Ooan goes turneringsspel

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

När jag har målat nya fordon med gula tribal-mönster på så har jag mer och mer insett att jag måste gå över mina gamla fordon och lägga till det på dem också. Det ger en helt annan kontrast och gör även att de inte bara blir en mörk massa i sämre ljusförhållanden. Så i helgen gjorde jag slag i saken och uppdaterade samtliga mina gamla fordon. Och för att förtydliga så var alltså fordonen färdigmålade tidigare. Det är bara de gula tribal-mönstren som är nya.

Och jag använder ordet "tribal" i väldigt vid bemärkelse här. De är egentligen inte varken "riktiga" tribal-mönster eller de västerländska tatuerings-varianterna utan en blandning av massa olika saker. Men huvudsaken är att de passar in på båtarna och DE.

Bild
Den första raidern som jag testade på. Den uppdaterade jag för nästan ett år sedan. Då blev det dock aldrig av att fortsätta med övriga fordon och jag tog aldrig kort på den då.

Bild
Bild
Raider två. Den hade sedan tidigare två gråa skrivtecken i fronten. Så jag målade över dem i gult och fortsatte i samma stil på de bakre delarna av fordonet.

Bild
Bild
Incubi-raidern. På ena sidan gjorde jag ett slags tribal-demonansikte som skulle passa ihop med målningen på skrovet. Den symbolen är för övrigt rätt kraftigt inspirerad av League of Shadows symbol från Arkham knight. Jag gillar designen, men jag skulle nog gjort den större. På andra sidan gjorde jag lite tribals.

Bild
Den första ravagern. Jag ville inte att tribal-mönstren skulle ta över för mycket så jag nöjde mig med lite på aktern.

Bild
Bild
Å den andra ravagern. Skrivtecken på ena sidan och mönster på den andra.

Bild
Den första venomen.

Bild
Och den andra. De två nyare venomsen hade tribals sedan tidigare.

Överlag är jag väldigt nöjd med resultatet. Intressant hur en såpass liten detalj kan lyfta modellerna så mycket.

Imorgon kommer en uppdatering utan målning, men med listtankar inför GothCon. Och en kris!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av LillePer »

Ser skitbra ut det här! Lyfter armén och modellerna "poppar" lite mer. Vet att du brukar måla mer realistiskt och det är väldigt snyggt på sitt sätt, men detta är helt klart mer effektfullt på spelbordet.

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Leffegnu »

Oh, vad snyggt målat!
Blir målös, är så här Dark Eldars ska visas upp! :D
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Röde »

Rock on!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

Tack!

@LillePer: Jo, det här tillägget är definitivt med spelbordet i åtanke. Normalt brukar jag måla för att det ska se bra ut om man kollar nära på det under bra ljusförhållanden, men det är ju oftast inte så man spelar.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

Jag har börjat fundera lite på lista till GothCon. Eftersom jag har en 1850-lista som jag är nöjd med så tänkte jag bara lägga till något för 150 p och så skulle det vara klart. Jag tänkte att min lista borde få ungefär medelkomp. Den har några bra saker som Venoms och raiders med splinter racks, men några mindre optade saker som mitt HQ, Wracks och Scourges utan tunga vapen. Och DE är inte direkt någon av topp-codexarna till att börja med. Så om jag använda de sista 150 poängen till skräp i form av hellions borde jag gå från medelkomp till över medel. Hellions är coola modeller och coolt koncept men de är tyvärr helt värdelösa speltekniskt.

Sen räknade jag lite på kompen...
Eum... Det var inte riktigt som jag hade tänkt mig.
Så här ser löpsedlarna ut i Commorragh idag:
Bild

Som listan var från början fick den så låg komp att den inte ens kunde vara med. Fordonskompen ger gigantiska minus. Så om jag tar bort den andra ravagern (som kompar -24) och ersätter den antingen med Reaver jetbikes eller med Scourges med fyra Haywire blasters så kommer jag precis upp i komp 12. Först var jag lite allmänt bitter och funderade på att spela något annat. Men jag hade ställt in mig på att spela DE. Sen insåg jag att det kanske är så det är när man har flyttat till Stockholm. Då spelar man lågkomp och tycker att det är fräscht! Hade jag brytt mig om placering hade jag givetvis spelat något annat eftersom jag absolut inte kan spela listan komp 12-bra. Och att dra på sig det fordonsminuset när man ändå inte kommer få använda fordonen samtidigt är bara korkat. Men, men... Det är en kul lista och jag känner inte för att knåpa ihop något annat.

Frågan är bara exakt vilken förändring jag ska göra. Att ta bort en ravager ur en lista som redan har enorma problem att hantera fordon känns inte bra, men det är det enda fordon som jag kan se som överflödigt. Om jag ska ta bort någon av transporterna måste jag göra större förändringar i listan eftersom enheten som sitter i inte kommer att fungera i så fall. Och i nuläget hinner jag bara måla upp en ny enhet (och även det kan bli tight). Desstuom slår jag av någon anledning nästan alltid dåligt med mina ravagers. De är OK på pappret men presterar väldigt sällan. Om jag tar bort en ravager och ersätter den med scourges med 4 haywire blasters så behåller jag lite antitank-kapacitet. Fast de är lite "One use only". Och har motståndaren inte fordon är de i det närmaste oanvändbara. Att ersätta den med 6 reavers med 2 Cluster caltrops och kanske något skyttevapen ger sämre antitank, men en mer mångsidig enhet. Och jag tror att de kan bli kul att måla. Nackdelen med både Scourges och Reavers är att de är Fast attack och jag har redan tre sådana. Därför måste jag i så fall byta ut min CAD mot Realspace raiders. Det gör att jag blir av med ObSec, utan att få några egentliga fördelar förutom möjlighet till mer fast attack. Ett tredje alternativ är 10 Wracks med 2 Ossefactors och en champ med hexrifle. Det är inte antitank, men en rätt kul enhet. Tyvärr påverkar det inte kompen pga avrundningen. Och de är inte så heta utan transport. De skulle eventuellt kunna stjäla en raider från warriors, men jag gillar mina splinterrack-båtar.

Är det någon som har några tankar kring vilket alternativ som känns vettigast eller coolast eller snyggast? Eller något tips på något annat att byta ut ravagern mot? Det får inte ha AVP eller MCP.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Röde »

Har inga spel eller kompmässiga tips n tricks men jag älskar löpsedlarna... :D
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

sefiii
Inlägg: 329
Blev medlem: 16 jul 2013, 09:35

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av sefiii »

Röde skrev:Har inga spel eller kompmässiga tips n tricks men jag älskar löpsedlarna... :D

Jag kom hit för att instämma med föregående talare. De är klockrena
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Serpent »

Jag kräver att du trycker upp A3-varianter och tejpar fast på spelbordet på varje GC-slag!
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

Tack! De var kul att göra.

En idé till som dök upp har att lägga till warriors för poängen. Då kan jag behålla ObSec och får några enheter som kan campa på hemmaobjektiven. Kanske inte lika kul målningsmässigt dock...
Men jag testar att lägga upp något om det i armélistedelen istället.

Skriv svar