Warpstorm 4 - 3-4 September

Dragonknights anordnar turneringar i Helsingborg

Moderator: whistler

xzay
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 nov 2010, 13:43

Re: Warpstorm 4 - 3-4 September

Inlägg av xzay »

jag är inte helt nöjd med mina tärningar under dag 2 men men det var kul som alltid ser fram emot nästa gång.
nu ska jag bekämpa gåvan som farfar nurgle har valt att ge mig efter den här helgen
//Alex Ljung

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Re: Warpstorm 4 - 3-4 September

Inlägg av Jimmy Johansson »

Magnus skrev:
Jimmy Johansson skrev:Jag vill anklaga Wendel för kompoptning! ;)
Hehe, fast jag fick höra att jag blev fyra för att jag hade en 20-0. ;)
Eh, men det hade jag också ju?
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

voigtan
Inlägg: 74
Blev medlem: 13 jun 2011, 15:12

Re: Warpstorm 4 - 3-4 September

Inlägg av voigtan »

Jag ber om ursäkt, jag måste nog kolla igenom listan igen det skall vara den som vann "flest" störst segrar och det har den inte riktigt sorterat rätt. En ny lista kommer. Och om det är någon som har lika så är det KOMP som gäller.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Warpstorm 4 - 3-4 September

Inlägg av refabricated »

Ville bara tacka för arrangemanget och komma med lite synpunkter.

Ros:
-Frifrukt
-Pizzautkörning
-Kul/udda uppdrag
-Turnering i hemlandet skåne!

Ris:
-Terrängen lämnade en del att önska på en del bord, detta styrs dock självklart av tillgång. Bra att ni dag 2 bytte topp-borden bort från ökendelen.

Kommentarer:
Hade det varit möjligt att klämma in en halvtimmer mer speltid till nästa gång? Vet inte hur det var för andra men i 2-3 matcher han iaf inte jag lira klart.
Gör inte så mkt att uppdragen var lite snea för en del armeer. Man hade ganska lång tid på sig att pilla ihop en lista som passade dem. Själv bytte jag från 60 fnp hoppare till helmech, vilket visade sig vara ett bra val :D

Återigen, tack för en bra helg! Ses nästa warpstorm.
// Olof
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Warpstorm 4 - 3-4 September

Inlägg av n00bn »

+
Väldigt trevlig och hjälpsam ledning. Speciellt ifall man som jag inte hade spelat igenom uppdragen, så sa missionskrivaren vad man skulle göra för för att ta mest poäng.
Schyst lokal.
Jimmy "critical TOKflunk" Johanssons dark eldar i night fight.
Att inte åka på fetdulle mot the Holminatus.
Uppdragen. Jag gillade att man skulle bygga gubbar till uppdragen även om jag hade ett alldeles för tjockt huvud för att sitta ner och sätta ihop mina planetstrike kanoner så fick jag iaf använda min culexus assassin. Sånt är kul. Sen är det bra att båda spelarna kan ta poäng. Kul att någon orkade skriva ihop flufftext till varje uppdrag. Sånt ger en välbehaglig känsla av nördighet som passar bra på figurspelsturneringar.


-
Komp 25 lägger en stor vikt av tävlingen på vem som har vilka gubbar och vem som har bäst koll på senaste kompmallen. Jag accepterar det men jag vill ändå att någon form av belöning borde ges för att inte spela det mest poäng och kompeffektiva utan man tex. har metallgrots som bär runt på nakna kvinnor. Jag kände att ungefär tre av fem matcher var i princip uppgjorde på förhand. Det kanske är en orimlig förväntning på arret men jag får ganska lite lust att spela klart såna matcher där man behöver liksom ursäkta sig för sina motspelare.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Warpstorm 4 - 3-4 September

Inlägg av speedfreek »

n00bn skrev:-
Hamza är en ost
Eller vad är det du försöker säga?

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Warpstorm 4 - 3-4 September

Inlägg av n00bn »

Jag får angst när jag vinner tjugo-noll i runda två för att jag har en bättre lista eller när jag spelar en match som jag inte kan vinna efter runda två. Man vill inte rulla sina tärningar med ågren.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Warpstorm 4 - 3-4 September

Inlägg av Johannesson »

Tack Dragonknights för ännu ett lysande arrangemang och tack alla som ställde upp och provade lite annorlunda uppdrag.

För att svara på lite specifik konstruktiv kritik:
n00bn skrev:-
Komp 25 lägger en stor vikt av tävlingen på vem som har vilka gubbar och vem som har bäst koll på senaste kompmallen. Jag accepterar det men jag vill ändå att någon form av belöning borde ges för att inte spela det mest poäng och kompeffektiva utan man tex. har metallgrots som bär runt på nakna kvinnor. Jag kände att ungefär tre av fem matcher var i princip uppgjorde på förhand. Det kanske är en orimlig förväntning på arret men jag får ganska lite lust att spela klart såna matcher där man behöver liksom ursäkta sig för sina motspelare.
Tanken, om jag förstått arrangören korrekt, är att komp så småningom i framtida Warpstorms ska inverka mer på matcherna än för lottningen till runda ett, dock inte som tråkig, vanlig aktiv komp :) Att sedan alla inte valt att lägga sina listor på 25 kan ju som du säger bero på att man saknar figurer, men bara tre av tjugofyra spelare hade komp över 35 och med den lilla differensen borde det absolut inte vara avgjort innan matchen börjar, åtminstone inte på grund av komp skillnaden.

Sen hoppas och tror jag att de allra flesta matcher under turneringen inte avgjordes helt förrän kring de sista tärningsslagen. Jag kände i alla fall att det fanns poäng att kämpa om under hela matcherna, redan från början för de flesta primarys och vissa secondary och ända in mot slutet för övriga secondary och då primary stod och vägde. Även om man förlorade fanns det saker att uppnå för att ändå tjäna någon poäng. Det speglades också i att alla möjliga poängkombinationer rapporterades in för varje runda, och 20-0 kändes lagom svårt att uppnå.

För egen del kan jag hålla med Olof att lite för många matcher inte hann klart på naturlig väg. Värt att se över.

Jag är även tacksam till alla dem som hjälpte till att hitta småmissar och oklarheter vad gäller uppdragen, både innan här på forumet och under turneringen. Jag hoppas allt var tydligt under matcherna i alla fall och att mina "rulings" kring uppdragen kändes rimliga.

Var inte rädda att komma med specifika kommentarer kring uppdragen, eftersom jag råkar veta att arrangören samlar på sig olika idéer för framtida Warpstorms. Särskilt om något kändes obalanserat.

Hur som helst ser jag redan fram mot nästa Warpstorm. Alltid trevliga motståndare och hemmaplan skadar ju aldrig :wub:

(och kul att någon i alla fall läste story texten :ugeek: )
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Warpstorm 4 - 3-4 September

Inlägg av refabricated »

Ang. uppdragen.
Tycker det är underbart att man kan välja bort antingen prim eller sec för att sats på de andra om allt verkar gå på röven. Det ger bra flex i matcherna.
Min uppfattning om dessa uppdragen var att de gynnade mobila armeer och gav stationära armeer problem. Detta är i sig inget dåligt, finns få matcher som är tråkigare än när ena sidan står och pangar och den andra tar emot och springer framåt. Kommer de fram vann de annars förlust. Tvingar missionsen fram rörelse kommer matcherna bli mer levande.

Mission 1:
Skitkul! Kanske lite jobbigt om man inte har transporter, nids/demoner, men det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.

Mission 2:
Bra att målen inte gick att gömma bakom bilar. Vet inte hur vettigt det är med ev. 3 rundor nightfight... Hårt mot skyttelistor. Kanske kan göra runda 1 NF och på 3/4+ runda 2 NF.
Att välja sida i detta mission var på en del bord mer eller mindre matchavgörande. Att helt kunna gömma ett mål hjälper.

Mission 3:
Kul att deploya på kortsidor, gynnar vissa mer än andra. Men det får man väl leva med. Outflank blir ganska bra här.

Mission 4:
Underbart mission! Bra balans att tvingas välja mellan att ställa offergubbar som man försöker frita eller om man skall ställa endödsstjärna i motståndarens deploy.

Mission 5:
Bra mission, kul att det kan variera under matchens gång.

Secondary:
Nice, fint att kunna anpassa dessa lite till vad man möter.

Över lag har det varit de roligaste missionsen jag lirat på turnering, har nu bara varit på 4st... Men iaf.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: Warpstorm 4 - 3-4 September

Inlägg av Michael Carl »

Ja, det var roligt med lite annorlunda uppdrag.

Sedan att jag borde anpassat min armé för uppdragen är mitt problem ;)

Skriv svar