Dark Eldar WWP lista...

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
nialion
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 dec 2008, 21:38

Dark Eldar WWP lista...

Inlägg av nialion »

Jag har till slut tagit tag i saken och påbörjat en ny 40K armé. Det kommer att bli en dark eldar armé. Eftersom jag är riktigt usel på att göra saker i tid har jag en plan. För att få spela en match måste jag bygga/måla färdigt 1 enhet. Det gör att jag inte bara kan spela och strunta i att bygga/måla. Jag har tänkt mig att detta skall bli min finaste 40k armé hittills och ska försöka lägga ned ordentligt med tid på målningen inte speedpainta den som alla mina andra arméer. Här i bloggen tänkte jag fota det jag bygger och målar samt skriva en battle report efter varje match och se hur listan förändras under speltestandets gång.

Idag har jag spelat min första match och byggt min första modell till armén. Jag byggde en venom (ska posta en bild så snart jag klurat ut hur).

EDIT

Färdigt (byggt)
2 Webway portals
2 Haemonculi
1 Warrior med splinter rifle
1 Venom

Färdigt (målat)
Ingenting
Senast redigerad av 1 nialion, redigerad totalt 27 gånger.

nialion
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 dec 2008, 21:38

Re: Dark Eldar WWP lista...

Inlägg av nialion »

Här kommer min första battle report.

Match 1 vs CSM 1850 p LBK mall.

Han spelade
Abbadon
3 Terminators
Landraider

Sorcerer
Lash

3x5 Plague Marines
2x Melta
1x P-fist
Rhino

2x3 Obbar

Jag Spelade

Duke Sliscus

2xHaemonculi
Webway
Venom Blade

6 Harlequins
5 Kyssar
Jester
Shadow Seer

8 Trueborns
5 Shardcarbines
2 Splinter Cannons
1 Dracon
Venom Blade
i raider

2x 10 Warriors
1 Shredder
1 Splinter Cannon
Sybarite
Venom Blade

5 Warriors
Blaster
i Venom

10 Wyches
2 Razorflails
1 Hekatrix
Agoniser

2x 5 Wychar
Shardnet

3 Jetbikes
Heatlance

2 Talos
Heatlance

1 Razorwing

Det kändes som en tuff matchup har svårt att ta ut plague marines och abbadon är riktigt jobbig han gör slarvsylta av allt han får slåss mot i min armé. Bordet var öppet och inte så mycket cover. Jag vinner slaget om att börja och ger honom första rundan. Han deployar upp allt jag deployar mina harlequins och en av mina Haemonculi.

Mission hålla quarters, kill points, vara i mitten.
Runda 1

Han kör fram med allt mot mitten hänger bak med obbar.

Jag går fram med haemonculin och backar med harlequins för att inte få abbadon i knät. Släpper portalen nära mitten vid sidan av ett hus.

Runda 2

Han kör vidare mot mitten med allt utom landraidern som ställer sig nära portalen och smokar.

Jag får in 1 talos, min 10 med wychar, alla min warriors, Duken med sin enhet trueborns och den andra haemonculin som joinat.

Jag deepstrikar raidern med duken och kompisar nära en enhet obbar bakom hans linjer, knatar in från kanten med en enhet warriors, går in från portalen med den andra och ställer mig i en skog, venomen åker in och ställer sig bredvid mina harlequins som hoppar in (vi kom senare på att dom inte kan det eftersom en venom bara tar 5 man så jag ska överväga att minska dom till det). Springer med venom squaden in från portalen och hotar hans trollis bil. Wycharna hänger på för att eventuellt kunna anfalla det som trillar ut. Talosen går mot landraidern.

I min skytte fas skjuter venomen, duken och hans squad (i efterhand är jag lite osäker på om dom kan det eller om dom måste hoppa ur sin båt först), min ena enhet med warriors på hans ena enhet med obbar och dödar 2. Mina wychar fleetar för att med lite tur kunna omringa trollisens bil men fleetar för kort, warriors med blaster skjuter bilen men missar, mina andra warriors fleetar in i skogen och blir joinade av min haemonculi. Talosen skjuter raidern men gör inget.

I assault fasen förstör wycharna trollisens bil men når inte riktigt att stänga inne honom och han kommer ut med sina kompisar. Talosen träffar raidern 1 gång och pennar men gör bara en shaken.

Fortsättning följer imorgon. Då skall jag bygga en till enhet så jag får spela en match till. Samt renskriva battle reporten lite nu är jag för trött...

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Dark Eldar WWP lista...

Inlägg av Blom »

Intressant lista måste jag säga. Kul att du valt bort fler av dem optade valen och lagt till suboptimala val^^

Nu har jag ju inte jag spelat wwp listor så mycket men tror du kan få den och funka fint! Du är ju en vass spelare med (För du är Jimmy Phil eller hur?). Alltid kul när någon börjar spela DE nu när dem både anses och känns ute ur dagens metat. Ska bli kul och se hur det går för dig!
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Sv: Dark Eldar WWP lista...

Inlägg av speedfreek »

Heja Jimmy!

nialion
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 dec 2008, 21:38

Re: Dark Eldar WWP lista...

Inlägg av nialion »

Blom: Kul att du gillar listan ska modifiera den lite men den kommer vara snarlik denna. Ja jag är Jimmy Pihl (konstigt att h alltid hamnar fel). Jag hoppas att jag kan få den att fungera vi får väl se.

Speedfreek: Puss Pelle :wub:

Vart lite sent idag igen så renskrivningen får nog vänta en dag eller två. Jag ska skriva fortsättningen på battle reporten nu och posta lite tankar om enheterna en efter en....

Sen ska jag bygga en enhet så att jag kan spela imorgon om någon vill. På måndag ska jag hem till cavve och börja pröva ut ett färgschema...

nialion
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 dec 2008, 21:38

Re: Dark Eldar WWP lista...

Inlägg av nialion »

Runda 3 (Jag ska ta en bild nästa gång jag spelar så att jag kan förklara bättre hur slaget går till. Kanske en efter varje runda skulle vara något?)

Han hoppar ut med abbadon för att smiska min talos. Trollisen lämnar sin enhet och förbereder sig för att trolla på duken med enhet. Plague marinesen i trollisens enhet med ytterligare en enhet går mot mina wychar för att assaulta dem. Den sista squaden åker mot dukens åt för att melta den. Landraidern åker mot mina warriors i skogen och terminators hoppar ut för att assaulta. Den enda kvarvarande obben står kvar den andra enheten går bort från duken för att förhindra en assault (antar jag).

Trollisen missar sitt lash test, rhino squaden spränger dukens båt, alla obbarna skjuter på duken men dom har cover och lite tur (tror att tre dör och haemonculin tar ett wound). Två plague marine enheter skjuter mina häxor med pistoler och meltor det dör ett gäng.

Abbadon visar vem som bestämmer och mosar min talos, plague marinesen mosar mina häxor, terminators mosar mina warriors. Motigt för alverna.

Jag får in min jetfighter, en av mina 5or med wychar. Jetfightern åker och ställer sig i ett hörn för att skjuta på de två femmorna med PM som mosade mina häxor. Mina nya häxor springer mot trollisen (i förhoppning att tvinga fram en countercharge för att rädda honom). Min 5 manna med blaster går mot landraidern och gömmer sig lite. Mina harlequins hoppar ur venomen och går fram till terminators. Duken avanserar med sin squad för att hota sista obben och de tre andra obbarna men håller sig i cover. Min kvarvarande tia ställer sig inom 12 från en av enheterna med PM men inte den andra. Venomen åker för att skjuta på den ensamma obben. Haemonculin lämnar duken för att kunna släppa portalen (inser i efterhand att han kanske kunde gjort det ändå?).

Blastern på raidern gör ingenting, harlequins dödar 1 terminator. Venomen gör ingenting men duken dödar obben så hans enhet har nu 2 paintokens. Wycharna fleetar för att nå trollisen (kom på att jag inte sagt att mina droger gav +1 str). Jag skjuter med min warrior enhet på de fyra kvarvarande PM i den enheten som är inom 12 men gör ingenting. Sen glömmer jag bort att skjuta med min jetfighter (så går det när man proxar) så nu har jag plötsligt 4 arga PM mot mina stackars warriors. Det var ju det jetfightern skulle lösa.

Harlequins dödar de sista terminatorerna i assaulten och mina häxor sätter 1 wound på trollisen men han står.

Tur 4
Abbadon och en fem manna (som dödade häxorna) går mot mina fem häxor som anfallit trollisen (baiten fungerade) de fyra kvarvarande i den andra enheten går mot mina 10 warriors, landraidern backar 6 för att få ett bra skott på min venom, den sista rhino squaden rushar duken och hoppar ut för att skjuta. Sista enheten obbar knatar vidare bort från duken.

Hans raider dödar min venom, obbarna skjuter på mina 5 warriors med blaster (tror jag) men dödar bara någon då de har cover och lite flyt. Hans PM skjuter på duken som tappar 2-3 modeller men klarar sitt moral.

Abbadon och PM anfaller mina häxor som slår samtidigt på trollisen (1-2 wound men han klarar sina saves) häxorna har tur och överlever med 2 och klara sitt moralslag. Min 10 warriors klarar sitt med och står kvar mot PM.

Jag får in mina jetbikes och har kvar 1 talos och 5 häxor i reserv.

Mina jetbikes flyger för att smälta raidern, min blaster enhet med, mina harlequins börjar gå mot de PM som slåss mot mina warriors för att kunna assaulta nästa runda, duken med enhet går mot PM som sköt på honom. Min Haemonculii går mot den stora striden i mitten. Kommer på min jetfighter och flyttar den lite för att kunna skjuta obbar med lansarna.

Duken skjuter hans PM och dödar 2 (1 med duken en med squaden). Mina jetbikes immobiliserar raidern, min jetfighter missar bägge lansarna på obbarna och kanonen gör inga wounds. Harlequins skjuter en rhino men gör inget.

Duken assaultar de 3 PM som är kvar. Min Haemonculi assaultar PM som slåss mot häxorna. PM som slåss mot warriors dödar några men mina warriors står kvar. Häxorna slår på trollisen igen men gör inga wounds sen blir de dödade av abbadon. Min haemonculi gör inga wounds men behöver bara stå för att ha gjort sitt jobb (binda upp abbadon och PM och trollis). Men han flyr. Abbadon konsoliderar 6 vilket gör att han kan hota min duke om inte duken dödar den modellen han slåss med. Det gör han inte jag gör inga wounds alls med duken och inte heller med squaden. Nu kommer abbadon komma in, hur gick det så här illa????

Runda 5

Hans PM som vann mot mina häxor och trollisen konsoliderar bort från mitten mot mina harlequins, min 5 manna, mina jetbikes och min portal. Abbadon går för att slå ihjäl min duke. Rhinos åker runt lite.

Trollisen trollar på mina jetbikes och får dem att ställa sig ihop klumpade med mina warriors med blaster obbarna dödar min 5 manna och alla mina bikes utom blastern. PM minns jag inte de kanske försöker se mina harlequins (?) men misslyckas i alla fall med vad de nu gör.

Abbadon springer in i duken och dödar honom. Mina trueborns blir uppdängda dom med och dör. Det är bara 1 PM kvar i den enhten abbadon konsoliderar 6 igen in mot mitten. Mina warriors som slåss mot sista warrior enheten dödar dem och står och ser skadeglada ut.

Jag får in min talos och min sista 5 manna häxor. Häxorna kliver in i den andra portalen för att döda den sista PM som finns kvar och är 1 KP och håller en quarter. Talos kliver in i den första portalen för att slå ihjäl de 5 PM som finns där. Jetbiken åker för att skjuta trollisen. Harlequinsen går mot de 4 PM som dödade mina warriors.

Min jetbike misslyckas med att döda trollisen, min jetfighter skjuter allt den har på de 5 PM som står vid min talos men gör ingenting, talosen skjuter på PM men gör inget den heller. Harlequins skjuter (eller fleetar?) på de 4 PM men gör ingenting. Wycharna skjuter på den ensamma PM men gör ingenting. Börjar ana ett tema.

Mina harlequins assaultar hans 4 manna dödar 1 men blir av med 2 själva och missar sitt test och flyr av bordet. Min talos assaultar PM men slår snake eyes och dödar ingen men tar 2 wounds tillbaka. Mina wychar assaultar den sista PM men gör ingenting. Det här var en riktigt usel runda!

Det blir en runda 6

Abbadon återvänder till hörnet för att hjälpa den sista PM. Trollisen försöker gömma sig obbarna tar sikte på min jetfighter de 3 PM som dödat warriors, häxor och harlequins gömmer sig dom med.

Obbarna dödar jetfightern.

Abbadon dödar mina sista häxor (som misslyckas med att döda den sista PM). Min talos dödar 0 PM igen och får äta fist och dör.

Jag flytter min jetbike för att döda trollisen allt annat i min armé är dött missar att döda trollisen matchen är slut.

Jag förlorar KP delen, jag förlorar quarter delen, jag förlorar hålla mitten delen.

Ingen strålande start för en ny armé men jag känner att det kunde ha gått bättre med bara några slag till min fördel. Det var dock lärorikt och jag har en hel del ny kunskap i bagaget inför nästa match. Jag ska lista det plus mina tankar om varje enhet strax....

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Dark Eldar WWP lista...

Inlägg av daskad »

Du mötte en äckligt hård Chaos lista får du tänka på också!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

nialion
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 dec 2008, 21:38

Re: Dark Eldar WWP lista...

Inlägg av nialion »

Mina tankar om enheterna och vad jag ska tänka på nästa gång.

Duke Sliscus
Tycker att han fungerade ok hade lite oflyt med hans dödande men han var helt ok kul att kunna deepa och släppa en portal (även om jag som jag nu lärt mig måste hoppa ut).

2xHaemonculi
Webway
Venom Blade
Dom verkar fungera ganska bra misslyckades med att göra något vettigt med den ena paintoken ska fundera lite mer på det.

6 Harlequins
5 Kyssar
Jester
Shadow Seer
Fungerade bra tycker jag dom fluffade till det mot PM i slutet men dödade 3 terminators levererade en portal. Ska minska dem till 5 så de faktiskt kan hoppa in i venomen utan att jag fuskar i framtiden.

8 Trueborns
5 Shardcarbines
2 Splinter Cannons
1 Dracon
Venom Blade
i raider
Fungerade bra men ska variera utrustningen lite mer så jag får fler wound kategorier. Samt överväga att ge dem ett bra närstridsvapen.

2x 10 Warriors
1 Shredder
1 Splinter Cannon
Sybarite
Venom Blade
Jag använde inte dom så bra men det var mer mitt fel än deras.

5 Warriors
Blaster
i Venom
Gjorde vad jag förväntade mig ingenting. Men det är en billig antitank så dom kommer bli kvar.

10 Wyches
2 Razorflails
1 Hekatrix
Agoniser
Jag slarvade bort dom lite för enkelt. Jag ska nog försöka se till att dom för en paintoken så snabbt jag kan i fortsättningen.

2x 5 Wychar
Shardnet
Dom ryker nog i fortsättningen.

3 Jetbikes
Heatlance
Blir nog 2 sådana enheter men med blaster istället.

2 Talos
Heatlance
Jag känner att den ena offrade jag i onödan, den andra offrade sig själv i onödan.

1 Razorwing
Bygg modellen så jag inte glömmer skjuta den. Kommer inte riktigt till sin rätt mot den här typen av arméer.

Nu ska det räknas på en ny lista (men snarlik).



Jag mottar gärna kommentarer på hur jag kan förbättra listan, battle reportsen, idéer till armén, konverterings förslag eller vad som helst. Ska försöka att strukturera upp min battle report imorgon kom gärna med förslag hur den blir mer lättläst osv inte så van att skriva på internet....

MVH Jimmy Pihl

EDIT: Daskad jo den var hård men man ska aldrig bli whipead. Det ska inte hända vad man än möter. Det kommer inte hända igen ska se till att få en rematch med annat reultat i veckan....

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Dark Eldar WWP lista...

Inlägg av Yautja »

Men claimar du cover från webway portalerna :mrgreen: ?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

nialion
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 dec 2008, 21:38

Re: Dark Eldar WWP lista...

Inlägg av nialion »

Ja det kommer jag att göra. Har funderat på det och tycker att argumenten för cover är bättre än argumenten mot. Så jag kör på det tills det kommer en faq (svensk eller gw) som säger motsatsen. Nu kommer det nog oftast inte spela jättestor roll. Men ändå.

Skriv svar