Warpstorm 5 - feedback

Dragonknights anordnar turneringar i Helsingborg

Moderator: whistler

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av egge »

Speltiden var lite kort på den där sista halvtimmens tidsgräns. Särskilt med levererad pizza och mat tillgängligt hyggligt nära med bil.

En sak som jag gärna ser ändras. En föreningskompis var på sin första turnering någonsin och fick möta 4/5 matcher mot spelare som är kopplade till VÄS. Hade han legat i topp så hade jag förstått det men ligger man bland de lägsta (som alla VÄS:are gör) så kan man gott få slippa möta samma föreningsmotstånd.

Annars tycker jag att uppdragen var fantastiska. Jag är glad att slippa DOW och tar hellre dessa två muppuppdrag som förgyller turneringen galant. VÄS skulle ha tagit med LOS block så jag kan inte gnälla på det och jag hade motståndare som var väldigt trevliga.

Om jag skall gnälla onödigt mycket så tycker jag att 1 poäng för målad armé inte är för mycket. Det hade gjort att jag spelat med 100% målad armé och inte bara latjat ihop lite modeller.

Jag bugar och tackar för en väldigt rolig turnering. Inget av det jag skrev här som negativt skall tas som något som kan överskrida turneringens awsome-ness.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Mycket trevlig turnering, börjar bli en vana nu. :)

Gillar missionen som är långt från standard. Skulle vara OK att ha ett mission för mer gunline-armeer. Det kan vara en förklaring till att det inte var några IG-spelare.

Att stå över en match var så klart astradigt. Detta var mitt tredje warpstorm och det har inte hänt tidigare. Vet att dragonknights försökte läsa det innan.

Gratis frukt är super.

Något jag saknar är plats att ställa figurerna bedvid spelplanen. Kan ni komma på en smart lösning för det hade det varit guld.

Användarvisningsbild
whistler
Inlägg: 300
Blev medlem: 11 dec 2010, 20:36
Ort: Ängelholm

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av whistler »

Tjo!

För att svara på en del saker och och för att få överblick gör jag en summering:

Först off så vill jag svara på "arrangörslista-förslaget". Detta har alltid funnits med i planeringen och har fått utnyttjas vid WS3+4 då de inte heller var jämnt antal. Vi försökte även få till det till WS5 men detta var tyvärr inte möjligt. Som ett tillägg som jag inte tror många vet så kan jag berätta att föreningen Dragonknights som ligger bakom WS har mindre än tio medlemmar, varav ungefär hälften hjälper till på något sätt under turneringen. Jag är i regel den enda som är med genom hela processen. Vi har ingen fast lokal utan hyr bara en lokal en gång i månaden. Vi försöker så gott vi kan, men vi har väldigt begränsade resurser.

I övrigt som vi kommer ändra/ta i beaktning.
Gratis kaffe - Skall dras igenom styrlsen, men borde inte vara något problem
Matbrickor att ställa arméer på under förflyttning - under bearbetning
Plats att ställa figurer på under matchens gång - Vi skall fundera mer men ser ingen lösning på rak arm
Speltid - Det jag kan tänka mig är en kvart kortare på första rasten, och en halvtimme mindre på andra och därmed förlänga speltiden med 15min. Jag vill ogärna förlänga dagsschemat
Spelslut - Vi införde en halvtimmes rundslut pga önskemål från er, funkar det inte och vi kan vi införa ett smidigare förslag så gör vi det självklart. Hjälp oss gärna att fundera
Arrangörslista - Se överst
Kontroller över möten inom föreningar - Gillade Egges förslag om att kontrollera undre halvan och kommer försöka köra detta till nästa WS
Poäng för målad armé - Vi skall fundera över detta. Det har varit en av grundstenarna att det skall hållas separat från spelandet, men det ligger inte långt ifrån nu, med tanke på hur mycket som faktiskt var målat. Det kommer dock isf hållas på en låg nivå.
Terräng
- Är under bearbetning
Brudar - Hur skall vi lyckas med det hade du tänkt?? Är nog ungefär lika lätt som att köra lastbil utan ratt ;)
Tid för missionförklaring inlagd i schemat - Detta kommer göras för att få en exaktare matchstart
Annan form av målningstävling - Det var ganska uppenbart att en del av rösterna var kompisröster då det inte ens spenderades 10s på att kolla bidragen, så vi funderar på att helt enkelt ta tillbaka domare och ta bort röstningen. Med detta menar jag inte att vinnare var obefogad. Tror bara att rösterna hade spritt sig mer.
Sportsmanshippris - Kommer införas i någon form. Kan inte lova att vi hinner bearbeta detta tills WS6, men vi hoppas det.

Missions överlåter jag till Johannesson med den hjälp han önskar.

Har jag missat något så är det bara att ta upp det. Vi skall vara bäst ;)

Tänkte faktiskt bege mig ut och spela ett par turneringar i år med daemons. Kanske kan få lite inspiration.

Mvh Daniel Whistleton
Ordförande Dragonknights
Stop pointing those flashlights at me! They tickle!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av Zurken »

Först vill jag bara säga att jag hade riktigt trevligt på mitt första Warpstorm och ser redan fram emot nästa.

Jag gillade missions, de var udda och gjorde att man fick tänka till extra när man byggde sin armé. Kanske göra något mission där man tjänar på att spela lite mer defensivt, det var ju trots allt inga IG-spelare med.

Jag tyckte det var lite onödigt att bryta alla nya rundor redan 30min innan sluttid, jag brukar aldrig ha svårt att hinna med, men nu fick jag avbryta en match redan i runda 4 (iof spelade jag ganska långsamt själv där). 15min innan borde räcka och skulle man kunna utöka matchtiden med 15min tror jag att nästan alla skulle hinna klart (och ingen skulle behöva bryta efter 4e rundan).

Gratis frukt var jättetrevligt och införs det gratis kaffe skulle det vara toppen! Att ordna matbeställning och leverans var också riktigt bra och smidigt.

Terrängen var ganska sparsam och det skulle var bra med mer, men jag tycker ni gjorde ett bra jobb att sprida ut den terrängen ni hade. Det var några bord som blev lite konstiga när man spelade från kortsidorna, men annars tyckte jag det var bra där. Ett tips är väl att göra enkla skogsplattor för att ge lite mer area terrain.

Överlag var det en väldigt bra och väl organiserad turnering. Just sådana här mellanstora turneringar tycker jag nog är de bästa rent spelmässigt. De är stora nog för att man ska kunna möta nytt folk och nya listor, men små nog för att man ska kunna hålla koll på hur alla spelare ligger till placeringsmässigt på ett ungefär. Jag tycker det ger rätt mycket att kunna se alla matcher spelas bara genom att snabbt se sig omkring.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av n00bn »

Jag tyckte missions var väldigt bra. Lite enklare på att ta bort objektiv i fortifications hade kanske varit något om jag hade blivit tvungen att ändra något. Jag som normalt inte gillar tröskelkomp 25 tycker det är väldigt bra att man kan röra runt i metat med ovanliga missions.

Angående best painted så hade det kanske varit något att man faktiskt ställer upp hela arméer och att man ställer fram de lite längre fram. Målningsbedömare kan också vara något. I övrigt tyckte jag det var det väldigt roligt och mycket väl organiserat. Massa cred för gratisfrukten, sjukt uppigande.

Synd bara att jag kommer vara upptagen med att IRL-farma på nästa warpstorm.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av Johannesson »

Tror inte du behöver begränsa pauserna mellan matcherna speciellt mycket, Daniel, om alls. Det viktigaste är nog att låta matcherna pågå längre innan inga nya rundor får påbörjas. Om man dessutom lägger in 5 min information innan matchstart bör matcherna starta mer exakt i tid. Om inga nya rundor sedan gäller från 2h 50 min tror jag det blir jättebra. Vet inte vad andra tycker, men det gör nog inget om någon enstaka match drar över in på de spelarnas lunch (efter ytterligare 10 min alltså). Brukar dessutom gå fortare om en arrangör går till varje bord där det fortfarande spelas 2h 50 min senare och "skyndar på" avslutet.

Och en "varning" när det är 20 min kvar tills inga nya rundor får påbörjas brukar uppskattas.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av Andy Grey »

whistler skrev:Som ett tillägg som jag inte tror många vet så kan jag berätta att föreningen Dragonknights som ligger bakom WS har mindre än tio medlemmar, varav ungefär hälften hjälper till på något sätt under turneringen. Jag är i regel den enda som är med genom hela processen. Vi har ingen fast lokal utan hyr bara en lokal en gång i månaden. Vi försöker så gott vi kan, men vi har väldigt begränsade resurser.
Respekt! Det var mitt första Warp Storm och jag kommer garanterat på fler, keep up the good work!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
whistler
Inlägg: 300
Blev medlem: 11 dec 2010, 20:36
Ort: Ängelholm

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av whistler »

Nu drar jag upp en gammal tråd här igen, men skulle vilja ha lite feedback på en idé. Hoppas att här är någon som kollar förbi här ibland iaf.

Det gäller målartävlingen. Som jag tidigare skrev så gillade jag verkligen inte att vissa personer inte lade någon tid på att kolla arméerna ordentligt innan de lade sin röst och därmed kommer med största sannolikhet röstningen tas bort igen.

Mitt förslag är helt enkelt att deltagande arméer ställs upp i sin helhet på det bordet de spelade sist på under lördagen, och sedan bedömer arrangörer målningen under lördagkvällen.

Det finns alltid minst en arrangör på plats under hela helgen, även på natten mellan lördag/söndag. (för de som är oroliga för sina arméer.)

Vad tror ni?
Stop pointing those flashlights at me! They tickle!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av egge »

Lätt bra!

Om ni fortfarande vill inte satsa så hårt på målningen på hela armén så ge helt enkelt:

Målat och basat: 5 poäng.
Några enstaka modeller ej målade: 4 poäng
Några enstaka enheter ej färdigmålade: 3 poäng
Bara uppfyllt 2 målade enheter samt karaktär/monster/fordon: 2 poäng

De tre snyggaste målade 2 enheter +karaktär/monster/fordon: 1 poäng.

På så sätt får ni folk att måla, alla vill sätta upp sin armé och ni behåller ändå ett enkelt upplägg och behöver bara se över arméerna men kan göra en mer detalj koll på de specifika delarna som folk har målat.

Hur som helst så tror jag att rösta på snyggast armé känns tattigt när man inte har hela arméer att bedömma. Inte lika kul att bedömma ett fåtal modeller. Så jag tror på generellt lätta poäng för målad armé och steg upp så att alla blir motiverade att måla samtidigt som ni kan fokusera på de mindre enheterna på det sätt ni arrangörer vill ha det.

Oavsett vad så tycker jag ert upplägg är lite bättre än röstning.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

BLOODLETTERS
Inlägg: 238
Blev medlem: 11 maj 2011, 22:45
Ort: Lund

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av BLOODLETTERS »

Vag Egge skriver är bra!

Personligen så kolla jag inte mycket på figurerna när jag röstade utan den armen som såg bäst ut när jag stod ett par meter bort fick min röst, så gör jag alltid för
det är så jag upplever den "snyggaste" armén. Ska man kolla extrem detaljer och annat så är det på en gubbe inte flera för min del osv osv bla bla bla...

Nu det viktigaste!!! :twisted:

När ska ni börja ta emot anmälningar för Warpstorm 6???
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)

Skriv svar