Marhells Road to Fantasia

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 17: The return of the Paint

Så efter att ha varit på en Finlands i ett par dagar och laddat upp mig så kommer jag hem och går in i monster mode.

Exoskeletten får en dusch utav serapham Sipia via luftspruta för att tinta metallen till ett betydligt mycket mer ovårdat metall.

Image

Sedan passar jag på att prima alla kaos mariner och härkare av oenighet i en mycket mörkare grå. Jag passar på och ger alla paneler till min kaos knekt till slaanesh en pre highlight med Vallejo Grey Primer.

Image

Image

Sedan tar jag Vallejo Game color Warlord purple och tunnar ner det till en glaze och applicerar direkt över alla paneler.

Image
Image

Medans det torkar så jobbar jag med khorne knekten. Jag vill ha en mörkare röd en vad jag har jobbar med innan. Receptet blev då:

Vallejo Black Red -> Vallejo Burnt Red -> GW Mephiston Red

Resultatet? Detta:

Image

Image

Sedan avslutar jag dagen att drybrusha all metall som fick sin dusch med första bästa silver som jag hittade:

Image

Image

Image

Med det avslutar jag dagens arbete. Imorgon så får vi se om jag jobbar med trim med en av knektarna eller tar fram luftsprutan och målar den sista knekten.

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 18: Grönt

Dagens arbete blir att grundmåla nurgle knekten.

Jag har sedan innan gjort en Death guard arme och istället för att gå med mer utmattad gröna toner så vill jag försöka mig på ett mer neon och poppande grönt.

Det går... sådär. Det blir att göra om mycket hela tiden för att luftsprutan hackar upp sig och gör fula märken av färg in i hullen. Men efter ett par försök och svordomar så blir resultatet något sånt här:

Image

Receptet är simpelt: Vallejo Game Dark Green -> P3 Iosan Green -> GW Krieg Khaki

Sedan spendrar jag resten av kvällen att börja måla trim till Slaanesh Knekten. Fortsätter med det imorgon.

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 19: Svart Trim

Kvällen jobb går att måla svart trim åt Slaanesh knekten. Jag införskaffade en ny svart från P3: Thalmar black då den har en semi gloss som jag gillar bättre än den tidigare svarta jag har använt. Funderar på om jag ska highlighta trimmen med ljusgrå eller kanske silver sedan.

Image

Börjar också nu känna stressen att hinna bli klart med hela armen. Jag funderar mest på hur jag ska lägga upp arbetet med de resterande knektarna och hur jag ställer mig inför att göra små justeringar i armen. Framförallt är jag osäker på huruvida min trollis ska vara i terminator plåt, ha en jumppack eller bara gå till fots för att aningen köra slaanesh knekten som en närstrids enhet eller ge honom dubbla Thermal Cannons för att ge mig lite umphf mot andra knektar. Den 29 ska ju listan vara inskickad så är lite i valet och kvalet just nu.

I vilket fall, så går jag över och börja måla trim på Khorne knekten och hoppas att blir klar med den imorgon.

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 20: KHRONE Trim

Jobbar på att blir klart med trimmen på Khorne Knekten. Använder mig utav Vallejo Model Air Coppar. Blir att göra i ett par lager men blir klart med det ikväll.

Image

Jag övergick sedan att måla trim för Nurgle knekten. Det blir morgondagens jobb att blir klar med trimmen så att jag kan börja jobba på andra detaljer.

EDIT:

Jag jobbade vidare med Nurgle trimmen och blev hyfsad klart. Ett till lager på imorgon och sedan kan jag gå över till andra grejer. Använde mig utav Vallejo Model Air Rust

Image

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 21: Switch around

Så kom hem lite tidigare från jobbet idag och kunde därav beta av lite mer.

Först så avslutade jag trim målningen från Nurgle knekten och beslöt mig att sätta ihop de två extra element kanonerna utifall jag i slutändan beslutar mig för att köra den konfigurationen istället.

Image

Sedan passade jag på att byta ut alla magneter från arm biten, då jag upptäckte att de hade lite för mycket tendens att inte få plats. Från 8 mm till 6 mm blev det.

Image

Sedan tog jag fram luftsprutan igen och beslöt mig för att måla grundlagret till mina kaos mariner och en av mina härskare av oenighets riddjur.

Jag körde en snarlik färgkombo som khorne knekten, men beslöt mig för att gå med en lite starkare highlight. Receptet är:

Vallejo Model Color Black Red -> Vallejo Game Air Gory Red -> Vallejo Model Air Scarlet.

Resultatet blev något så här:

Image

Image

Image

Image

Jag passade på att också måla ett par skydd till gattlingen med samma färgkombo, så att det blir lite variation av röda nyanser för knekten sedan.

Image

Avslutar dagen med att överväga att fortsätta med luftsprutan imorgon, då det fortfarande finns jobb som måste fixas där (Missle pods, svart för andra riddjuret, prima thermal cannons osv) eller försöka fokusera på att blir klar med en knekt först. Får se vad jag bestämmer mig för helt enkelt.

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 22 och 23: Multitasking på hög nivå

Så glömde att slänga upp en blogpost igår trots att arbetet fortsatte. Men en dubbelpost har väl aldrig skadat någon :)

Så först och främst så tog jag fram luftsprutan igen och beslöt mig för att försöka måla så mycket av modellerna jag kunde innan jag måste in med penseln igen.

Så jag primade Thermal Cannon svart och gav vapen hållaren ett lager av Vallejo Exhaust Manifold. Jag gav själva kanonen en preshade som innan och glazade sedan över med Vallejo Warlord Purple.

Image

Samtidigt som det här torkade så fixade jag även den andra härskaren av oenighet och hans riddjur.

För att följa red corsairs paint scheme, men för att separera de båda modellerna så beslöt jag mig att den ena blir röd, och denna blev svart.

Först kör jag ett lager av P3 Thamar Black följer av ett lager med Secret Weapon Black rubber följt av att lägga till en liten droppe av P3 Arcane blue med Black Rubber. Highlighten blev inte drastisk utan mer subtil, men jag gillar ändå.

Image

Jag ger alla mina kaos mariner hjälmar ett svagt lager av Army Painter Necromancer Grey för ge en subtil highlight också. Det kommer andligen att mörkas ner när jag väl går in med en wash.

Image

Jag målar även båda missilpodarna i samma P3 Thamar Black -> Necomancer Grey -> Vallejo Pale Grey Blue för att ge mina två knektar lite kontrasterade färger så att de inte är helt mono färgade.

Image

Med samma logik målar jag också sköldbiten på rapied fire battle kannorerna med Vallejo Heavy Grey -> Vallejo Heavy Khaki -> GW Krieg Khaki.

Image

Efter att allt har torkat så tar jag fram penseln och börja måla med Vallejo Metal Color Steel på alla paneler, spikar och vapenjärn. Samtidigt som det torkar så tar jag även fram min Svarta färg igen och börjar måla lite trim på kaos marinerna.

Image

Image

Jag misstänker att mycket av det som kommer nu är att behöva jobba på trimmen på marinerna och härskarna, ge allt en wash/pinwashing och måla detaljer och baser. Så förbered er på många trim uppdateringar i veckan :)

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Dag 24: Trim

Kvällens jobb blev att jobba med trim.

Jag använde mig av min nya favorit svart P3 Thamar Black och började måla svart trim till kaos marinerna. Två enheter blev klara.

Image

Sedan använde jag mig utav Vallejo Model Air Coppar och Rust för att måla trimen på de två olika missil poddarna.


Image

Image

Funderar på att ge Khorne knekten lite mer spikar för att kaosifigera upp den lite till.

Sedan börjar jag måla lite små detaljer. Målar Khorne ikonen på ion skölden med Scale 75 Victorian Brass och Nurgle ikonen med Scale 75 Decay metal. Jag använder och Decay metal på lite andra detaljer.

Image

Image

Image

Avslutar dagen så. Imorgon fixar jag trimmen på sista enheten av kaos mariner och börjar kanske med trimmen för mina lord of discords.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av RUNE »

Det går framåt får man säga! :)
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Elevatorlake »

Vilket tempo!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Marhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 22 mar 2019, 09:55

Re: Marhells Road to Fantasia

Inlägg av Marhell »

Tackar för kommentarerna RUNE och Elevatorlake, de motiverar mig att kämpa vidare :)

Dag 25: Worst day

I skriade stund så lider jag av fruktansvärd huvudvärk.

Jag hämtade idag ut wound dials för mina knektar som jag hade köpt från något polsk bolag vid namn Hexi. De stank för mycket efter att ha gjort ett försök av att avlägsna lukten, vilket fick mig att packa ner dem direkt och dra till tippen och slänga. Kan inte rekommendera dem alls. Beställde istället nya från ElementGames. Hoppas att de kommer i tid inför turneringen.

Jag jobbade vidare på den svarta trimmen på den sista enheten av kaos mariner och blev klar.

Sedan insåg jag att det fortfarande är lite detaljer på riddjuren så måste målas innan jag börjar med trimmen. Orkar inte skriva färger nu, men huvudvärken blev för mycket så jag avslutade arbetet mitt i. Fortsätter med dem imorgon.

Image
Image
Image

Skriv svar