En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Goggles?

Det går framåt. Men har fastnat lite i tanken kring hur måla deras goggles.

Bild

Har ett bra schema för linser, skärmar etc som ser Ok ut men lite osäker hur göra just detta snyggt. Normalt kör jag svart med ljusare och ljusare nedåt med 5-6 olika nyanser.

Gulaktiga linser? Röda? Blå? Var lägga själva färgen - som en kant längst ner eller från mitten av hela glaset och nedåt?

Edit: sen undrar jag förstås om de ska ha linser med den klassiska vita pricken? Ser snyggt ut men är detta armén som gör bort sig med blanka linser för att röja som position?

Tips & idéer mottas tacksamt :)

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Röde »

Slät svart och blanklack?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Grudge »

Övertänk det inte, det här är ju ett spel där man kör fram sin stridsvagn till fienden, tar av sig hjälmen och hoppar ut och hugger dem med ett motorsågssvärd.

Vad Röde sa, lite blanklack så är det klart! Snabbaste sättet.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

@Grudge & Röde: OK, jag hör vad ni säger. Ska bara älta det lite innan jag kör på det spåret. Låter klokt att köra snabbspåret. Tack!

Idag - lite mer puts sen fick boysen välja alternativ aktivitet istället för cykelutflykt. En förkyld pappa ställde till det. Så de valde "ett riktigt spel med gubbarna".

Så blev det - åttaåringen valde sin dark angels-armé och sexåringen körde Ultramarines. Pappa fick som vanligt ta rollen av skurk och fielda Nurgle.

Bild

Vi körde en variant med reliken i mitten och två trepoängare på vardera flank. Dawn of war-deployment, STW & FB.

Vi har inte spelat sedan åttonde kom så det var riktigt spännande att testa. De nya reglerna gjorde det mycket lättare. Åttaåringen som hade rätt hyfsad koll på sjunde undrade förstås om allt från challenges till varför inte gubbarna längst fram dör. Men han kom snabbt in i det.
Allt från att allokera eld hur man vill till att kunna skjuta och chargea hur man vill gör det mycket mer lättspelat.

Den lille började storgråta när hans ena Centurion dog. Som tur var hade han en apotekare som återupplivade den. Inte lätt att ta förluster ibland :D

Den myckna plasmamängden från DA, stenhårda terminators och en miljard skott från assaultcenturionerna blev för mycket. Matchen slutade 20-0 till deras favör.

Detta bådar inte gott för framtida turneringar :)

Edit: Command points för rerolls var en riktig hit. De älskade det elementet! Dock sket vi i alla andra stratagems av förklarliga skäl.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Ismeno »

För linser; en skön metallfärg över hela, så är det klart?! Typ som såhär; Mr.Color metallröd. Fördelen med dessa färger är att de reflekterar ljus som en riktig lins.
Bild

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

@Ismeno: tack för tipset. Ooh vad fint det är. Såg riktigt, riktigt snyggt ut.

Är dock liiite avvaktande till att köra enamel-lacker och såna där tunga saker. Dels för slabbet. Dels för att jag är en slarver. Jag ser framför mig att jag dräller i hela hobbyrummet och förstör barnens lekrum/lekmatta.

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Naz87 »

Orange!!!
Image

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Röde »

Sköna nyanser.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av frigobben »

En lat/effektiv mans linser kan man få med GWs ”gemstone paints”. Först lägger man silver, möjligen olika gråskalor om man orkar (exv en wash), och sedan kör man gemstone-färgen. Den är halvgenomskinlig och dessutom med glansig finish, så det påminner om Ismenos lins.

För den lilla arbetsinsatsen tycker jag att det blir grymt!

https://youtu.be/XUBtItceuec

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Tack för alla tips hörni! Orange är inte dumt Naz87 :)
frigobben skrev:En lat/effektiv mans linser kan man få med GWs ”gemstone paints”. Först lägger man silver, möjligen olika gråskalor om man orkar (exv en wash), och sedan kör man gemstone-färgen. Den är halvgenomskinlig och dessutom med glansig finish, så det påminner om Ismenos lins.

För den lilla arbetsinsatsen tycker jag att det blir grymt!

https://youtu.be/XUBtItceuec
Är gemstone-färgerna samma sak som en kombo av glaze och blanklack? Min fråga är egentligen om jag kan grunda med silver och sen köra glaze och blanklack? Eller om gemstonefärgerna tillför något ytterligare?

Skriv svar