Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och hickat)

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och hickat)

Inlägg av benmannen »

Så nu i efterdyningarna av LinCons ostfest så känner jag att jag behöver ett nytt knasprojekt. LinCon är en mycket trevlig tillställning men jag måste säga att det genererar verkligen sveriges tråkigaste listor. En eller kanske två matcher hade ok listor, resten var mindre spännande att möta.

Så nu är det dags för ett fluffprojekt, jag har haft en ide ett tag om en ny lista som är baserad på det gamla codexet! Så jag har två enkla regler för projektet:

1. Jag får bara bygga en arme som har samma truppval som existerade i den gamla Codexen, så inga Venoms, inga Trueborn, inga Razorwings osv. Vissa trupper är dock snarlika och då får de användas, tex Warp Beasts är Khymeror, Grotesques spelas som Wracks.

2. Armen får bara byggas av gamla modeller. Inget nytt fint utan bara gamla risiga modeller.


Jag hade en del gammalt som låg och samlade damm, men det var mest en massa Wychar, Mandrakes och plastwarriors. Jag hade undvikit mycket i den gamla upplagan när jag byggde mina "vanliga" Dark Eldar, så jag behövde införskaffa en hel del för att göra en hyfsad lista. I överlag så kommer armen inte bli särskilt bra, men förhoppningsvis rätt rolig att möta. Några Radiers, en hel del Warriors, nån Talos och 2 enheter Incubi i båtar med segel. Nåt i den stilen.

Vi hade vår regelbundna loppmarknad nyligen och det var rekordtjockt med säljare och köpare. Vi hade inte ens bordplats till alla! Jag gjorde 2 riktigt bra inköp under dagen och kom hem med en massa nya (gamla) Dark Eldar. Nånstans runt 1500p för några hundra kronor. Bla ett tjugotal Incubi och 5 Green Goblin Hellions... Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Jag målade upp en Warrior, en enda testmodell för att se om det ens var genomförbart. Och faktum var att jag gillade verkligen hur den blev. Mörk förståss. Mina andra Dark Eldar är bruna och skalliga, nu blev de svarta med stora hattar :) En fartrand på hjälmen och blå ögon med lightning effects runt blev pricken över i:t.

Basen då? Jag är av åsikten att basen är bland det viktigaste på en modell. Många konverterar knappt sina armeer och det enda som skiljer agnarna från vetet då är hur mycket tid de har lagt ner på baserna. Eftersom jag kommer i princip inte konvertera nåt alls så blir baserna extra viktiga. Men jag vill hålla dem enkla men kontrasterande mot armens mörka färgschema. Så jag gjorde lite testbaser med skelettdelar, och jag hade en gammal stor burk med dött ljust gräs. Det blev rätt bra, enda är att skelettet och gräset är i typ samma ton men det funkar hyfsat...

Såhär blir listan till att börja med, och det är baserat på vad jag har att tillgå. Tänkte köra 2 aggressiva enheter med incubi som har en Haemonculus var med sig. 3 stycken kan nog vara för mycket men jag ska testa först:

1750p Retro Dark Eldar v1.0

HQ

Haemonculus Ancient
Casket of Flensing & Venom Blade

Haemonculus
Liquifier Gun & Venom Blade

Haemonculus
Shattershard & Venom Blade

ELITES

8 Incubi
Klaivex

Raider
Flickerfield, Night Shields & Enhanced Aethersails

8 Incubi
Klaivex

Raider
Flickerfield, Night Shields & Enhanced Aethersails

TROOPS

10 Warriors
Sybarite
Dark Lance & Blaster

10 Warriors
Sybarite
Dark Lance & Blaster

5 Warriors
Blaster

Raider
Flickerfield, Night Shields & Grisly Trophies

5 Warriors
Blaster

3 Wracks

3 Wracks

FAST ATTACK

4 Reavers
Heatlance, Arena Champion w Venom Blade

2 Beastmasters & 7 Khymerae

5 Hellions

HEAVY SUPPORT

Talos
Chainflails & Twinlinked Heatlance

Army Total 1750

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 benmannen, redigerad totalt 17 gånger.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av Serpent »

Men Wracks fanns ju inte i gamla Codexen... Eller menar du att de ska vara som Grotesques var i förra?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av benmannen »

Serpent skrev:Men Wracks fanns ju inte i gamla Codexen... Eller menar du att de ska vara som Grotesques var i förra?
Japp, precis som jag skrev i texten, vissa trupptyper som är typ samma fast har nya namn får jag köra med... Gamla Grotesquer är alltså nya Wracks...
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av Mortarion »

Cool idé. Har själv drömmar om att någon gång bygga en tyranidlista med bara 2nd ed-enheter (i det röd-blåa färgschemat givetvis).

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av benmannen »

OK. Nu börjar allt gå åt skogen.

Jag har på riktigt börja gilla de gamla modellerna.

T.o.m. Hellionsen!

Jag har målat upp 10 Warriors som blev kanon, och testade samma enkla färgschema på mina 3 Wracks jag har... Kollar man noga på modellerna och inte avfärdar dem som konstiga buskis-skulpteringsmisstag så är de inte illa. Faktum är att de utstrålar en helt annan känsla än de nya modellerna. De är mycket mer ondskefull medeltid än de nya gubbarna. De är verkligen torterade bortglömda själar med gammal teknologi och självutplånande tillvaro.

En beställning med lite Raiders dök upp så nu har jag 3 båtar, En Talos är ihoplimmad och 4 Reaver Jetbikes är fixade med Heatlance och allt. Jag vann en auktion på 3 Hellions till och ett annat inköp med lite blandat smått och gott är i posten (hoppas jag).

De enda jag har lite svårt för just nu är mina Incubi, och jag har mellan 30 och 40st av dem... Jag måste hitta på nåt där för att få upp känslan för dem, jag kör ju ändå 2 rätt stora enheter. Just ja, jag tog bort en Haemonculus och lade in en enhet Wychar. De snodde en Warrior båt också, så nu har jag 3 båtar som alla ska framåt... Tar kanske bort lite dakka från Incubibåtarna... Jag skulle hellre få in en Talos till tror jag men det blir knepigt med poängen.

Bild

Bild

Bild
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Sv: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av speedfreek »

Hihi!

Mysfula gubbar!

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Sv: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av benmannen »

speedfreek skrev:Hihi!

Mysfula gubbar!
HEHE, det beskriver det hela perfekt :)

Wycharna åkte ut, och jag lirkade ihop poäng för en till Talos! Så nu har jag 2 knasknipsare i listan! Ska försöka speltesta den snarast.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av benmannen »

Projektet rullar vidare. Nu har jag i princip allt jag behöver och mycket till :) Men listan är hyfsat spelbar ivarjefall.

Här kommer lite suddiga bilder på 4 Reavers med Heatlance och Arena Champ och Mina Beasts med sina två beastmaters. En kompis gav mig en Hellboard, så åtminstonde en av dem kommer surfa :)

Bild

Bild
Visst är hundarna gulliga :)
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Listan v1.1

Inlägg av benmannen »

Jag byggde om listan lite utan att ha speltestat den än... Tre Haemonculisar vore skoj, men jag har inte direkt nån användning för så många, så en kapades och nåt mer försvann så jag fick in en Talos till:

1750p Retro Dark Eldar v1.1

HQ


Haemonculus
Liquifier Gun & Venom Blade

Haemonculus
Shattershard & Venom Blade

ELITES

8 Incubi
Klaivex

Raider
Flickerfield, Night Shields & Enhanced Aethersails

8 Incubi
Klaivex

Raider
Flickerfield, Night Shields & Enhanced Aethersails

TROOPS

10 Warriors
Dark Lance & Blaster

10 Warriors
Dark Lance & Blaster

8 Warriors
Blaster

Raider
Flickerfield, Night Shields, Splinter Racks

5 Warriors
Blaster

3 Wracks

FAST ATTACK

4 Reavers
Heatlance, Arena Champion w Venom Blade

2 Beastmasters & 7 Khymerae

5 Hellions

HEAVY SUPPORT

Talos
Chainflails & Twinlinked Haywire Blaster

Talos
Chainflails & Twinlinked Haywire Blaster

Army Total 1747
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av Blom »

behövder du fler gammla modeller hitta jag en som säljer:
Min lilla armé Dark Eldar letar ny ägare.
(Bara gamla modeller)

Lord
2 Haemonculus
40 Warriors (2 blaster, 2 dark lance)
10 Wyches
Raider (inte helt komplett, men "kroppen" finns)
Talos
4 Incubi
+ lite små andra grejer o modeller samt codex

300kr för detta
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Skriv svar