Olof pratar skit och filosoferar.

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof pratar skit och filosoferar.

Inlägg av refabricated »

Då vart det dax igen. Har suttit på tåget och filosoferat lite mer och som vanligt efter en sådan session så skall jag plåga er som läser min smörja.

Dagens tema: Tur! (eller otur)

Vi spela ett tärningspel, eller hur? Alltså måste tur/otur vara inblandat?
Fel! säger jag. Nu kan jag bara tala för egen erfarenhet men under de senaste 3 åren så kan jag inte minnas att jag haft en enda match som helt stått eller fallit på tur/otur. Visst finns det situationer som "tar det slut r5?" osv. Kommer avhandla lite mer om det längre fram. Men generellt så anser jag att 40k(så som jag spelar det) har väldigt lite med tur eller otur att göra.

För om tur skulle vara en väldigt stor faktor i spelet, hur mkt tur kan man då ha? Varför har jag haft tur i alla mina matcher de senaste 3 åren? Det var denna tanken som fick mig att börja skriva ned detta.
Om vi börjar med att döda begreppet tur, vi kallar det istället för något som känns mer korrekt. Riskbedömning.

Riskbedömning
I alla lägen då 'tur' spelar in eller kommer spela in finns det ett läga där man gör en riskanalys på situationen som sedan resulterar i ett beslut(frivilligt eller påtvingat). Dessa beslut går väl sedan ofta efter lite olika modeller:
- "Jag ställer mig på alla obj och hoppas det tar slut r5" (1/3 att det lyckas)
- "Jag skjuter allt på dödstjärnan och tvingar fram ett ld10 slag som kan vinna mig matchen." (1/12 att lyckas)
- "Jag offrar en liten enhet för att ta ett tactical obj, sedan kanske denna dör(tactical poäng mot ev. killpoint)."
- "Om jag imobiliserar landraidern med denna laserkanonen så är det glass." (~7%)
- "Om jag ställer mig på objektivet och klarar mitt ld9 med reroll så får jag poäng." (~97%)
Detta går att applicera på i princip alla situationer i alla spel.

Hur gör då jag för att "aldrig" ha otur?
1; Jag bygger en lista som inte spelar på att vid ett eller flera tillfällen lyckas med lågoddsare. Med detta menar jag att jag inte kommer lita på att lansar eller laserkanoner spränger en Land raider. Inte heller kommer jag satsa på att din nyckelenhet missar ett enkelt ld-slag och springer av. Klart jag chansar om tillfälle ges och det inte finns ngt annat att göra, men generellt så går jag ALLTID efter de små målen som jag ALLTID lyckas uppnå(ta alltid med en nypa salt).
Ex.
- Hur kontrar jag helst av14? - Haywire eller enheter med tankhunter. Annars kan det kosta för mkt och då försöker jag spela runt modellen. Är det en land raider med elakheter i så ringar jag kanske in den så de inte kan hoppa ut(man får inte disembarka efter tankshock) etc.
- Hur kontrar jag en dödstjärna? Kan jag inte stabilt döda eller crippla den så sprider jag ut mig och tar alla andra småsaker eller objektiv. Varför slösa skott på odödliga screamers när jag kan springa 1d6 tumm.
- "Motståndaren spränger varje bil han tittar på." - Det är därför ni inte ser mig spela listor som förlitar sig på enskillda pjäser/enheter.
- Enda gångerna jag spelar på att det tar slut r5 är när jag inte har annat val, jag försöker alltid spela mina matcher på så sätt att det kommer gynna mig om det blir mer än 5 rundor(vilket det blir 2 gånger av 3).
Många små stabila vinster(med vinst menar jag inte matchvinster utan lyckade risktaganden) ger över tiden mkt poäng.

När folk pratar om tur
De situationer jag oftast hört ordet tur inblandat i är:
1- Spells
2- Ta slut r5 eller att matchen gick till r7.
3- Faila leadership
4- 2+ saves
5- Spränga bil på första skottet
Om du ofta känner du förlorar matcher pga ngn av ovanstende punkter så skulle jag rekommendera dig att testa:
1- Inte spela en armé som kräver en viss spell. Tigge med invis är klassiskt exempel. Han skall få den i ~75% av fallen. Men det är inte helt osannolikt att han bommar den i 2 av 5 matcher på en turnering. Bör väl hända var 3e turnering eller ngt. Jag själv spelade senaste ETC med jetseers och var rätt beroende av invis eller fortune. Mellan en farseer och eldrad skall jag få den i 83% av alla matcher, jag fick den 50%. Och vill man spela en magi beroende lista så skall man ha en tydlig, genomarbetad plan för hur man spelar när man inte sätter spellen.
2- Enkelt, spela alltid på att det blir mer än 5 rundor. Enda undantaget i min bok är om jag håller på att få på pälsen och enda sättet för mig att ta lite poäng är att spela på runda 5. Har man bara ett val så blir det alltid rätt beslut :)
3- Undvik nyckelenheter som har sämre leadership än ld10. Knappt ens att det räcker i min bok. Stjärnor SKALL vara fearless. Springer halva din arme av på ld10 så har du för många ägg i en korg.
4- Lita aldrig på dem, och lita aldrig på att du kan smattra bort dem. Skall du spela 2+ så räkan med att de tål som 3+ och skall du döda 2+ så se till att använda ap2 eller rending. Annars är det lätt att man blir besviken. Oddsen att det tar 12w per 2+ att dör från smatter är inte jättedåliga och det händer. Lägger jag hela min arme på att plocka bort en 2+ enhet och misslyckas så har jag inte bara missat en runda skytte, jag har åsså sannolikt ställt mig rätt öppet för retaliation.
5- Skit händer, räkan inte med att du lyckas med detta men räkan med att FI lyckas. Undvik "alla ägg i en korg" och ha redundans på nyckeroller(ap2 skytte, antitank mm.)

Avslutningsvis
Poängen jag vill banka in med detta stycket text är att man lätt kan bygga sina listor för att minimera "turens" inverkan på resultaten. Kolla lite på topp-spelares listor, hur ser de ut?
- Lille-per med demoner som har 2++ med reroll samt fateweavers reroll som backup.
- Hylander som ALDRIG spelar med en enda oersättlig pjäs, msu hela vägen.
- Min senaste warpspider kreation som typ alltid träffar på 2:or, woundar på 2:or och som auto-lyckas med alla ld-slag.

Du förlorar ALDRIG en match på otur, du förlorar den på ett beslut som sket sig. Du vet alltid oddsen för att dina företag skall lyckas, spela på dem.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Olof pratar skit och filosoferar.

Inlägg av Ceasar »

refabricated skrev: - Min senaste warpspider kreation som typ alltid träffar på 2:or, woundar på 2:or och som auto-lyckas med alla ld-slag.
Att de sen är uber mobila ,små mål, billiga och lätta att spamma gör dem ju inte sämre. Tyvärr är det ont böcker som kan bygga listor med samma statistik.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Olof pratar skit och filosoferar.

Inlägg av Lottomannen »

Intressant läsning, som alltid. Jag vet med mig att jag chansar alldeles för mycket på otroliga lågoddsare när jag spelar, i hopp om att ett mirakel skall ske. Gigantisk farlig dödsstjärna springer av brädet, t. ex.
Försöker lära mig att bli glad när det händer, men att inte räkna med det.

Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Olof pratar skit och filosoferar.

Inlägg av Flogger »

Känner likadant, desto bättre jag blivit på spelet desto mer tur känns det som jag har. Märkligt :roll:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof pratar skit och filosoferar.

Inlägg av refabricated »

Ceasar skrev:
refabricated skrev: - Min senaste warpspider kreation som typ alltid träffar på 2:or, woundar på 2:or och som auto-lyckas med alla ld-slag.
Att de sen är uber mobila ,små mål, billiga och lätta att spamma gör dem ju inte sämre. Tyvärr är det ont böcker som kan bygga listor med samma statistik.
Man får leta efter de egenskaper man värderar i de arméer man gillar att spela. Inte fastna i "Gräset är grönare i den andra codexen".

Jag gillar mobila arméer. Spelar/spelade främst:
5e: BA-razors & rhinos
6e: BA och eldar, bilar & båtar igen.
7e: DE & Eldar, båtar och nu håller jag på med footsloggande eldar.

Jag säger absolut inte att man måste spela en viss codex för att lyckas. Det jag vill trycka på är teorier som kanske kan hjälpa någon därute. För mig personligen har det hjälpt väldigt mycket att minimera chansningarna i mitt spelande och hela tiden gå på stabila sannolika utfall. Det som funkar för mig funkar kanske för någon annan.

@Lottonmannen
Inte alltid fel att chansa, om man är medveten om riskerna :) Prova att resonera typ såhär:
Skjuta på stjärna:
- Chans att få den att springa av: 3%
- Värde om den springer av: 1000poäng
- Totalvärde: 0,03*1000 = 30poäng

Skita i stjärna och springa(vinna terräng):
- Chans att lyckas springa 100%
- Värde av att springa: 35poäng
- Totalvärde: 1*35 = 35poäng

Det är värt jättemycket mer om stjärnan ränner av, men det händer väldigt sällan. I exemplet ovan är det relativa värdet av att springa större än värdet av att hoppas på att stjärnan springer av.
Det svåra och det som gör en riktigt bra spelare är att denna är bra på att göra dessa värderingar korrekt. Men det kan vara en början att börja fundera i dessa banor.
(Potentiellt värde * chans att det inträffar) vs. Garanterat värde
När det tidigare är större än det senare är det ett bra spel att chansa.

@Flogger
Nu skall du bara sluta göra dumma misstag när du möter bra spelare :) Håll nervera i schack.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Olof pratar skit och filosoferar.

Inlägg av Ceasar »

refabricated skrev:
Ceasar skrev:
refabricated skrev: - Min senaste warpspider kreation som typ alltid träffar på 2:or, woundar på 2:or och som auto-lyckas med alla ld-slag.
Att de sen är uber mobila ,små mål, billiga och lätta att spamma gör dem ju inte sämre. Tyvärr är det ont böcker som kan bygga listor med samma statistik.
Man får leta efter de egenskaper man värderar i de arméer man gillar att spela. Inte fastna i "Gräset är grönare i den andra codexen".
Absolut ska man göra det. Spelar själv eldar så gräset är grönt o fint på min sida också ;)

Håller med dig i vad du skriver. Menade bara att det är inte alla böcker som har lika lätt att bygga bort tur/otur i listan.

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Olof pratar skit och filosoferar.

Inlägg av Jonke »

Jag tycker många topp-listor bygger på att minimera slump. Re-rolls, fearless etc. Är väl lite det du är inne på.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof pratar skit och filosoferar.

Inlägg av refabricated »

Jonke skrev:Jag tycker många topp-listor bygger på att minimera slump. Re-rolls, fearless etc. Är väl lite det du är inne på.
Det är det som funkar för mig, det betyder inte att det funkar för alla. Men om man ofta hamnar i det mentala läget "fan vilken otur jag hade" efter matcher så kanske man skall ta sig en funderare.

Det jag är "inne på" är att man alltid skall ifrågasätt alla beslut. Från listbyggande till spel och sitt eget uppförande under matchen. Korrigera och förbättra efterhand som man utvecklas.

Kan väl tillägga att jag är lite av en optimerings-freak...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

bjorn
Inlägg: 248
Blev medlem: 12 okt 2008, 08:52

Re: Olof pratar skit och filosoferar.

Inlägg av bjorn »

Hej, jag har lite funderingar, hur tänker du när,det gäller val av sida, var man placerar sina objektiv och börja sätta upp/börja spela?
Självklart beror ju detta väldigt mycket på vad man spelar, mission, motståndare osv. Men har du några generella tankegångar du vill dela med dig av? :)

//Björn

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof pratar skit och filosoferar.

Inlägg av refabricated »

Så skall vi se om vi kan komma igång med hobbyn igen detta året. Var ett tag sedan jag skrev något här men nu är suget på plats igen.

2015 var ett bra turneringsår, synd på SM men vad skall man göra? Landade på 8e plats och är inte alls nöjd med det(förmätet?). Så, dax att komma igen och bruka allvar. TBH så slackade jag lite med det som jag alltid talat varmt om inför turneringar, dvs. förberedelserna.

Första turneringen kommer vara Gamers weekend och jag kommer spela en snabb lista med en drös skimmers och jetbikes. Har insett att jag fungerar bäst med en lista som är snabb och där jag kan anpassa mig on-the-fly. Necrons som jag spelade på SM var alldelse för tröga.

Jag tänkte under året som kommer försöka komma igång och posta alla turneringar jag åker på under "Battle reports", i samma stil som jag gjorde tidigare. Verkade iaf som att ett per människor uppskattad det så varför inte. Denna gången tänker jag dock inför de flesta turneringar posta listan tillsammans med mina tankar om den innan turngeringen spelas. På så vis kan jag analysera mig själv och se hur bra jag i efterhand faktiskt kände listan jag spelade.

Och till er som skickar armelistor år mig att kommentera, fortsätt med det! :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar