Tillbaka i 40k efter 20 år - Ultramarines

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Tillbaka i 40k efter 20 år - Ultramarines

Inlägg av Lictor »

Hej!

För att göra en lång historia kort så har jag de senaste 20 åren mest pysslat med WHFB och tja, vi vet ju alla vad som hände med det. GW-suget har dock ännu inte släppt, så ger mig lite trevande på 40k för första gången sedan 2nd ed.

Eftersom jag normalt är en monstruöst långsam målare så är det nu min ambition att ha en lägre ambitionsnivå. Har tidigare gjort egna factions med tunga konverteringar, NMM och 6-7 nivåer layering, och även om resultaten blivit helt okej så vill jag försöka öva mig på att få en armé på bordet innan GW hunnit släppa 2-3 nya utgåvor av arméboken ;)

Så jag plockade upp en Calth-låda som en bakväg in så får vi se vad som händer framöver. Istället för att våndas i veckor över vilka chapters man ska välja kan jag alltså ta den bekväma vägen ut och helt enkelt köra på Ultramarines och Word Bearers.

I brist på någon form regelbundna motståndare räknar jag alltså kallt med att måla upp två parallella arméer så jag har nåt att erbjuda kringströvande vänner som vill ge mig en match. Har därmed också en parallell tråd om den begynnande Word Bearers-armén här.

Har testmålat Tactical Squaden från Calth och är nöjd överlag. Försökt minimera antalet olika färger på varje gubbe av effektivitetsskäl, och max 2-3 layers. Färgschemat är lite mer åt "Classic Ultramarines"-hållet, med lite färggladare blå rustning, mycket gult istället för guld och de klassiska röda boltrarna utan att för den skull gå till överdrift

Bild
Bild

Det är om inte annat de första Space Marines jag gjort klart på 25 års GW-målande, vilket i sig känns lite som en merit (om vi inte räknar Epic alltså, men vem gör det?).

Även om jag hållit koll på 40k på håll i alla år så har jag ingen egentlig aning om vad som är vettigt, så har magnetiserat diverse olika vapen för flexibilitet:

Bild

Fortsättning följer nog...
Sebastian Magnusson

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Ultramarines

Inlägg av Elevatorlake »

Härligt med klassiskt färgschema! De ser man ju inte så ofta nuförtiden.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Ultramarines

Inlägg av Leffegnu »

Verkligen Elevatorlake, håller med att klass slår mkt =)

Det behövs inte så mkt för att få något riktigt stiligt och där har ni allt lyckats =)

Riktigt seriöst att magnetisera troppsen =)
Bådar gott för eventuella 30K stider framöver om ni vill ha större grupper med samma wpns ^^
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Ultramarines

Inlägg av Ismeno »

Det märks att du lämnade 40K i 2nd ed, vilken nostalgiresa!
Gillart!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Ultramarines

Inlägg av Lictor »

Leffegnu skrev:Riktigt seriöst att magnetisera troppsen =)
Bådar gott för eventuella 30K stider framöver om ni vill ha större grupper med samma wpns ^^
Det är ju också lite en lathetsfråga för mig. Istället för att måla upp massa gubbar/squads med olika utrustning så kan jag bara fixa något extra vapen här och var och vara redo oavsett det är plasma, melta eller flame som är OP nästa gång regelboken uppdateras ;)

Sen blir detta nog inte en dedikerad 30k-arme i slutändan, men vem vet?
Elevatorlake skrev:Härligt med klassiskt färgschema! De ser man ju inte så ofta nuförtiden.
Ismeno skrev:Det märks att du lämnade 40K i 2nd ed, vilken nostalgiresa!
Gillart!
Haha, tackar. Ja, för mig är ju inte röda boltrar spännande och kontroversiellt utom "som det ska va'". Men åtminstone för dessa tomtar passar det ju helt logiskt för mig. De har MK4-rustning som man hade för jättesuperlänge sedan. Och röda boltrar m.m. hade man ju också för jättesuperlänge sedan. Den ursäkten kommer fallera helt så fort jag målar min första MK7, men då har tåget redan lämnat stationen!
Sebastian Magnusson

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Ultramarines

Inlägg av Leffegnu »

Tycker definitivt ni ska fortsätta på er inslagna linje av klassisk 2nd edition målning!
Inget ont om nya tappningar/tolkningar på något vis fast en sådan här målning är så awesome. Plus den står ut från mkt annat en ser idag :>
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Ultramarines

Inlägg av Nurgle »

Snyggt värre! Kul med klassiska ultramarines och välkommen tillbaka :)

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Ultramarines

Inlägg av Lictor »

Ok, planen smått förändrad. Agenda #1 är fortfarande att måla upp så man kan spela några vändor Calth, men eftersom det också förhoppningsvis skall bli vanliga 40k-arméer av det hela till slut har jag skruvat lite. Plockade upp Dark Vengeance-lådan billigt, så bestämde mig för att köra de Terminators till Ultramarinesen. Heresy-era-rustningen och de mer udda vapenvarianterna gör att Cataphractii-gubbarna kommer passa bättre i Word Bearers-styrkan.

Så WiP på Terminators nedan. Har skrapat bort alla Deathwing-märken och så många fåniga fjädrar och knivar som jag orkade med. Glömde helt att det ska bli vita huvuden, så där var det några highlights i onödan...

Bild
Sebastian Magnusson

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Ultramarines

Inlägg av Leffegnu »

Din klassiska målning är så härlig. En ler och minns alldeles för många gamla goda tider :)

Keep it up :>
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Tillbaka i 40k efter 20 år - Ultramarines

Inlägg av Lictor »

Det där med att försöka måla snabbare gick ju totalt åt skogen när det kom Terminators med i bilden. Fem sådana tog ju mer tid än tio Tacticals. Men nu är de till slut klara!

Bild

Bild

PS. Eftersom jag inte är fullkomligt bindgalen motstod jag frestelsen att måla Power Fistsen i svartgula ränder.
Sebastian Magnusson

Skriv svar