Evolving from mediocracy...

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
L3go

Evolving from mediocracy...

Inlägg av L3go »

Kaptenen skrev:
L3go skrev:... konverterad Tyrannofex..
Spännande! Jag tycker det är dags att du har en egen målartråd som uppdateras ofta! Mer bilder till folket! :D
Ok, då.. Men då vill jag börja med 2 disclaimers:
1. Jag och min kamera kommer inte överens, så bilder kommer vara av varierande karaktär.
2. Jag är ytterst medelmåttig när det kommer till målning. Min "saving grace" är att jag känner en motivation till att försöka bli bättre, och det finns väl bara ett sätt, så.. here goes. :)

Mitt Problem har länge varit att jag tycker det är roligast att bygga.. att snickra ihop gubbar.. att se armén växa.. Att sedan gå från A till B och även färdigställa armén på målarbordet, det har nästan varit en mental blockering..

Till och från har jag lyckats motivera mig själv någon timme med hjälp av ljudböcker (BL's audio dramas är fantastiskt bra gjorda. Nördporr på hög nivå..)
Det har dock runnit ut i sanden vilket gjort att det stannat vid den här nivån:

Bild

Motivationen har dock sakta men säkert ökat.. i jämn takt med bla Captains och Lonestars bloggar, men även att jag märker vilken skillnad det gör att lägga lite mer tid och kärlek på sina gubbs.. Vilket har gjort att jag idag tycker det är lite småtrevligt att sätta mig en stund varje kväll.. Helt utan prestationskrav.

Jag har nu även bestämt mig för att strukturera upp mitt hobby:ande, och jag har satt följande regler för mig själv:

* Jag har ganska mycket SM-stuff som är "halvmålat" - detta ska prioriteras. Inget jätteavancerat, men jag vill gå från ovanstående bild till mer...

Bild

En enkel wash och måla om metallen.. Done.. (jag kommer återkomma till armén sen igen för squad markings, chapter symbols, och alla squads har varsin flagga.. Dessa kommer läggas tid och kärlek på i sinom tid.

Målet får anses vara nått när flaggorna är målade.

* Här efter kommer mina kära Tyranider..

Bild

Dessa har jag en klar idé i huvudet hur de ska bli, men det avslöjas först när projektet inleds. Jag är glad om detta sker mitten-slutet av januari, men det får bli när det blir.. Tyraniderna är också i huvudsak ett målningsprojekt, men några monstruösa undantag. :)
För att få lite variation planerar jag att bygga ett (eller två) Battle Companies med Blood Ravens under tiden jag målar Tyranider..

För att jag aldrig ska få slut på saker att göra så har jag även inspirerats av The Overlords. För något avsnitt sedan pratade de om att göra en massa SM Scouts i Storms.. Just när jag sitter och bygger en Storm.. Ni förstår säkert hur det här kommer sluta.. :)

Härnäst i målarkön:

Bild

"De röda" ska få varsin flamer. "Killarna med kåpa" varsitt combi-vapen. Stormen har jag inte riktigt bestämt mig för ännu..

EDIT: jo, alltså det var det där om att jag är rätt "medelmåttig", konstruktiv kritik, små tips och tricks och råd mottages gladeligen. Kanske blir det lite vackrare bilder om 100 sidor. :)
Senast redigerad av 1 L3go, redigerad totalt 3 gånger.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: Det är ok att vara en medelmåtta..

Inlägg av Kaptenen »

Heja heja!!! Äntligen!! :D

Motivation slår klass, om vi alla skulle ta och titta på Lonestars tråd och sedan bestämma att vi inte ska visa upp någon terräng förrän det är lika snyggt så skulle det bara finnas den tråden.

Vad har du på dina Blood Ravens baser? Snygg struktur!
Och vad ska du göra med spindelkroppen?

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Instämmer med föregående talare. :-)
Jag tror inte det finns någon duktig målare som inte har en gardrob full med halvtaskigt målade figurer. Att utvecklas och hitta nya tekniker är det som jag gillar extra mycket med hobbyaspekten av 40K. Bara en sådan sak som att lära sig drybrusha (det var läääänge sedan) var något som fick mig att fnittra av förtjusning.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Kaptenen skrev:Heja heja!!! Äntligen!! :D

Motivation slår klass, om vi alla skulle ta och titta på Lonestars tråd och sedan bestämma att vi inte ska visa upp någon terräng förrän det är lika snyggt så skulle det bara finnas den tråden.

Vad har du på dina Blood Ravens baser? Snygg struktur!
Och vad ska du göra med spindelkroppen?
RUNE skrev:Instämmer med föregående talare. :-)
Jag slår ett slag för oss medelmåttor :D

Tackar.. :) Baserna är spacklade, och sedan målade svarta följt av en mörkgrå, ljusgrå och vit dry-brush.
Jag har dock långt gående planer på att basa om allting, och göra ett öken-ruin-tema..
Bild

Det innefattar även ett diorama.. med lite ökenruiner i bakgrunden... men ingen belysning ;)
(Detta kommer dock påbörjas först efter Halloween..)

Spindeln kommer få en trygon-överkropp och sedan något lagom shooty-shooty-vapen.. eller kanske så stora talons jag kan få tag på. :) Jag har inte riktigt bestämt mig ännu.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev:Instämmer med föregående talare. :-)
Jag tror inte det finns någon duktig målare som inte har en gardrob full med halvtaskigt målade figurer. Att utvecklas och hitta nya tekniker är det som jag gillar extra mycket med hobbyaspekten av 40K. Bara en sådan sak som att lära sig drybrusha (det var läääänge sedan) var något som fick mig att fnittra av förtjusning.
Halleluja!
Det roliga är ju att de inte var halvtaskiga när de målades, de var skitsnygga.
Skumt hur de kan stå orörda och bara bli värre och värre målade för varje år som går.. :mrgreen:

Göra om baser... :wub:
Ah du är en äkta gubbmålare! Det viktiga är plötsligt inte att bli färdig, utan att hålla igång! Att få de timmarna iväg från jobb, familj, hem och annat och bara sitta med sin egen hobby. Ambrosia för själen!
Som Karin Boye sa:
Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Användarvisningsbild
lonestar

Inlägg av lonestar »

Ska bli intressant, kul att följa en utveckling.

Ska du måla om baserna så hade jag nog lagt till lite grus i olika storlek. Lagerhaus har svart dekorationssand i olika grovlek, IKEA har också en väldigt finkornigt svart sand. Sen en liten grästuss på det, eller sätt en grästuss redan nu, så kanske det räcker!

Ett tips för att inte hamna i målarkoma är att inte ha allt framme som ska målas. Har man 100 guardsman som ska målas i samma färger så känns det bara jobbigt att se hur mycket som är kvar. När 10 man är klara så syns det knappt i högen.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Kaptenen skrev:Göra om baser... :wub:
Ah du är en äkta gubbmålare! Det viktiga är plötsligt inte att bli färdig, utan att hålla igång! Att få de timmarna iväg från jobb, familj, hem och annat och bara sitta med sin egen hobby. Ambrosia för själen!
Som Karin Boye sa:
Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.
Någonting säger mig att Karin Boye var en figurspelsnörd :D
lonestar skrev:Ska bli intressant, kul att följa en utveckling.

Ska du måla om baserna så hade jag nog lagt till lite grus i olika storlek. Lagerhaus har svart dekorationssand i olika grovlek, IKEA har också en väldigt finkornigt svart sand. Sen en liten grästuss på det, eller sätt en grästuss redan nu, så kanske det räcker!

Ett tips för att inte hamna i målarkoma är att inte ha allt framme som ska målas. Har man 100 guardsman som ska målas i samma färger så känns det bara jobbigt att se hur mycket som är kvar. När 10 man är klara så syns det knappt i högen.
hashtag baser: Det blir nog en tripp till Lagerhaus. Jag tänker mig att "bakgrunden" är ett ruinerat tempel i en öken, med stenplattor där vinden sakta täckt mer och mer av templet i ökensanden.. Men jag kommer börja experimentera mer inom kort..

hashtag arbetsbörda: Amen, brother.. Det är skitballt att rada upp figurerna i sina squads, med support-tanks i bakgrunden.. Men fan så jobbigt att sätta igång o måla, sååå.. så här får det se ut ett tag

BildBildBild

Nu är det dags att lura iväg sig själv till gymmet och sedan belöna sig med några timmars målning och senaste införskaffade ljudboken "Mortarions heart". :wub:
Division 5.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Det blir bara en kort uppdatering idag, inte mycket har hänt sen sist..

Efter det Lonestar skrev om att inte ha alla figurer framme fick jag en idé om att sätta upp en hylla ovanför skrivbordet. På så sätt kan jag ha figurerna framme, men tillräckligt "undanskymda" för att inte framkalla ångest när jag sätter mig för att måla.

Tyvärr har jag tummen mitt i handen, och väggen klarade inte riktigt av en så pass tung hylla, så detta är resultatet av dagens arbete... :(

Bild
Division 5.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Uppdatering:
Inte så mycket har hänt de senaste dagarna, och jag skyller på två saker.
1. El Clasico (skönt med en rättvis seger förresten)
2. Jag har varit plågsamt nära att få min första WoW-hunter till lvl90, så jag ville bara få det avklarat innan jag fokuserade på mitt plast-knark. :)

Just nu är det mycket småpill känner jag.. Mycket limma armar till Stergguard, limma besättningen till min Land speeder Storm. Så det enda jag igentligen har att visa efter helgen är att dessa killar äntligen fått sina shoulder pads.

Bild

De hade även fått varsin flamer om jag haft framförhållningen och beställt Strong Tone för en vecka sedan. Nu tog den slut och panikbeställning är lagd hos Alphaspel..

Förrutom detta har de tre bilarna i bakgrunden fått sina "fönster-skydd" uppsnofsade (återigen inte färdigt eftersom jag saknar min Strong Tone)
Bild

och Stern Guards har fått baserna färdigställda.

Bild

"The main event of the evening" är dock mitt första försök till "Roger-fusket" som jag döpt det till.. :wub:
Bild
Bild

Sååå enkelt så till och med jag klarar det. :) när jag är klar här ska jag snygga till kanterna litegranna..

två funderingar jag har:
1: varför vrider photobucket på mina bilder? Jag försöker använda deras funktion för att vrida tillbaka bilderna, men det fungerar c:a 50% av gångerna, trots att jag gör precis likadant varje gång... Rhinon ovanför försökte jag med 4 gånger innan jag gav upp.

2: Rhino-taket är dekorerat med en Tactical-squad-markering.. Assault och Devastator-markeringar har jag rätt bra koll på hur jag ska göra. Men om jag vill ha en "Elite-markering" till exempelvis Stern Guards.. Är det någon som har ett annat tips än att sno markeringen från FOC:en (som blir sjuuukt svår att free-handa för en sån som mig..)?
Division 5.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Ah har samma photobucketproblem!
Jag har inte fått det att funka att rotera där och få rätt här om det blivit fel, jag har laddat upp dem igen...
Trodde det var min dator som var mupp.

Skriv svar