Eldar från noll

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Eldar från noll

Inlägg av Kaptenen »

Inspirerad av en rad fantastiskt snygga projekt i den här tråden så vill jag lägga upp min egen, då jag nyss börjat med en armé från absolut noll men siktar på flera tusen poäng.

Jag köpte mina första 40k-modeller 1995 och höll mig till Blood Angels de första 15 åren som hobbyist. (har c:a 5000 helt färdiga poäng)
Sedan har det blivit Tyranider (2000p) och Daemons (1000p), men jag har alltid gillat Eldar.
För några månader sedan så hade jag målat upp varenda modell jag ägde och ville då belöna mig själv med något nytt.
Jag valde att starta min 4:e armé: Eldar :mrgreen:

Jag köpte en box Guardians för att se om Eldar kändes rätt och hade en bild i huvudet av neutralt, typ benfärgat, som huvudfärg och sedan starka kontrastfärger med tydligt bling-bling.
Färgtestet på första gubben kändes bra så det färgschemat har jag fortsatt med.
Spelplanen jag oftast spelar på är stengrå, vilket baserna matchar.
De sågade ner träd här i bostadsområdet och träflisorna blev bra som stenar på baserna, med sand från närmsta lekplatsen runtom.

Mina första Eldars, en grupp Guardians målade i slutet av sommaren, tillsammans med en Warlock jag målade direkt efter dem:
Bild

Det finns 2 kvinnokroppar (well överkroppar åtminstone, armar och ben blir manhaftiga) till de 10 modellerna, men inga kvinnoansikten.
Hade ett Daemonette-huvud över som trots sitt ursprung som ärkefiende ser ganska snällt ut, vilket jag använde för att förtydliga att det är en kvinna, lätt att missa annars då hjälmarna är identiska.
Vapnen var helblå från början men efter feedback i "vad har du målat idag"-tråden (Tack Claimh_Solais) där jag la upp de här en gång så gick jag tillbaka till dem förra veckan och la på det ljusblå ovanpå deras Shuriken Catapults.

carrasco
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 okt 2012, 16:59

Re: Eldar från noll

Inlägg av carrasco »

Sweet!

Den ljusblåa gifter sig ritkigt bra med den bleka natur/bengula färgen! Om jag hade fått peta på något hade jag laft en eller två highlights på witchblade-svärdet för att få det att poppa lite mer.
Ska bli spännande att se hur armén växer fram, själv har jag belönat min återkomst till spelet med att själv starta en eldararmé.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Eldar från noll

Inlägg av Kaptenen »

Du inte bara får peta på saker, jag uppmuntrar dig till att göra det.
Jag har lagt upp den här tråden för att få konstruktiv feedback som den du gav, så jag kan förbättra min målning.

Det syns inte så bra på den bilden, men det finns en toning mellan ljus och mörk warlock-purple på svärdet.
Med facit i hand så är toningen nog ändå för feg, jag tror jag kommer att gå tillbaka till mina witchblades och pimpa till dem.
Det syns inte så bra som jag vill på vanligt table-top avstånd, ser mest tråkigt och enfärgat ut.

Toningen syns dock lite bättre på bilden på nästa unit jag målade.
Jag ville inte gå på en ny 10-manna unit med ont om detaljer direkt utan växla till modeller som kan få mera kärlek, så jag köpte den boxen som har just Farseer + warlocks.
Finecast, och Farao-skägget på Farseern var en enda luftbubbla, han får klara sig utan det.
Likt många andra så målade jag Eldar-runor för att bryta upp de stora tomma partierna på deras kappor.

Min första HQ-unit - Farseer med Warlocks
Bild

Här en bättre bild på ett Witchblade, jag tror jag ska gå på alla bladen igen och göra dem ännu mörkare och ljusare för att förstärka effekten.
Bild

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Eldar från noll

Inlägg av Kaptenen »

Den 3:e uniten jag köpte blev också Troops, så att jag fick en spelbar 1 HQ & 2 Troops direkt.
Dire Avengers fick mer omsorg än Guardiansen, då jag tror de kommer att användas mera.
Exempelvis så är fler gemstones målade och de har Dire Avenger runan i pannorna utöver att de är mer detaljerade modeller i grunden.

Unit 3 - Dire Avengers
Bild

Armén så långt, som den såg ut i början av September 2012
Bild

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Eldar från noll

Inlägg av Ismeno »

Läckert färgschema, snyggt utfört!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Eldar från noll

Inlägg av RUNE »

Jag är ingen stor fan av den blå färgen men det är en smaksak. Det jag däremot vill framhålla är att jag tyckte att Shuriken katapulterna blev mycket snyggare med den vita/ljusblå stripe:en.
Helhetsintrycket blir också bra, mycket gott hantverk.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Eldar från noll

Inlägg av Kaptenen »

@ Ismeno: Tack!
@ RUNE: Tack, jo de blev bättre med den gråblå färgen adderad.
Jag gillar det blå men tycker det tar lite för stor plats just nu när jag bara har gubbar målade.
Jag tror att det kommer att bli mindre dominant när jag får färdigt fordon till armén och stora benfärgade ytor därmed tar över helhetsintrycket när allt står uppställt.

Efter 2 Troops och 1 HQ Eldars var jag fast. Addicted to Eldars. :wub:
Jag är en stor supporter av att vår lokala butik ska finnas kvar så jag vill alltid handla där, även om sortimentet inte är som på nätet.
Vad som fanns just då var Warp Spiders och Fire Dragons i metall samt arméboxen.
Köpte arméboxen!

Jag började med efterätten och högg därför War Walkern direkt, efter 25 infanterister så var det en skön omväxling med ett fordon.

War walker, målad i början av oktober 2012.
Bild

Vapnen är samma som på vapenplattformerna till Guardians och med dem som ingick i arméboxen så har jag en hel arsenal av magnetiserade möjligheter.

Vapenplattform och himla massa vapen, målade i mitten av oktober 2012
Bild

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Eldar från noll

Inlägg av Ismeno »

Säger det igen; läckert färgschema. Kommer bli en otroligt clean och flashig armé det här.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Eldar från noll

Inlägg av Kaptenen »

Utöver War Walkern så innehåller Eldars armébox: 5 Dire Avengers, 10 Guardians med vapenplattform och 1 Wave Serpent.
Efter att ha sett geniet på Buypainted(http://youtu.be/bXWzOC9ieto) måla Eldars på ett sätt som såg väldigt mycket smidigare och snabbare ut än mitt klassiska "bygg ihop allt först - måla allt sen" så ville jag prova det på uniten med Guardians.

Buypainted gör väldigt mycket med airbrush och behåller det mesta på spröten tills allt är färdigmålat, det sista han gör är att bygga ihop och sätta fast på basen.
Tid till att måla är det ibland ont om för mig som heltidsjobbande 3-barnspappa, så allt som kan speeda upp mitt målande är välkommet.
Jag köpte en enkel airbrush på Clas Ohlson och gick loss med den.

Det optimistiska målet var 10 Guardians med plattform på totalt 10 timmars målande (ej torktid), vilket skulle vara extrem rekordfart för mig för en full 10-manna unit.
11h 15min tog det att få uniten nedan från box till som på bilden - Toknöjd :mrgreen: (Warlocken och displayplattan var klara sedan tidigare.)

Guardians, unit 2
Bild

5 Dire Avengers och Wave serpent kvar från boxen att måla innan jag tillåter mig själv att köpa mer. (hade en gång över 100 omålade modeller hemma, never again)

Armén som den såg ut i slutet av oktober:
Fotade i fel ljus, ger på sina ställen en gulare ton på det benfärgade än vad det egentligen har och detta är innan jag gick tillbaka och la ljusgrå färg även på Guardiansens vapen)
Bild

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Eldar från noll

Inlägg av Ismeno »

Airbrush FTW! Riktigt snyggt blir det.
Känner igen mig precis, nuförtiden måste det till metoder som snabbt ger ett snyggt resultat, då tiden till hobbypyssel är starkt begränsad.

Skriv svar