Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Dragonknights anordnar turneringar i Helsingborg

Moderator: whistler

Användarvisningsbild
whistler
Inlägg: 300
Blev medlem: 11 dec 2010, 20:36
Ort: Ängelholm

Re: Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Inlägg av whistler »

guildmaster skrev:På sajten sår det "Eventuellt matchkomp", men i missionpack står det "I alla matcher delar spelarna på 20 poäng ... Komp används inte för att justera dessa resultat".

Jag tolkar det som det inte blir någon matchkomp. Vill bara dubbelkolla.
Helt korrekt. Tack för påpekandet. Tiden har helt enkelt inte funnits för att diskutera det till denna turneringen.

*Uppdaterat anmälda*
Stop pointing those flashlights at me! They tickle!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Inlägg av refabricated »

Ang. missionsen,
3, kan spionen gå ut längs både kort och långsidan?
5, blir det inte lite väl svårt att sammla ihop 6 eller fler energipoäng med bara 3 objektiv? Känns även som om IG kommer ha ett helvete med detta mission :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
whistler
Inlägg: 300
Blev medlem: 11 dec 2010, 20:36
Ort: Ängelholm

Re: Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Inlägg av whistler »

refabricated skrev:Ang. missionsen,
3, kan spionen gå ut längs både kort och långsidan?
5, blir det inte lite väl svårt att sammla ihop 6 eller fler energipoäng med bara 3 objektiv? Känns även som om IG kommer ha ett helvete med detta mission :D
3: Japp, alla kanter i deploymentzone

5, du samlar ju per tur, så det kan bli en massa
Stop pointing those flashlights at me! They tickle!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Inlägg av refabricated »

Tror att de inte kommer kontestas bort mest hela tiden. På WarpStorm4 var det detta uppdraget jag bedömde det svårast att ta 12-0 på. Och då fanns det fler objektiv som man dessutom kunde placera lite mer som man ville.

Mina tankar är att det kommer vara mkt svårt att ta poäng runda 1, runda 2 och 3 kommer man med största sannolikehet kunna contesta bort troops från objektiven. Sedan är det inte så många rundor kvar och troligen inte så mkt troops för den delen :D

Aja, listan inskickad och nu är det jul igen!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Inlägg av Andy Grey »

Nice! Konstigt att inte fler anmäler sig med så mycket prispengar i potten :P
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
Styranimon
Inlägg: 745
Blev medlem: 10 jan 2011, 17:39

Re: Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Inlägg av Styranimon »

Andy Grey skrev:Nice! Konstigt att inte fler anmäler sig med så mycket prispengar i potten :P
Det är ju sjukt fräcka missions också! :D
Älskar sådana här koncept!

Frågor:
1. På uppdrag 1, får en Tervigon spawna medans den bygger en befästning?
2. Är det samma sak med Psychic Powers som inte är shooting?
3. I Mission 4, hur fungerar fånglägret mer detaljerat? Räknas enheterna som att de inte finns förrän runda 3(man kan t.ex. gå över dem)? Kan man blockera deras ankomst?
4. Mission 5: "I den spelares runda som visar sig bli matchens sista samlar båda spelarna energi enheter." Förstår inte meningen riktigt.
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Doc Sniksnak
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 okt 2010, 20:51

Re: Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Inlägg av Doc Sniksnak »

I uppdrag 1 ska befästningar byggas 12" från kanten. Jag gissar att spelplanen ger en deploymentzone som sträcker sig 11,5" från kanten. Betyder det att man inte kan börja bygga fortifikationer med de troops som deployas i ens egen deployment zone, och är detta i så fall avsiktligt (eftersom en normal pitched battle deploymentzone ska vara 12")?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Inlägg av refabricated »

Mina tolkningar, vilka inte måste tvunget är korrekta, är att i misson:
1, det är tänkt att de som bygger fortifikationer inte kan göra ngt annat, bara det att det är lite struligt formulerat. Ganska mkt hål i nuvarande formulering :D
4, Modellerna som är fångar räknades sist som de fanns, blockar movment osv. De ställs ut innan deplyment och får sedan inte göra ngt innan runda 3.

Jag har också funderat på det där med deployment i mission ett. Kan man ställa en troop så långt in som möjligt 11.5'' eller 12'' in och sedan placera fortifikationen? Eller skall det krävas att man rör sig framåt?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
whistler
Inlägg: 300
Blev medlem: 11 dec 2010, 20:36
Ort: Ängelholm

Re: Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Inlägg av whistler »

Styranimon skrev: Frågor:
1. På uppdrag 1, får en Tervigon spawna medans den bygger en befästning?
2. Är det samma sak med Psychic Powers som inte är shooting?
3. I Mission 4, hur fungerar fånglägret mer detaljerat? Räknas enheterna som att de inte finns förrän runda 3(man kan t.ex. gå över dem)? Kan man blockera deras ankomst?
4. Mission 5: "I den spelares runda som visar sig bli matchens sista samlar båda spelarna energi enheter." Förstår inte meningen riktigt.
1/2: Nej, för att göra det enkelt gäller full koncentration på att bygga. DVS enheten kan inte göra något annat under tiden. Varken passivt eller aktivt.

3: Fångarna räknas som impassable terrain, inklusive 1" runt om dem, fram tills de släpps och deras ankomst kan inte blockeras.

4: Man får ju poängen i slutet på motståndarens tur, så detta är tillagt för att det skall bli lika chanser att samla energi. Hade detta inte funnits hade spelaren som spelar andra halvan av sista turen fått en chans mindre än sin motståndare.
Stop pointing those flashlights at me! They tickle!

Användarvisningsbild
whistler
Inlägg: 300
Blev medlem: 11 dec 2010, 20:36
Ort: Ängelholm

Re: Warpstorm 5 - 14-15 Januari

Inlägg av whistler »

Doc Sniksnak skrev:I uppdrag 1 ska befästningar byggas 12" från kanten. Jag gissar att spelplanen ger en deploymentzone som sträcker sig 11,5" från kanten. Betyder det att man inte kan börja bygga fortifikationer med de troops som deployas i ens egen deployment zone, och är detta i så fall avsiktligt (eftersom en normal pitched battle deploymentzone ska vara 12")?
Har ändrat detta till 10". Ungefär hälften av våra bordsskivor är exakt 4x2', men risken finns att det blandas, så min rekommendation är att alltid mäta bordets mått innan matchstart, för båda spelarnas skull.
Stop pointing those flashlights at me! They tickle!

Skriv svar