Ooan goes turneringsspel

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

Tack!

Just plåtgolvet var lite av ett "leap of faith". För när jag gjorde de första stegen såg det rätt kasst ut. Men det var bara till att intala sig själv att fortsätta och att "det kommer att bli bra när det är klart". Även om jag inte riktigt visste att det skulle bli så. Det var först när jag gjorde de sista bitarna som allt klickade. Men jag är väldigt nöjd med hur det blev till slut.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Nurgle »

Riktigt häftigt! Tog en stund innan jag uppfattade att du gjort verkliga camo cloaks. Sjukt bra exekverat - hatt av!

PS: Vad gjorde scouterna bättre i erratan? DS

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

Nurgle skrev:Riktigt häftigt! Tog en stund innan jag uppfattade att du gjort verkliga camo cloaks. Sjukt bra exekverat - hatt av!

PS: Vad gjorde scouterna bättre i erratan? DS
Tack!

De fick +1 WS och BS. Tidigare hade BA scouts WS och BS 3, men i och med erratan fick de samma stats som alla andra marines scouter.

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av stormshaft »

Håller med alla tidigare talare, camo-effekten är väldigt läcker. Bra gjort. :)

Edit: Figurerna i övrigt är jävligt schyssta de också. :)

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av NilssonHarHund »

Häftigt med aktivt camo och du är den första jag sett som fått till det snyggt. Det skulle väl vara den tomma basen med "Frodo wearing the ring" som gjort det bättre.

Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Laughing God »

NilssonHarHund skrev:Häftigt med aktivt camo och du är den första jag sett som fått till det snyggt. Det skulle väl vara den tomma basen med "Frodo wearing the ring" som gjort det bättre.
Haha, blev sjukt sugen på att sätta fram fem baser med nertryckta fotsteg på. Active camo deluxe :D
Men håller med övriga att det är riktigt snyggt och finurligt påtänkt. Får mig att vilja fixa maränger och scouts så tumme upp
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

Tackar!
:)

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

På Varbergsturneringen var det ju tänkt att det skulle vara två målningstävlingar - en vanlig och en där man skulle ställa upp med en modell från armén och där enbart målningen skulle spela roll (inte konverteringar och liknande). Och i den listan jag hade tänkt att spela hade jag inte direkt någon modell där just målningen var så speciell. Efter lite funderande på hur man kunde lösa detta bestämde jag mig för att slänga in en flagga till Sanguinary guards. Frihand är alltid kul!

Bild
Bild
Bild

Efter mycket irritation över GW:s 3d-flaggor med färdiggjutna motiv och en hel del målande var den klar. Och jag blev nöjd med den. Jag tycker att flaggan rätt bra representerar hur jag ser på Flesh tearers. De håller inte på med superexakta "kirurgiska" attacker eller massa trixande för att lura fienden. De går in head-on, slår sönder allt som finns i närheten, lyfter upp fiendeledarens avhuggna huvud och frågar var nästa mål finns.

Sen blev målningstävlingen för enskilda modeller inställd av någon anledning... :cry:
Men nu har jag i vart fall en flagga!

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av Mortarion »

Någon gång ska jag försöka fixa i ordning bilderna i tråden efter Photobuckets påhitt, men tills dess kör jag på med nya bilder.

Jag blev precis klar med ett rätt stort projekt, men för att förklara det behöver jag posta några gamla modeller som jag tror att jag inte har postat här. Väldigt tidigt i min orkarmés historia hade jag en idé om att göra tyska WW2-orker med greatcoats och gasmasker. Idén blev dock liggandes eftersom det var en otroligt massa jobb. För några år sedan löste dock ett företag som heter Kromlech det åt mig genom att släppa orkiska tankbustas som såg ut exakt som jag hade tänkt mig att bygga dem. Normalt gillar jag inte att köpa färdigkonverterade modeller, men eftersom de här verkligen var exakt det jag ville så gjorde jag ett undantag. Så till TTT 2015 (har jag för mig) målade jag upp de här:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
"Vanliga" tankbustas. Små konverteringar på modellerna, men inte mycket.

Bild
Bild
"Bombsquigs" och någon som styr dem.

Bild
Bild
Och en hemmabyggd nob till enheten. Tanken är att han är en veteran från den förra världs-waaagh:en.

Men varför postar jag nästan två år gamla modeller och pratar om att jag just blev klar med något? Jo, tanken från början var att de skulle ha en trukk. Och vad kunde i så fall passa bättre än en Sd Kfz 251, tyskarnas standard-halftrack från WW2? Eftersom detta om möjligt var ännu mer arbete så blev det också liggandes, men nu under semestern har jag äntligen gjort klart projektet och presenterar därför en OrKfz lotz alftrakk! Den är inte tänkt som ett lootat fordon utan som att orkerna har byggt något som bara råkar vara väldigt likt den historiska förlagan. Och innan någon väldigt historiskt intresserad person påpekar att någon plåt sitter i fel vinkel eller att bultarna är av fel storlek - den är inte helt historiskt korrekt. Jag har försökt göra en blandning av orkiskt bygge och historisk förlaga (Sd Kfz 251, främst Ausf D). Det var viktigare att det skulle synas var inspirationen kom från än att allt skulle bli exakt korrekt. Då skulle det inte se orkiskt ut.

Bild
Bild
Mycket plasticard blir det!

Bild
Bild
Bild
Bakdelen är den del om jag har ändrat mest på.

När det gällde vapnet så ville jag helst ha en rokkit speltekniskt, men kulsprutan var ytterligare en detalj som jag kunde göra historisk. Dock blev jag lite fundersam till hur jag skulle göra med skyttens plats, eftersom jag hade ändrat om lite inne i fordonet. det satt en dörr i vägen. Skulle jag bara ha den hängandes utan någon möjlighet att faktiskt skjuta den? Sen insåg jag att jag tänkte på det här alldeles för mycket som en människa. En ork skulle inte se problemet. Där är big shootan, Där vill jag stå när jag skjuter. [BONK BONK BONK] Nu sitter det en plattform där. Klart!
Bild

Och till sist en bild på två glada tankbustas utanför sin nya transport!
Bild

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Ooan goes turneringsspel

Inlägg av NilssonHarHund »

Bra idé och väl genomförd! Kul förklaring till skyttplaceringen.

Men ett sådant öppet pansarfordon borde ha samma problematik som Terrängbil M/42. Bara lobba in en stickbomm och det blir grönmos.

Skriv svar