Rödes Zone Mortalis

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Rödes Zone Mortalis

Inlägg av Röde »

Då var Zone Mortalis uppe ur kartongerna. Efter att ha duschat alltihop och kliat mig i huvudet kring färgsättning så tyckte jag och Blom att det var dags att provspela.

http://www.forgeworld.co.uk/Downloads/P ... rtalis.pdf

Först följer tre bilder på själva zonen. Det var någon här på forumet som ville ha några såna. Inget är ännu målat på bitarna utan det får vänta tills mina IG är färdiga.

Bild

Vid det här tillfället valde vi att lägga grejerna på rumsmattan. Det är inget hett tips innan grejerna är målade då de verkar dra till sig de allra minsta dammpartiklar.

Bild

Vid kommande tillfällen får vi röja av köksbordet.

Bild

Ska bli ännu trevligare när dörrarna jag beställt kommer hem.

Bild

Första matchen vi omgången vi spelade stod mellan Bloms Kniggits och mina Marines. Vi använde Cold Void tabellen och regeln om reaktion fire. Vi spelade ett vanligt Kill Point Mission.
Han valde att deploya sina vanliga Kniggits och en Inquisitor som spearhead och höll en Paladin, Eversor och lite Henchmen i reserve.

Bild

Jag valde att börja med mina Assault Terminators på plan och reservade min Tactical Squad och Librarian. Här traskar vi på och letar Grey Knights...

Bild

Hittat dem... Det går åt he*vete...
Grå Knektarna var alldeles för många och Inquisitorn alldeles för tuff för oss. Vi fastnar här en stund.

Bild

Och titta vem som dyker upp då då och vill vara med och leka... Eversor och en Paladin räddar dagen för Blom och gör processen kort med mina Terminators. Då tänkte jag att allt var kört. Men...

Det visar sig att min Librarian och mina Tacticlas med hjälp av de trånga utrymmena kan en hel del trix. Jag hade valt Force Dome och The Avenger som powers och det är tydligen så att Force Dome är bättre än Terminator Armour. Librarian och Tacticals nöter ner de Knektar som finns kvar samt Inquisitorn. Därefter fimpade de Eversor och slutligen Paladinen. Allt i samma trånga lilla korridor. Henchmens fick jag locka fram lite senare och Blom kastade dem på mig i en sista Kamikaze-räd. Det gick inte så bra för dem. Libben gick ned men alla Henchmen blev sedan översprungna av tacticals.

Nu undrar ni var alla bilder är... Jag blev lite exalterad och glömde helt enkelt att plåta. Det kan bli så när man har roligt.

Ang. Cold Void tabellen så blev resultatet ofta Power Surge vilket leder till Night Fight och att dörrar slumpvis öppnas och stängs. Det påverkade matchen väldigt lite. En bit in i spelet så fick vi också resultatet Structural Colapse vilket ledde till att alla attacker med styrka 4 eller mer blev rending. Det påverkade också marginellt då vi var så få modeller/attacker kvar på bordet i det skedet.

Hur som helst var den här "settingen" riktigt skoj.

Bild

Sedan testade vi "Buried alive". Jag valde att spela lite IG och Blom fortsatte med samma lista. Väldigt tidigt i spelet, runda 2, så blev mina IG levande begravda. Taket rasade in på flera ställen och eftersom Blom vann tärningsslagen om vem som får placera ut (5" Blast marker) rasen på plan och de har AP4 så var matchen rätt slut där. Taket trillade ner i huvet på mina IG och Blom vann. Det måste ha kännts lite snopet för hans flashiga Kniggits.

Ska man spela Buried alive scenarion så ska båda spela 3+ arméer tror jag. Annars blir det väldigt mycket "tärningsspel".

Sammanfattningsvis så är jag sjukt taggad att spela mer Zone Mortalis. Poängsumman 500pts känns helt ok. Jag skulle kunna tänka mig att det funkar på 600pts också men där går nog gränsen för den här storleken på spelplan.

Jag kommer uppdatera den här tråden med nya tankar och funderingar allt eftersom. Kommentera och fråga gärna om saker. Ni som bor i krokarna är förstås välkomna att höra av er och testa om ni är intresserade.

När mina Ig är färdigmålade så står Zone Mortalis på tur att målas. Sannolikt blir det parallellt med en armé för zonen. Troligt är att det blir den marine listan jag provspelade eller en Grey Knight-lista som jag är sugen på. Inquisitor Valeria, lite Kniggits och en Venerable Dreadnought. Har ett skoj tema på lut för dem.

Hörs.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av bolterochkniv »

ser grymt ut!
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av Blom »

Zone Mortalis var riktigt kul! Det krävdes en hel del nytänk att spela små slag i en trång miljö.

Första tanken var att det var svårt att skaffa support till en närstrid i en trång korridor/rum. Så min Eversor & Paladin fick vackert stå och vänta till Rogers marines döda mina stackars knektar. Så man får tänka igenom sina charges lite extra i just detta formatet. Nu spela vi ju också bara med två special regler. Katastrof tabellen och reaktion fire. Vilka båda funkade riktigt bra. Men jag ser framemot när vi provar att spela med dolda enheter, alla enheter är bara en markör fram till man har LOS till varandra då får man se vad det är för något och så vidare.

Sen i match två så märkte vi ju också att "Buried alive" inte är så bra att spela med en 5+ armé mot en 3+ amré. Det gör väldigt ont på dem stackars 5+arna när taket ramlar in på dem..


Hur som helst ska det blir riktigt kul att spela igen! Samt att köpa på sig en liten special 500p lista att spela med just för detta format.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av lurräven »

Oh, fräners! Vet inte varför men blir sugen på nån liten Dark Eldar armé som susar fram med Venoms (no dedicated transports såg jag nu...) i de trånga korridorerna.

Och som tidigare nämnts, att ha anledning att måla upp temade små arméer om 500 poäng är jävligt lockande!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av Röde »

lurräven skrev:Och som tidigare nämnts, att ha anledning att måla upp temade små arméer om 500 poäng är jävligt lockande!
Just det känns riktigt inspirerande. Jag gillar idén att med färre modeller då jag kommer ha ork att göra dem lite mer unika. Jag behöver lite fler omonterade grå knektar nu bara för att kunna sätta igång med mitt "Valeria-band of merry Kniggits".
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av Röde »

Då var det dags att prova ytterligare mission. Den här gången på köksbordet. Jag skulle nu spela attacker och slå ut 5 olika objective markers. De förstörs på varje glance eller penetrating hit men har 4+ invo. save mot skytte.

Jag valde att dela min tactical i Combat Squads och reserva Librarian och Termosar.

Bild

Det första gänget hade fri sikt till en markör men scattrade av. Sheit!

Bild

Det här gänget kunde chargea en markör i runda 1. Det gick bättre. 0-1 Marines.

Bild

Kniggits hade en bit att gå. Så det gjorde dom...

Bild

När mina reserver trillat in lyckas de och den ena combat squaden chargea nästa markör. Bus enkelt. 0-2 Marines.

Bild

Nu hände det däremot något tråkigt. Bloms Assassin kommer i en omfattning höger och kniper en Combat Squad samtidigt som Kniggits nöter ner Terminators. Librarian och Inquisitorn Force Weapon dör båda två. Illa.

Bild

Paladintjommen ställer sig och vaktar nästa markör. -None shall pass!
Henchmens kniper enstaka Marine. Marines skjuter mot markören som vaktas av paladin men utan framgång...

Bild

Och sen dyker den här j*vla tjommen upp igen. Alla marines har kastat in handduken. Grey Kniggits 3- Marines 2.

Scenariot Sabotage var riktigt skoj. Däremot slog vi trist på event-tabellen. Det var lite mörkt då och då annars inget särskilt. Kommer bli en klar skillnad när det finns dörrar som plötsligt öppnas och stängs.

En riktig nytändning vad gäller spelglädje garanteras för er som är lite småless på de vanligaste poängen och "army-buildsen".
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av lurräven »

Kul med bilder :)

Kan man spela demoner eller blir det "fel" i Zone Mortalis?

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av Röde »

lurräven skrev:Kul med bilder :)

Kan man spela demoner eller blir det "fel" i Zone Mortalis?
Man får göra Deep Strike men man misshapar automatiskt. Man får däremot teleporteras in eller materialiseras från ex. Warpen. Hur är wordingen i deras Codex?

Det vore ju riktigt tufft med en liten daemon-armé på 500pts. Det är vi nog flera som tycker. Kolla gärna upp hur de gör sin deep strike.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av lurräven »

Daemonic Assault

No model in this army is ever placed on the battlefield during deployment. Instead, all of the units in the army always start the game in reserve, even in missions that do not normally allow this rule to be used. You must declare if any independent character are on their own, counting as a separate unit in reserve, or if the are joining a unit, in which case they and their unit are a single unit in reserve. The enemy deploys as normal.

At the beginning of your first turn, divide the army into two groups that must incluse, as much as possible, the same number of units. Then you must face the unfathomable judgement of the Gods of Chaos, and nominate which of the two groups you wish to make a 'Daemonic Assault' at the beginning of the battle. Pick one of the two groups and pray to the Dark Gods by rolling a D6. On 3-6 the Powers of Chaos agree with your choice, but on a 1-2 they choose the other group.

The units in the group that has been chosen to make the Daemonic Assault arrive on your first turn, using the Deep Strike rules. The remaining units are held in reserve and their arrival is rolled for as normal. When a unit becomes available, it enters play by Deep Strike.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av Röde »

@ lurräven. Ja då verkar det ju rätt vanskligt att spela Daemons då jag inte kan utläsa annat än att de Deep Strikear. Jobbigt att ta en massa misshaps när man dimper ner.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar