Olof pratar skit och filosoferar.

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Olof pratar skit och filosoferar.

Inlägg av refabricated »

Tjo!
Lite om mig själv:
Jag ser mig själv mest som ett kompetativt as som aldrig är gladare än när jag tar 20-0 i en turnerings match(finns säkert många som kan intyga detta). Jag är en tävlings människa av rang och det finns inget jag tycker sämre om än att förlora i saker. Dock så är jag inte personen som blir förbannad när saker inte går som jag vill. Istället läser jag på och tränar ohälsosamt mkt och kommer igen. Jag kan säkert uppfattas som arrogant men förhoppningsvis lyser självironin igenom. Om inte så kan jag bara be om ursäkt för att du inte gillar dig och ber dig vänligast att undvika mig för jag kommer nog inte ändra på mig :D
MEN det finns en liten hobbyist inom mig och honom skall vi utforska.

Jag skall flytta bort från civilisationen ut på obyggden pga sambons nya jobb. Men kan man spara 2.5h pendling varje dag så är det bara att röra på sig. Så Ystad nästa. Iaf, att jag med glädje flyttar p åmig skapar en hel del good-will-kapital i förhållandet som genast spenderades i 2 saker.
- Boendet i obyggden skall ha rum för ett spel bord.
- Hon skall hjälpa mig med sagda spelbord(får se hur det blir med denna saken...).

Kan ju tillägga att jag inte har byggt terräng eller liknande innan, annat än gegga-torn i sandlådan på dagis. Så det skall bli kul att se vad som händer. Men med massa fantasi och idéer så skall vi nog komma framåt.
Bilder kommer komma upp efterhand som jag tar dem och kommer vidare i mitt projekt. Men det skall bli minst en updatering i vecka.

Målet:
Jag skall när detta är klart ha ett snyggt spelbord som ändå är bra ur spelsynpunkt. Dvs. vettiga LOS-blockers och inte för mkt babb och pill som gör det svårt att placera/flytta modeller. Tror denna biten kommer vara den svåraste biten. Hur gör man skiten praktisk utan att i slutändan stå där med ett fult vassall.bord? Det får nog framtiden utvisa.
Bordet skall även lätt kunna packas undan och all terräng skall rymmas i en flyttlåda. Så totalt 3 skivor som agerar spelplan och en låda(sambons krav). Ett helt rum dedikerat till detta kunde jag inte få, men sikta på stjärnorna och landa på månen.

Beståndsdelar
- 3 frigolit skivor. 60*120*5cm tror jag iaf. Införskaffades på bauhaus för runt hundralappen. Jag valde 50mm tjocklek över 30mm då jag inser att jag kommer flytta skivorna en del och vill ha den extra tåligheten.
- 2 Större kullar i flera terasser. Får bli terrasser då det annar bli problem med en handikappad regel(wobbely model syndrome). Ingen regel missbrukas så mkt som den...
- 2-3 skogar. Kan man ju inte leva utan...
- 2 större ruiner. Dessa kommer vara i 2 plan med förspikade fönster på bottenplan(blocka LOS) och bra med utrymme så man kommer åt modeller.
- 2 mindre ruiner i ett plan med ingångar så att de bara delvis blockar LOS.
- Ett gäng mindre tematiska bitar. Stängsel, vrak, kratrar mm. Dessa kommer sedan, eller om jag kommer på ngt ball att bygga.

Material och priser
Jag tänker mig att jag skall lista allt här. Samt notera var jag får prylarna ifrån om det finns ngn annan som vill prova bygga bord. Kanske hjälper det ngn.
- 3 frigolit skivor 1200*600*50mm. ~ 120:- Bauhaus
- 1 rulle gaffatejp 15:- Bauhaus
- Massa spillbitar i massonite(pappersträ) 0:- (bara fråga på byggvaruhandlar i mindre orter, eller på byggen. eller sno från containrar)
- Spillbitar frigolite, samma som massoniten.
- 3l spackel. Ingen aning om vad detta kommer användas till, men ngt kommer jag säkert på. Om inte annat så skall vi flytta och har lite hål i väggar att fylla igen. ~150:-
- 1l trälim ~100:-
- Smältlim pistol + limstavar ~100:- Köpte billigaste skiten jag hittade på jula. Bra stuff, mer behövs inte.
- finmaskigt aluminiumnät 70:- beijer, kommer säkrt hitta användning för detta.
- 1.5mm Ståltråd 30:- claes olson
- Plastic card 20:-
- Modellera 50:- panduro
- Glasspinnar ?:- panduro
Totalt: ~625:-

Kommer även från tillfälle till tillfälle baka in lite turneringstankar i tråden. Först och främst så är jag en spelare :)
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 27 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av guildmaster »

Ser ut som en vettig handlingslista. Färg beror på vilken typ av tema du vill ha på ditt bräde. Du kan rolla på någon enkel väggfärg och köpa billig plakatfärg för detaljer och variationer. Du kan låna min gamla frigolitskärare så är det en baggis att göra kullar.

Hoppas du fortfarande hittar till DMF efter flytten. :)
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Tack för tippset om färgen! Det skall testas.

När det kommer till frigoliten så löste jag det med en gamal ikea kniv (smalt blad) och en kniv slip. Vässa kniven som fan och sedan kan man skära hur bra som hels i frigoliten.

Kommer säkert hitta ned till DMF, men inte lika frekvent som innan.

Användarvisningsbild
Boggalogg
Kontakt:

Inlägg av Boggalogg »

Ang glasspinnarna - gå till McDonalds och råka få med dig en näve av deras kaffepinnar.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Kul att det finns en liten hobbyist inom självaste Olof Svensson ;)

Ett tips är att silvertejpa runt kanterna på frigoliten så den inte kan "chippas" sönder. Sedan tänker jag att du vill göra det enkelt och snyggt, köp en battle mat av Jocke och Daniel och lägg den på frigolitplattorna så har du ett snyggt bord som tar 10sek att ställa fram, tar ingen plats samt behöver du bara göra terräng, inte måla och sanda ett helt bord :)

Såg URBAN mattan igår och de är sjukt snygga.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

@Flogger
Har funderat på det. Men hela detta projektet går ut på att kittla hobbyisten. Så allt skall göras från scratch.
Kanterna är redan silvertejpade. Fick nån ide om att det var en bra ide att "mjuk-spackla" ovansidan på bordet. Dvs, blanda trälim och spackel, geggan blir lite segare och inte så skör, men skapar ändå en struktur som är bättre än figolit+sand.
Sand mm. kommer senare.

Frågan jag klurar på just nu är om jag skall grundmåla plattorna innan eller efter jag sandar... Men det lutar åt att:
- 1 Grunda allt
- 2 fixa nyanser(dynamik i borde helt enkelt)
- 3 Grusa valda delar och flocka andra.
- 4 detaljfix.

Balder

Inlägg av Balder »

Det hobbyas och pysslas en hel del i närheten av Ystad iaf, närmre bestämt Skurup. :D Så vill du ha folk att hobbya med är det bara att höra av dig, vi kan alltid ordna plats.

Användarvisningsbild
Pappersbåt

Inlägg av Pappersbåt »

Gott iniativ! Gjorde exakt samma sak för någon månad sedan, "håller på" med det sista nu och det är kristallskogar till planen annars är det färdigt.
Hade tänkt lägga upp det här men har inte fått tummen ur...
Lycka till! Jättebra med en liten guide!

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Tänk på att sprayfärg kan smälta frigolit!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nora

Inlägg av Nora »

Tja. Använd gips i stället för spackel när du täcker allt, går snabbare.

Skriv svar