Warpstorm 5 - feedback

Dragonknights anordnar turneringar i Helsingborg

Moderator: whistler

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av Johannesson »

Tar tacksamt emot alla tips om förbättningar kring de uppdrag som användes.

Denna upplagan av Warpstorm använde:
1. Fortifications
2. Assault
3. Spy vs Spy
4. Prisoners of War
5. Energy Extraction

Kan tilläggas att alla uppdragen resulterade i precis den variation bland resultaten som jag hoppades på, med lagom blandning av allt från 6-6 till 12-0. Dessutom spelades 65 matcher på Warpstorm 5 och om jag minns rätt slutade endast 10 av dessa med 20-0, vilket jag också är nöjd med. Det ska inte vara för lätt...

Flera av uppdragen lär säkert användas igen i framtiden, med små justeringar, precis som till denna gången.

När ni ändå är på gång, kommentera också gärna kring deployments. Två deployments ur Spearhead boken användes. Hur tyckte ni de fungerade? Själv är jag dessutom inget större fan av Dawn of War, som jag både tycker i princip tar bort en runda från matchen och även ger en extra sned deployment fördel till den som börjar, så därför använde jag inte Dawn of War alls på Warpstorm 5, utan istället Cauldron och Counter-Attack.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Doc Sniksnak
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 okt 2010, 20:51

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av Doc Sniksnak »

Tack till arrangörer och motspelare för en kul turnering.

Som vanligt var det väl arrangerat. Många ++++ för fri frukt. Plus för lunchbeställning av mat. I år hade dessutom pizzerian tänkt till lite vid utdelningen av maten så detta gick smidigt.

Målar tävlingen borde ha gått mer mitt på dagen så man får hjälp av dagsljuset då ljuset i lokalen var lite halvtaskigt fram på eftermiddagen.

Själv spelade jag som vanligt långsamt och hann därför inte alla turns man borde. Lite beror ju detta på uppdragen som ser till att det blir närstrider från runda1.

1. Fortifications. Kul att spela. Passade bra med pitched battle.
2. Assault. Också roligt att spela. Kan tänka mig att det var en mardröm på de bord där det var lite terräng.
3. Spy vs Spy. Fick inte vara med :( . Jag tycker att det var gott om tid mellan matcherna så en arrangör (oavsett erfarenhet eller andra arbetsuppgifter) borde ha kunnat gå in och spela mot den som för tillfället låg sist. Tycker dessutom att lottning är fel sätt att avgöra vem som inte ska få spela.
4. Prisoners of War. Det uppdrag jag gillar minst, men antagligen det som ser till att folk har mest annorlunda listor.
5. Energy Extraction. Min favorit :D . Bättre i år än förra året med ny placering av objektiv.

Jag ser fram mot nästa Warpstorm då jag också ska spela en snabbspelad 3+ arme med få modeller.

Magnus
Inlägg: 253
Blev medlem: 01 apr 2009, 22:08

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av Magnus »

Jag vill också tacka arrangörerna och mina motståndare för en riktigt kul turnering!

Jag tycker att det är jättekul med lite ovanliga missions men dom är kanske lite elaka mot IG.

Det som inte fungerade enligt mig var att inga rundor fick påbörjas när det var 30min kvar. I många av slagen jag spelade hade vi utan problem kunnat spela klart på de sista 30 minuterna men fick avbryta. Dvs 2,5h är för kort tid för 1750p tycker jag.

Jag håller även med Doc Sniksnak om att en arrangörs-arme borde fixas till nästa gång och att det är sista platsen som får möta den.

Men allt som allt en fantastisk turnering. Rekommenderar verkligen Warpstorm turneringarna till er som inte varit där. :D

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Som jag sagt tidigare, bra arrat, kul med nya och annorlunda missions.

Har två förslag på förbättringar

1) tiden, kändes som om det överlag var många matcher som inte hann klart. Det kanske kan vara en god ide att förlänga tiden nu när folk måste tänka till på missionsen.

2) första uppdraget (fortifications) hade nog varit lite roligare om det var lite lättare att förstöra objektiven, jag vill dock reservera mig för att vi missuppfattade missionet. En ide hade varit att det för att förstöra det gick fram till objektivet och i samma movement (eller shoting om man runnade dit) deklarerade att man ämnade att förstöra det för att sedan plocka bort det i sin nästa movement. På så vis hade motståndaren bara få en runda på sig att få bort en.

Sen är det även så att events med gratis kaffe får en extra lite guldstjärna i min bok ;)
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Henke
Inlägg: 601
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:41
Ort: Malmö

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av Henke »

Magnus skrev:Jag vill också tacka arrangörerna och mina motståndare för en riktigt kul turnering!

Jag tycker att det är jättekul med lite ovanliga missions men dom är kanske lite elaka mot IG.

Det som inte fungerade enligt mig var att inga rundor fick påbörjas när det var 30min kvar. I många av slagen jag spelade hade vi utan problem kunnat spela klart på de sista 30 minuterna men fick avbryta. Dvs 2,5h är för kort tid för 1750p tycker jag.

Jag håller även med Doc Sniksnak om att en arrangörs-arme borde fixas till nästa gång och att det är sista platsen som får möta den.

Men allt som allt en fantastisk turnering. Rekommenderar verkligen Warpstorm turneringarna till er som inte varit där. :D
Får citera vinnaren här.

Mycket trevligt med frukt och bra organiserat med matleverans.

Måste oxå passa på att tacka för alla röster i målningstävlingen. :D

Waraxx
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2011, 22:47

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av Waraxx »

jag håller med magnus angående för korta matcher... inprincip de sissta 2 rundorna gå väldigt mycket fortare än övriga pga de flesta enheterna är döda och de mesta närstriden är borta... i 3 utav 5 matcher så tjänade antingen jag eller min motstådare extremt mycket på att säga att det inte blev den där runda 6 som skulle gå på typ 10 minuter... en match förlorade jag 9 , i en förlorade jag 4 och i någon så tjänade jag typ 6 kansje osv så visst man kan säga att det jämnar ut sig men jag tror att de flesta kan hålla med om att man vill hellre spela klart matcherna.

det är väll det enda som jag hoppas på blir bättre till nästa Warpstorm men i övrigt var det en grymmt bra arrangerad tunering. både med maten och alla roliga uppdrag

Truant
Inlägg: 226
Blev medlem: 17 apr 2011, 15:44

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av Truant »

Bara en tanke som slog mig när man läser posterna:
(jag var inte med på turneringen)

Vad sägs om, ingen turn 5 påbörjas med bara 30 mins kvar. (Har spelarna inte hunnit mer än hit på 2 timmar lär de inte heller hinna längre)
Inga Turn 6+ påbörjas med 15(20?) mins kvar.

Eller ändra till 6 resp 7+ eller vad som kan passa.
Kanske blir för detaljrikt med olika regler för olika rundor, mest för lite brainstorm till er arrangörer.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av refabricated »

Mycket trevligfa missions, känns som att det är till Warpstorm man åker för att spela kul annorlunda missions. Ungefär som man åker på gothcon för att spela med/mot konstiga armeer.

Två saker man kan göra bättre till nästa gång:
Att bryta 30min innan tiden går ut känns snett. Man hade nmog kunnat nöja sig med att blåsa av fler rundor 15min innan tiden tog slut. De sista rundorna går snabbt att avverka.

Att turneringen fick udda antal spelare och 5 olyckliga bara fick 4 matcher känns fel. Det är så lätt att åtgärda detta felet, ha en person ur arret som spelar eller inte spelar beroende på hur många deltagare som finns. Är det jämnt så spelar denna person inte, är det udda antal deltagare så fyller denna på så att det blir jämnt. Visst, inte så kul för den arrangör som vill spela eller inte spela men tvingas till motsatsen, men det är väl ändå en service som man får tillhandahålla?

Över lag så fortsätter WS vara en av de roligaste turneringarna jag åkt på!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av Andy Grey »

Bengtsson den yngre skrev:Som jag sagt tidigare, bra arrat, kul med nya och annorlunda missions.
...tiden, kändes som om det överlag var många matcher som inte hann klart. Det kanske kan vara en god ide att förlänga tiden nu när folk måste tänka till på missionsen.
Roligt med variation men man måste verkligen tänka... och tänka om. Speciellt om man inte provspelat alla missions innan turneringen. Tror man måste ha detta i beräkning vid planering av speltiden. Annars var allt superduper! Keep up the good work.
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

BLOODLETTERS
Inlägg: 238
Blev medlem: 11 maj 2011, 22:45
Ort: Lund

Re: Warpstorm 5 - feedback

Inlägg av BLOODLETTERS »

Håller med om det mesta som sagts här i tråden och går in än mer på att matchtiden är väl det ända som jag kan "klaga" på.
30 min kvar inga nya turns funkar inte så bra och som folk varit inne på så går de sista rundorna rätt snabbt och brukar påverka slutresultat på matchen
ganska mycket.

Annars så är det väl som vanligt med 40K turneringar: Var é brudarna? :wub:

Vi ses på nästa Warpstorm!!! :twisted:
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)

Skriv svar