.

*Kontroll (vid möjlighet) för att undvika matchning inom föreningar och spelgrupper

- Bra att ha detta kanske de två första matcherna därefter kan man ha kvar det på undre halvan. På övre halvan kommer tävlan in mer och då får spelarna helt enkelt ta smällen...

*Mer los-blockers

- Tja jag var rätt nöjd med terrängen faktiskt men visst är det kul med mycket terräng. Det är i alla fall min åsikt även om jag gärna spelar skytte arméer :D



För övrigt vill jag tacka för en kul och bra turnering. En sak till... Att ha spelande arrangörer kan vissa rynka på näsan till men att ha 5-6 ickespelande är väl ändå att ta i ;) Klart några av er skall vara med och spela samt att jag gärna ser i på andra turneringar längs kusten (vbg, kinna, GC, BSK osv....)

Tackar!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Warpstorm 6 - Feedback

Inlägg av refabricated »

Först och främst, tack för en nice turnering. 3e WS jag åker på och jag har gillat alla. Framför allt att det kommer lite udda missons som får en att bygga en arme som inte enbart kan pryla upp allt utan även måste anpassa sig lite till missions.

Hylander: Jag spelade en arme utan transporter som sköt 24'', det funkade fint för mig med kortsidor. Solar puls hjälper, men oftas noppas bara en skytterunda(då jag ändå inte har mkt att skjuta tillbaka med).


*Missions - Vi är hyfsat överrens om att det inte blir med spearhead till nästa gång. Däremot kan jag avslöja att till nästa gång kommer det införas "Warpstorms"!
Kan hålla med om att spearheadsen rörde till en hel del, men det känns som om de funkade ok. Warpstorms? kommer de funka som Immothek eller kommer de ta horder i baken?

*Kaffekostnad - Vattenkokare kommer finnas till nästa Warpstorm
Tepåsar med?

*Öppna armélistor
Alltid trevligt när man har möjlighet att göra hemläxan.

*Brickor för arméförflyttning
*Målningtävlingsupplägget - Till nästa gång kommer det även införas max 5p tillägg beroende på hur mycket av ens armé som är målad.
Tumme upp! Belöna dem som målar och följer armetema, ser gärna att det kommer en känga åt regnbågs blodänglar/vargar/ w/e

*Kontroll (vid möjlighet) för att undvika matchning inom föreningar och spelgrupper
Bra att man i de första matcherna slipper möta sina vanliga motståndare.

*Mer los-blockers
Många bord hade ett par == tumme upp!

// Olof
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

shadowww
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 nov 2011, 16:58

Re: Warpstorm 6 - Feedback

Inlägg av shadowww »

Vill tacka för en trevligt turnering och ser fram emot nästa gång.

*Missions - Vi är hyfsat överrens om att det inte blir med spearhead till nästa gång. Däremot kan jag avslöja att till nästa gång kommer det införas "Warpstorms"!
-Spearhead var intressant att testa och är verken för eller emot.

*Kaffekostnad - Vattenkokare kommer finnas till nästa Warpstorm
-5kr för en hela 2dagar kan knappt bli bättre och vattenkokare är en utmärkt ide.

*Öppna armélistor
-Mycket bra.

*Brickor för arméförflyttning
-Mycket bra

*Målningtävlingsupplägget - Till nästa gång kommer det även införas max 5p tillägg beroende på hur mycket av ens armé som är målad.
- Lite missnöjd med att det inte fanns någon info förutom på själva turnerings dagen att 100% av armen var tvungen att målas för att delta i målnings tävlingen. Ser inget fel med att 100% ska vara målade för att man ska få delta, bara att infon om det var lite oläglig.

Jag har alltid varit rätt kluven på om omålad arme ska "bestraffas" med mindre poäng då ser själva målningen och ens prestation i en turnering som två olika saker. Dock kan det ge en bra motivation till att måla sin arme (använt det själv vid två tillfällen) och om det ska användas så är max 5p helt klart en bra gräns då det är inte för obalanserat. Det borde då också vara ett 3färgs minimum (rätt vanligt) och såklart basade plattor, teman och vall av färger ser jag som irrelevant sålänge det inte är uppenbart att man slängt ihop något på flugan för att få sina 5 extra poäng.

*Kontroll (vid möjlighet) för att undvika matchning inom föreningar och spelgrupper
- Hade varit bra i första matchen men därefter fritt fram.

*Mer los-blockers
Los-blockers var relativt ok, kanske mer på visa av banorna men var överlag nöjd.
Dock vad jag skulle vilja se är förut bestämda regler på vad som är terräng och vilken saves allt ger då en arme som är i stort behov av cover vill ju ha mer cover än en arme som inte behöver det eller som tvärtom tjänar på att motståndaren står i det öppna. Detta tror jag hade varit bättre för att sätta mer klara regler på just vad som är cover, vilket värde allt har (om allt har samma eller om man går via huvud regelbokens lista) så att alla alltid spelar på samma "regler".

Doc Sniksnak
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 okt 2010, 20:51

Re: Warpstorm 6 - Feedback

Inlägg av Doc Sniksnak »

Tack för en jättetrevlig turnering. Hela warpstorms upplägg med fri frukt och kaffe, gott om tid på och mellan matcher, schysst lokal, udda missions, utkörning av mat... är helt perfekt.

Jag håller med Hylander om allt han sa.

Dessutom tycker jag att matchklockan på väggen var jättebra :wub: . Jag hade inget problem att hinna spela klart någon av mina matcher trots att flera tog till turn 7.

Negativt denna gång (vilket ni ju vet) var den sena och lite dåligt kontrollerade matleveransen och kaffebrist, men det var ju negativt bara för att det fungerade ännu bättre på WS5.

LOS-blockers var fula, men funktionella, och precis lagom många.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Warpstorm 6 - Feedback

Inlägg av Johannesson »

Kan förtydliga att vi tycker Spearheads fungerade förvånansvärt bra, och anledningen till att det inte blir några Spearheads nästa gång är för att istället komma med andra, nya idéer :)

Variation förnöjer!
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Christofer
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 okt 2011, 20:31
Ort: Lund

Re: Warpstorm 6 - Feedback

Inlägg av Christofer »

Jag tyckte hela warpstorm var fantastiskt bra!
När ska ni publicera bilderna?

Användarvisningsbild
whistler
Inlägg: 300
Blev medlem: 11 dec 2010, 20:36
Ort: Ängelholm

Re: Warpstorm 6 - Feedback

Inlägg av whistler »

Tar någon dag till. Torsdag förmodligen.
Stop pointing those flashlights at me! They tickle!

Da bomma
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 feb 2010, 19:38

Re: Warpstorm 6 - Feedback

Inlägg av Da bomma »

Min första Warpstorm och jag kan bara säga att jag är mkt nöjd.

Framförallt med de trevliga arrangörerna och motspelarna.

Kul missions där det mesta kan hända.

Må väl o må rymden förevigt vara grön!

//

Magnus Öberg

BLOODLETTERS
Inlägg: 238
Blev medlem: 11 maj 2011, 22:45
Ort: Lund

Re: Warpstorm 6 - Feedback

Inlägg av BLOODLETTERS »

Tack till alla som gjorde ännu en Warpstorm till en rolig och trivsam spelhelg!

Här kommer lite saker som jag tycker och tänker om turneringen.

Det positiva:

* Att Olof Svensson vann för andra gången var skoj ( för honom i a f :lol: ) men att han där i mellan fått en skit placering visar på hur jämnt det kan vara på Warpstorm.

* Öppna listor är bra, trevlig läsning.

* Kaffe, vatten, frukt och matleverans är gött( även om pizzerian får skärpa sig lite ).

* Trevlig stämning, alltid skoj att se de flesta har en glad och positiv inställning till saker och ting!

* Målning, att få 5p som morot för att måla lite känns bra ( speciellt när man är så långsam som jag ) Ser gärna att man kanske även får nåt poäng för högst kompade list, bästa tema eller nåt i
den stilen samt att GK och Necron spelare får minus 10p bara för att de kör månadens smak ( ok, kanske inte det sista ;) ).


Det negativa:

* Komp, borde ha lite mer betydelse än bara lottning för första matchen ( fick bland annat för mig att den användes som tie-breaker före en 20-0 ). Inte för att det har nån betydelse
på min slutplacering denna gång eller så men...

Om två komp 25 listor, en komp 33 samt en komp 37 har 20-0 efter första matchen, vem möter vem? I mitt tycke ska det bli 25 vs 25 samt 33 vs 37 men även andra saker spelar in som leder oss till...

* Kontroll matchning, vad gäller här? Efter match ett samt kanske även match två får man ta smällen att möta sitt vanliga motstånd och föreningspolare, undantag är bottenträsket, där "skojiga" matcher bör eftersträvas om man har missat tåget för en topplacering. Dock även om man missat poäng i början så kan man med tur och kanske skicklighet rädda poäng på slutet som min vän
Kim ( BA ) som vi nästan trodde skulle komma sist men som helt plötsligt fick en bra mycket bättre placering än man kunnat drömma om dagen före.

* Terräng, borde vara mer balanserad på alla bord. Mer Los-block behövs INTE utan mer ruiner och skog för coversaves och lite mindre kullar ( en kulle ger nästan bara bonus för fordon dvs cover, men infanteri inte ser något, pratar allmänt warpstorm här, inte regelbok och övrigt bla bla bla ) samt att terräng mellan de olika borden inte ska vara för olik.
Som det varit på de senaste Warspstorms har det varit lite av ett lotteri vilket bord man får och ofta så har jag fått skräpbord ( men även vid nåt tillfälle löjligt bra för min del ), bland annat har jag fått mina BT mot IG på bord som var nästan helt öppet utan cover, mina Chaos mot SM och inte sett ett skit för ett hus mitt i bordet samt mina IG fått huset framför nosen när de skulle möta DE. Poängen är att många bord påverkar spelresultatet mer än vad armé och spelare gör och det måste bli ändring där.

Efter allt detta bla bla bla i negativ anda, så måste jag säga att jag har haft skoj på alla Warpstorms som jag varit på och nördarna som anordnar turneringen ska ha tack för att ni finns! :wub:
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)

Skriv svar