The Warp is dark and full of terrors... (WB 30k)

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: The Warp is dark and full of terrors... (WB 30k)

Inlägg av Elevatorlake »

Ang. spongning så finna det ganska mycket både på forum och på tuben om du söker lite. Nedan finns t.ex. gws egen som säkert fungerar. Det viktigaste tycker jag själv är dels att du har en svamp som fungerar för ditt ändamål och ger rätt mönster, skum från blisters är svårslaget, att du inte spder ut färgen med för mycket vatten och att du provar lite på papper först tills du fått rätt mönster innan du börjar på miniatyren.

http://youtu.be/gyuPxJG5kFc

Var det främst färgen som blev fel eller var det "mönstren" på chippingen? Vad gäller färgen finns det väl typ tre varianter som jag känner till
Ljusare nyans av färgen du målat med. Simulerar lättare skrapmärken och repor som bara gått igenom det översta lagret och inte genom grundfärgen
Metallfärg (leadbelcher eller ironbreaker). Simulerar skrapmärken ända ned till den bara metallen
En brun nyans (antingen rhinox hide, warplock bronze eller en blandning mellan de). Simulerar gamla skrapmärken som gått ända ned till metallen och som blivit smutsig eller börjat rosta.

På mindre ytor, som power armour, räcker det med en eller två av nyanserna. På större ytor som fordon tycker jag det är snyggt att blanda alla tre så man får en så intressant yta som möjligt.

Generellt är mörkare ytor svårare att vädra än ljusare ytor eftersom man inte ser effekterna lika tydligt. Å andra sidan kan man se de som mer förlåtande :)

I ditt fall med power armour skulle jag nog köra en ljusare grå med sponge och sedan penselmåla i med antingen metall eller en brun nyans för att simulera djupare märken i de större ljusa ytorna du får när du spongar.

I filmen nedan har du lite exempel på nyanserna du kan använda.

http://youtu.be/dU3iPde5fpg
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: The Warp is dark and full of terrors... (WB 30k)

Inlägg av stormshaft »

Nerf Leviathans. Någon. Fort.

SysterNiklas
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 maj 2014, 18:56

Re: The Warp is dark and full of terrors... (WB 30k)

Inlägg av SysterNiklas »

Elevatorlake skrev:Ang. spongning....
Stort tack för tipset, ska gå igenom guiden du tipsade om så ska vi se vad det kan bli av det :)

Det som blev problematiskt var att det såg mest kladdigt/klumpigt ut med chippingen, ska leta upp marinen jag övade på och visa.
Twinkle skrev:Matt lack för att få bort det glansiga på transfers fungerar fint. På stora ytor highlightar jag ibland med ganska utspädd färg på en nästan vattnig pensel och det fungerar fint som en slags anti-wash (om wash = shade, som jag brukar kalla det). Med lite övning undviker man att något hamnar där man vill att sin wash skall hamna. Som du efteråt följer upp med en schysst wash. Jaja, bara hur amatör-jag målar...
Skall testas ikväll! Tack för tipset :)

Var längesen jag uppdaterade. Finns 3 komponenter som tagit upp all min tid.

Toughest Malmö
Sälja min lägenhet
Planera mitt bröllop.

Men jag har inte varit mindre aktiv utan jag har gått på och målat terminators och inväntar; http://www.shapeways.com/product/YJE4Q7 ... d=59680024

Men framförallt har jag påbörjat Nurgledelen av min wordbearers armé, allt är nu ihopsatt och basat, kommer nog köpa ett par nurglingbaser till. De nya nurgle modellerna är så fantastiskt härliga, känns som de knutit an till den gamla realm of chaos varianten där nurgle inte är en sur, bitter och elak gud utan är mer happy-go-lucky.

Bild

Bild

För övrigt spelade jag en 30k match mot Stormshaft och kortfattat kan man väl säga att jag behöver tänka om allt kring hur man ska spela det här spelet. Men Leviathans med dubbla stormcannons är en lifesaver.

Nu väntar en hel helg med målning, ja!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: The Warp is dark and full of terrors... (WB 30k)

Inlägg av Röde »

Blir en tuff bas på Scabeiathrax.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

SysterNiklas
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 maj 2014, 18:56

Re: The Warp is dark and full of terrors... (WB 30k)

Inlägg av SysterNiklas »

Har inte uppdaterat på evigheter. Men målat har jag gjort!


30 plaguebearers,3 nurglingbaser, 5 terminators, 2 leviathans är snart färdiga men framför allt har jag lagt ner all tid och kärlek på min Slaughterbrute som ska spelas som en bloodthirster i 30k. Spelar mest med Stormshaft och hans räliga Iron Fist så deras färgschema fick pryda denna pjäs. Det svåra för mig var och få ordning på det röda på denna bjäse. Jag kan inte alls blending och det är något jag försöker lära mig men jag har gjort en massa olika highlights men jag ser nu att jag varit för feg och det syns inte riktigt men oavsett så ser modellen klar ut och den går och spela med. Det man kanske inte ser så tydligt på bilderna är att marinen på marken har en öppen hand och en granat har rullat ut.

Bild

Bild

Bild

Nu ska det målas lite contemptors!

Användarvisningsbild
Klurig
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 jun 2014, 12:03
Ort: Staffanstorp

Re: The Warp is dark and full of terrors... (WB 30k)

Inlägg av Klurig »

Ser grymt ut! Väldigt dynamisk pose, man kan verkligen se rörelsen i striden.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: The Warp is dark and full of terrors... (WB 30k)

Inlägg av Röde »

Tufft! Högdagrarna på tungorna ser riktigt bra ut.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

SysterNiklas
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 maj 2014, 18:56

Re: The Warp is dark and full of terrors... (WB 30k)

Inlägg av SysterNiklas »

Ja!

Äntligen tillbaka till hobbyn efter flera månaders uppbrott på grund av giftermål och att bo i en tillfällig lägenhet och mycket annat. Men nu har jag äntligen fått ett hobbyrum i vårt nya radhus så det ska målas så det står härliga till. Har införskaffat en airbrush och annat också så nu ska jag ta hobbyn på riktigt allvar :)

Närmst upp är 3 vanliga Knights och 2 cerastus Knights som ska målas och smutsas ner enligt de tekniker ni här på forumet har delat med er av!

Bilder på det nymålade kommer i dagarna.

Bild

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: The Warp is dark and full of terrors... (WB 30k)

Inlägg av Nurgle »

Hobbyhörna is da shit! Snyggt :)

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: The Warp is dark and full of terrors... (WB 30k)

Inlägg av Ismeno »

Sweet!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skriv svar