Marhells Road to Fantasia

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 34: Gloss varnish


Kort uppdatering idag. Kom hem och spruta på en gloss varnish på allt. Jag började och applicera en Gloss agarax earthshade och insåg att min gloss noul oil nästan var slut, behöver skaffa en ny imorgon.

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 35: Nedräkning

6 Dagar kvar. Jag börjar närma mig slutet på resan, men kommer att behöva spendera varje kväll för att hamna i mål.

Efter gårdagens varnish så tog jag och köpte upp en ny gloss nuln oil och började applicera den på alla paneler, järn och annat som ska ha en svart kant till sig. När jag tittar på modellerna just nu så är de i sjukt olika kvalité från "Det här ser ju bra ut" till "this is the worst". Jag vet ju redan när jag ska applicera min mat varnish så kommer det dock se bättre ut.

Till Khorne knekten så applicerade jag också lite dekaler för att ge den en lite mer kaos känsla.

Image
Image
Image

imorgon blir det att airbrusha lite special effekter och mat varnish på allt.

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 36: Looking good

Så dagens jobb var att airbrusha en del effekter på modellerna och även ge allt en mat varnish. När det väll var på plats så började jag limma ihop alla paneler till knektarna. Så här blev resultatet:


Khorne Knekt!
Image
Image

Nugle och piloten!
Image
Image

Slannesh!
Image

Lord of dicos
Image

Marine från gårdagens blog:
Image
Image

Samtidigt så passade jag på att sätta ihop en kaos trollis till fot och måla honom svart för att lättare kunna skilja honom från mina vanliga mariner.
Image
Image
Image

Så armen börjar nära sig ett spelbart skick. Men alla baser måste bli klara också så de blir nästa del i projektet.

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 37-38: Baser

Så jag har spenderat ett par dagar med att leta inspiration och göra upp lite baser. Jag hittade en video från en svensk kille (Squidmar Miniatures) och blev inspirerad att testa att göra lite öken baser med hjälp av pigment. Jag har i stort sätt valt att ta hans video och försöka replikera det på mitt sätt: (Länk här: https://www.youtube.com/watch?v=zr8WLA6Heq0)

Det blev rätt dammigt men jag blev ändå rätt nöjd. Lite rädd för att pigmenten kommer att tappa lite av sin kontrast när jag väll ger dem ett lager av varnish dock.

Jag vet också att jag vill göra enhets markering med hjälp av baserna så jag gjorde lite små krattar och målade dem i blå, lila och grönt. Jag ska ta fram airbrushen och ge dem en lysande nästan radioaktiv effekt, då de ser lite tattiga ut just nu.

Image
Image

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 39-40: Avsluta det jag har börjat

så, senaste två dagarna har gått att blir klar med baserna för armen. Efter att ha använt pigment så tar jag fram luftsprutan och ger varje krater en osl effekt och går gradvis in med mer vit för highlighting. Sedan tar jag fram Green Stuff Worlds Liquid resin och en UV lampa och häller ner i kratrarna så att det får en liquid effekt till sig.

Image

Till slut så har jag börjat shadea min trollis till fots. Imorgon tar jag fram luftsprutan och ger hans yxa och flamma en liten osl effekt och sedan monterar jag armen på baserna och kallar det klart.

Image

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 41: Klart för resan

Ikväll gjorde jag det sista med armen innan jag åker imorgon bitti till Umeå. Dekaler blev placerade, trollis fick effekter och alla baser fick en svart kant till sig. Så här ser armen ut innan jag packar ner den i resväskan.

Helhets bild:
Image

Green Squad
Image

Purple Squad
Image

Blue Squad
Image

TRollis!
Image

Disco Dude 1
Image

Disco Dude 2
Image

KHORNE!
Image

Slannesh Knekt
Image

Nurgle Knekt med överraskning under huven
Image

Så även om jag inte jobbar vidare på armen så blir det här en liten liveblog hur det går under fantasia och sedan blir det en post mortum på hela projektet.

Hoppas på att träffa på lite läsare där uppe :)

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av RUNE »

Ja, det blev ju bra tillslut! :) Måste säga att matt-lacken gjorde jättestor skillnad sedan den kom på. Lycka till på turneringen.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Elevatorlake »

Hur gick det på fanaticen tillslut? Nu vill publiken ha batreps med massa bilder med dina fina knights på tabletopen :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Alright: Låt oss gå igenom lite hur det gick under fantasia :)

Jag kom till Umeå på fredagen och upptäckte till min fara att ett par av disco-lordsen hade fått sina flagor avklippta under färden. Jag passade på att dra förbi Fantasia butiken och upptäckte att de hade helt slut på superlim. Efter att ha vandrat runt så hittar jag tillslut lim och spenderar resten av dagen att reparera och njuta av Umeå. Dagen därpå börjar turneringen på riktigt.


Match 1: Mot Kim och hans Astra militarum

Möter en superhärlig kille vid namn Kim som presenterar för mig 10+ Lemon Russes och lite infanteri. Vi konstaterar att det här kan bli en match där första rundan kommer att vara avgörande. Vi slår om det och jag får lov och börja och Kim misslyckas med att siza mig.

Jag ger mina knektar reroll all hits mot character och titanic units som dreadblade traits och börjar systematisk att börja skjuta på hans Tank Commanders. Men rundan går sådär, jag rullar lågt och Kim lyckas rulla bra med saves, vilket som resulterar till att ingen stridsvagn dör runda 1, utan enbart 1 har 1 wound kvar och någon annan har lyckats ta 3 wounds.

Kim lyckas på sin första runda aktivera relic of lost cadia vilket resulterar till att jag förlorar båda disco-lordsen och får en av mina knektar till 11 wounds. Jag rullar fantastik 10 av 11 saves mot en av rapied battle cannonerna som kommer min väg, men rullar sedan bara 3 eller lägre resten av matchen.

Min runda 2 resulterar till att jag lyckas döda av ett tanks men vid det här laget så har jag misslyckas att göra den skada som jag måste ha gjort för att kunna stå mig resten av matchen.

Kim lyckas ta ner 1 knekt i rundan därpå. Och jag får stor torsk med 0-20 till Kim. Dock så var det en väldigt bra och trevlig match, vi konstaterade att vi båda spelade korrekt, men där han rullade lite bättre än mig. Jag beslutar mig för att köpa upp två nya tärningsset då mina tärningar på senaste tiden har misslyckas mig.

Image
Image

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Match 2: Mot Genstealer kult

Match två spelar jag mot en superhärlig kille vid namn Johan. Innan matchen ens börjar så ger han mig detta:

Image

Jag menar, hur coolt är inte detta! Jag får en ide om att nästa gång jag spelar ut kaos knektar så måste jag ju ge ut en utmaning till en duel!

Men med det sagt, Johan spelar en skjutglad variant av genestealers, med många bilar, karatärer, goliaths, sentineler och bikers. Vi har sedan en del acolytes, abonater och pitriarker också vilket som jag är livrädd för.

I den här matchen så får man poäng genom att hålla objektiv i slutet av rundan, vilket som innebär att det är fördelaktigt att gå tvåa. Johan får valet om att gå först eller inte och väljer att låta mig gå först.

Min första runda är simpel, mörda allt jag kan se och låta mina kaos mariner ställa sig på objektiv och hoppas på att de inte kommer bli uppätna. Jag skickar in en discolord som äter sönder en truk och låter mina knektar skjuta sönder infanteri och bilar av olika slag. Jag lyckas ta sönder en del av Johans transporter runda 1 och skjuta bort lite drös här och var, men inte riktigt i den mängd jag hade hoppas på.

Johan dedicerar sin första runda att döda disco lorden och springer på nästan alla objektiv. Rent matte vis så är han i överläge då han har så många fler enheter att använda sig av för objektiv spelet.

Min runda 2 är lite som min runda 1, jag placerar min warlord knekt på ett objektiv och skickar in min andra disco-lord att försöka mörda av hans karaktärer. Jag misslyckas med ett par charges vilket som gör mig väldigt orolig för vad som komma skall.

Johans runda två så kommer det in saker i fält. Abonater och Pitriarken kommer för att mörda min warlord knekt och magusen stänger av min overwatch. Johan mördar min andra discolord med sin stora kille med hammare. Jag har dock tur, Johan rullar rätt dåligt när han ska slåss mot mig vilket innebär att min warlord överlever på 6 wounds efter att allt hans har fått slagit.

Min runda 3 så börjar det se bra ut för mig. Jag lyckas döda av en hel del av hans abonnenter, killen med storhammaren och andra enheter från brädet. Jag springer in med min trollis mot hans magus och misslyckas helt att mörda honom, varpå han kommer med en mördar kniv och dräper min trollkar.

Johans runda 3 tar han in en stor grupp på 20 akolyter och gör sig redo att springa in i min andra knekt. Han misslyckas med sin charge vilket som är rätt avgörande men lyckas samtidigt att mörda av min warlord med sin patriark. Han har vi det här laget patriarken, sin 20 manna blob av akolyter + ett par grupper med 2-3 kvar, magusen, en grupp med bikers, 1 abonant och en lotus. Jag har själv kvar mina två knektar som knappt har blivit skadade under denna match och 2 grupper av kaos mariner.

Början av runda 4 så beslutar sig mina dreadblades att nu ska damnations gå igång, så när jag springer in med min ena knekt in i akolyterna så försöker jag vara så långt borta från hans läskiga vapen som möjligt, samtidigt som min andra knekt börjar skjuta helvilt på det som är kvar på bordet. När väl dammet lägger sig så har Johan bara kvar sin lotus, sina bikes, sin patriark och sin ensamma abonant.

Johans runda 4 består av att gömma sig så väl det går och ta objektiv. Detta blir också hans sista runda då jag turen därpå lyckas ta bort allt han har på brädet.

Det var en kul match, vilket som ändå slutade 17-3 till mig. Jag sa också till Johan efteråt att om han hade varit mer aggressiv mot mina kaos mariner så hade han nog kunnat ta mer poäng. Nu börjar jag min ubåts resa mot toppen!


Image
Image
Image

Skriv svar