Lottomannens Pyssel

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Lottomannens Pyssel

Inlägg av Lottomannen »

:-D
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Lottomannens Pyssel

Inlägg av Lottomannen »

I går var det dags att rasta mina Space Wolves mot en riktig mardrömsmotståndare: de nya Necronsen.

Då jag har blivit inspirerad till att försöka bli lite bättre och planera lite mer (tack, refab) så hade jag mina förutsättningar ganska klara för mig. De nya necronsen är inget kul. Att försöka skjuta ut dem skulle inte fungera, Space Wolves har helt enkelt inte tryck nog. Istället så blev planen att försöka få objektiven så samlade som möjligt. Då skulle jag kunna skicka ner så pass många drop pods nära varandra att hotmängden skulle säkra överlevnaden hos en del. Sen hoppades jag på att kunna charga, spöa och springa ner ett par enheter.
Till detta tog jag:

3 lone wolves med storm shield. Två med klo, en med hammare.
1 runepräst, ml2
Ulrik the Slayer

2x10 Grey hunters, 2 meltas i pod med beacon
2x9 Blood Claws, 1 flamer, i pod med beacon

Muuurderfang i pod

2x3 Thunderwolves, 2 sköldar, en hammare

Karaktärerna skulle åka med blodklor i pods.

Det började bra. Tydligen så hade vi samma tanke med objektiven, för min käre motståndare verkade också vilja klumpa ihop dem. Han vann slaget om att börja och satte ut nästan hela sin styrka över den tredjedel av deployment som innehöll de flesta av objektiven

I grova drag så mötte jag
Necrons, (Decurion detatchment)
1 överlord
2x18 warriors
6 lychguard

7 tomb blades
1 Canoptech Harvest (6 wraiths, spindel, 6-8 baser scarabs).
15 flådda enna.
1 annhilation barge

Jag placerar ut vargarna, resten ligger i reserv.
Jag misslyckas med seize, necrons börjar. Bargen skjuter lite på vargarna, sätter 3 wounds. Jag misslyckas med alla tre saves. Det börjar bra!

Sen är det min tur. Jag skickar ner båda grupperna med Grey Hunters samt Muuurderfang rakt i ansiktet på necronsen. Tar sikte på Spydern med fyra meltaguns och en massa bolterskott. När dimman lägger sig har det inte hänt ett dugg. Dundervargarna flyttar framåt för att lägga till mängden hot.

Necron turn 2: Sen går det bar utför. Bargen kryper upp bakom Murderfang och skjuter ut honom, warriors skjuter rapid fire och chargar min ena Grey Hunters-grupp(Relentless på dem är elakt) och Wraithsen chargar den andra. En av dundervarggrupperna bli utskjuten. Närstriderna går illa, förlorar båda två, flyr, men blir inte upphunnen.

Jag hade tur med reseverna, fick in praktiskt taget allting runda 2. Det hjälpte inte. Matade in allt jag hade i kvarnen, necronsen spottade ut blandade bitar av päls och power armour. Enda ljuspunkten var när dundervarggrupp 2 kom in i närstrid mot en av warrior-grupperna och pucklade på den ordentligt. Tyvärr så lyckades de med sitt ld-test, och sen var mina dundervargar flankade och uppätna.

På grund av tid så fick vi avbryta när det stod ganska likt i poäng, men jag hade väldigt få figurer kvar, och de sista rundorna hade inte varit roligt för mig.


Så vad gjorde jag för fel?
Att klumpa ihop objektiven visade sig var en nackdel. Necrons älskar avstånden 24-1". Då jag poddade ner mycket folk så gav det min motståndare en väldigt effektiv "gratis" runda att skjuta, men även möjlighet att flytta runt så att jag fastnade i stora enheter med warriors. Och med 4+ reanimation så tar de en evighet att komma igenom.
Jag tror fortfarande att mitt största hopp ligger på att slå dem i närstrid och sen springa över dem, men ändringen på Reanimation Protocol har gjort det ännu svårare än tidigare. För att inte tala om hur meningslöst det känns att försöka skjuta ner dem. Det krävs mer gunz än mina Space Wolves har att tillgå.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Lottomannens Pyssel

Inlägg av Ancalagon »

Antar att du menar annihilation barge formationen, då man inte kan köpa lösa annihilation barges i en decurion, utan måste köpa till en CAD (dva 1 hq och 2 troops) för att få köpa lösa grejer så.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Lottomannens Pyssel

Inlägg av Lottomannen »

Ah, nej. Det var lite av en "spela vad du har"-match. :) Så där var bara en barge.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Lottomannens Pyssel

Inlägg av Ancalagon »

Ah då så :)

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Lottomannens Pyssel

Inlägg av Lottomannen »

Men herregud vad necronsen tål stryk. Jag kan tänka mig att man försöker mörda de snabba enheterna (barges, flyg, wraiths och tomb blades) och sen spelar runt resten. Men att göra som jag gjorde och servera dem en bas där de inte behöver flytta på sig var verkligen en dålig ide. Bara vanliga warriors som får save och 4+ RP tål ju väldigt mycket, speciellt om man har lite ont om plattor.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Lottomannens Pyssel

Inlägg av Ancalagon »

Minst sagt.

Jag sköt på en destroyerenhet med lord med 2+ save, res orb förra matchen mot necrons.

2 wave serpents, 6 fire dragons, 10 dire avengers, 9 warp spiders och 3 bright lance walkers, gjorde 4 wounds totalt när dimman hade lagt sig :)

Däremot är det alldeles hiskeligt kul att spela necrons själv just nu :)

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Lottomannens Pyssel

Inlägg av Lottomannen »

Bild
Här är början på ett nytt Space Wolves-färgschema. Problemet jag har nu är att jag inte vet hur jag skall gå vidare med rustningen. Hade gärna gjort lite hightlights på den, men när jag provade med Russ Grey så blev det alldeles för babyblått. Jag skulle vilja hålla kvar den lite mörkare grå/blå tonen. Någon som har tips på färg?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Lottomannens Pyssel

Inlägg av Iambroborn »

Hur fick du till det färgschemat? Tror jag har en fördömd legion som kan tänka sig samma behandling :roll:

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Lottomannens Pyssel

Inlägg av Lottomannen »

Dubbla lager utspädd Eshin Grey på vit primer, sen rikligt med Guilliman Blue.

Jag blev jättenöjd, men vet inte riktigt var jag skall ta vägen. Kanske lika bra att låta rustningen vara som den är och gå vidare. Det är ändå en hel del detaljer som skall målas sen, så det kanske inte blir så platt som jag är rädd.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar