Claimh Solais målarhörna

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
synthet

Re: Claimh Solais målarhörna

Inlägg av synthet »

Jag tror att Franken menar att highligtsen är för abrupta, för starka nyansskillander, men jag kan ha fel.
När det gäller Vallejos färger så använder jag dem nästan uteslutande (men även några nyanser av GW, P3, Tamiya samt lite annat) och jag har sällan problem med att färgen skär sig. Skaka flaskan och rör om färgen när du späder dem bara. Alla märken jag testat skär sig om man inte blandar dem ordentligt. Nu har jag ytterst liten erfarenhet av Game color (aldrig gillat blänket i dem) och det är kanske de du använder?

En tanke om airbrush också (då det pratas om dem hela tiden). För mig tar det längre tid när jag använder den (gör det typ 1gång i månaden max) samt att jag tycker att det är svårt att måla med den då den är så känslig för mängden luft, hur öppet munstycket är och färgblandningen. Det är extremt lätt att "trycka lite för hårt" och då få för mycket färg, färgen rinner osv. Det här är definitivt en fråga om vana. Därför föredrar jag pensel till annat än primer. Men, när man lagt sina 100h användande med airbrush så blir det säkert mycket bra, själv tycker jag inte att det är värt besväret;)

Men till bilderna, testa att ställ om bländaren på din kamera då du saknar skärpedjup. Bländare 8-11 någonting borde funka.

Snyggt färgval på jacken för övrigt, kul att se:)

Claimh_Solais

Inlägg av Claimh_Solais »

ah ja han få svara va han syftade på haha
nja alltså det att det är stor skillnad på färgerna i higthligtsen har jag gjort med vilje , modellen ska ju va till spel så tycker det är snyggt när det poppar upp , men det är väl mer en fråga om still och smak , just dom här modellerna ser ju väldigt "fantasi" aktiga ut så tyckte det var snyggt med en mer "carrtoony" look på dom

Ja det är game color jag har , spelar ingen roll hur mycket jag blandar och skakar färgen , fägen och mediumet skär sig ändå efter en 5-min:S
och just som du säger den är väldigt glansig , som tur är har jag mattlack som tar bort det.
men nej kommer inte köpa vallejho game color igen

ah ne egentligen är jag väl inte så stort fan av airbrush , visst kan vissa göra skitsnygga saker med den men på något sätt känns penseln mer äkta , men just till tanks och modeller med stora platta ytor skulle man vilja ha en

haha bländaren? menar du Ison eller ? ursäkt min dumhet men jag är helt noob när det kommer till kameror och fotografering
(har en canon eos förövrigt)

Användarvisningsbild
FrankenNerd
Kontakt:

Inlägg av FrankenNerd »

liningen behöver på vissa ställen lite stadigare hand och lite mer tunnare sträck. men om det bara är för spel behöver du inte tänka på det (det är stor skillnad på att måla figurer för spel och figurer för show)
du håller en bra spelstandard målning på dessa.

men varför i hela världen har du köpt game color? MODEL COLOR for faen ;) dem är riktigt bra stort utbud med

jag kör valejo air color till min airbrush och det är sjukt effektivt för större modeller och base color, men detalj arbeter vettifan.
målat ett chassi till en polare med airbrush och lite pensel. kan lägga upp en bild på den sen.
ska köpa en renegade gravity spruta sen, den jag har nu är kass :P
Vi målar/konverterar på order
Gilla facebook sidan: https://www.facebook.com/pages/WarpStor ... 8399790059
Info: http://www.warpstormpainting.com/

synthet

Inlägg av synthet »

Smaken är olika både vad gäller målning och färger som tur är;)
Oavsett "stil" på målningen så köper jag alla olika sätt att måla, layering, blending, drybrush what ever när man har ett syfte med det man gör. som du säger, starka kontraster för att synas på håll, helt ok.

Jag vet inte om jag tycker nått är mer äkta vad gäller pensel/airbrush. Två olika verktyg som ger två olika effekter, tycke och smak. Men jag förstår dig, jag kände ungefär lika för ett par år sedan.

Iso handlar om ljuskänslighet. Här är olika kameror olika känsliga, och beroende på omständigheterna så kan det ibland vara värt att justera det uppåt eller neråt. Sen är olika modeller bättre lämpade för vissa iso tal än andra, men vi lämnar den diskussionen.
Jag kör själv med en gammal Canon eos 350d, och jag antar att du har en nyare modell? Dock fungerar det likadant om jag minns rätt. På min ställer jag först kameran i M-läge, trycker in knappen AV (finns till höger om displayen på min) och justerar värdet med hjulet som sitter vid avtryckaren. Vid högre tal än 7-8 är stativ nästan ett måste om du inte håller kameran helt stilla under tiden som bilden tas. Du kommer att märka resultatet på skärpan direkt. Har du däremot ett objektiv med bildstabilisator så klarar du dig längre utan staiv. Jag fotar tyvärr nu enbart med 18-55mm utan bildstabilisator (alltså kit- objektivet som är kanske 7 år gammalt). Vill man byta upp sig för en "billig" peng för sånt här fotande kan jag rekommendera Canons fasta 50mm, kostar mellan 1100-1500:- nytt. Det snackas mycket om macroobjektiv, men ett riktigt sånt är betydligt dyrare än så och knappast värt pengarna om man bara ska fota modeller. Där kommer du istället mycket långt på bra ljussättning (som är en vetenskap för sig).

Hoppas att det hjälpte dig, det är lite pusslande men man lär sig att hitta bländare och slutartider som funkar ok med de ljusförutsättningar man har. Var inte rädd för att leka runt med kameran, har du en systemkamera så lär dig använda den:)

Claimh_Solais

FrankenNerd skrev:liningen behöver på vissa ställen lite stadigare hand och lite mer tunnare sträck. men om det bara är för spel behöver du inte tänka på det (det är stor skillnad på att måla figurer för spel och figurer för show)
du håller en bra spelstandard målning på dessa.

men varför i hela världen har du köpt game color? MODEL COLOR for faen ;) dem är riktigt bra stort utbud med

jag kör valejo air color till min airbrush och det är sjukt effektivt för större modeller och base color, men detalj arbeter vettifan.
målat ett chassi till en polare med airbrush och lite pensel. kan lägga upp en bild på den sen.
ska köpa en renegade gravity spruta sen, den jag har nu är kass :P
aha jo det är spel modeller , en högre spelstandard men likväl spelstandard
som du själv säger är det enorm skillnad på att måla en modell som ska stå i ett display skåp eller en som ska stå på spelbordet
skulle jag måla den här jacken i display standard skulle jag ju få lägga en 10-15timmar på den då skulle higthligtsen så klart vara bättre, men även priset på modellen och det ..
är inte så många som skulle pröjsa det isf, fast ska nog måla några display modeller till mig själv när jag få tid

haha jaa game color var en miss ...va ska man säga jag var ung och dum
men ska ge model color en chans då , har nog bara EN färg av den serien och den gillar jag , annars gillar jag faktiskt GWs färger (inte provat dom nya än)

synthet skrev:Smaken är olika både vad gäller målning och färger som tur är;)
Oavsett "stil" på målningen så köper jag alla olika sätt att måla, layering, blending, drybrush what ever när man har ett syfte med det man gör. som du säger, starka kontraster för att synas på håll, helt ok.

Jag vet inte om jag tycker nått är mer äkta vad gäller pensel/airbrush. Två olika verktyg som ger två olika effekter, tycke och smak. Men jag förstår dig, jag kände ungefär lika för ett par år sedan.

Iso handlar om ljuskänslighet. Här är olika kameror olika känsliga, och beroende på omständigheterna så kan det ibland vara värt att justera det uppåt eller neråt. Sen är olika modeller bättre lämpade för vissa iso tal än andra, men vi lämnar den diskussionen.
Jag kör själv med en gammal Canon eos 350d, och jag antar att du har en nyare modell? Dock fungerar det likadant om jag minns rätt. På min ställer jag först kameran i M-läge, trycker in knappen AV (finns till höger om displayen på min) och justerar värdet med hjulet som sitter vid avtryckaren. Vid högre tal än 7-8 är stativ nästan ett måste om du inte håller kameran helt stilla under tiden som bilden tas. Du kommer att märka resultatet på skärpan direkt. Har du däremot ett objektiv med bildstabilisator så klarar du dig längre utan staiv. Jag fotar tyvärr nu enbart med 18-55mm utan bildstabilisator (alltså kit- objektivet som är kanske 7 år gammalt). Vill man byta upp sig för en "billig" peng för sånt här fotande kan jag rekommendera Canons fasta 50mm, kostar mellan 1100-1500:- nytt. Det snackas mycket om macroobjektiv, men ett riktigt sånt är betydligt dyrare än så och knappast värt pengarna om man bara ska fota modeller. Där kommer du istället mycket långt på bra ljussättning (som är en vetenskap för sig).

Hoppas att det hjälpte dig, det är lite pusslande men man lär sig att hitta bländare och slutartider som funkar ok med de ljusförutsättningar man har. Var inte rädd för att leka runt med kameran, har du en systemkamera så lär dig använda den:)
ah tackar för tipsen om kameran :D , yes köpt mig en eos 1100D med ett bildstabiliserings objektiv (inget super fansy )
ska helt klart testa och leka med med kameran nu , bara haft den i några dagar än

jo både pensel och brush har sin charm , bäst är väl om man kombinerar
men att se en riktigt snygg modell målad med pensel , slår det mesta tycker jag men som sagt smak sak

ska nog fixa en airbrush sen ändå , just för basecots , baser enklare skuggningar på tanks osv
för sådant är både jobbigt och tidskrävande att göra med pensel (och power weapons fy fan för dom XD)

Claimh_Solais

Tid för nya bilder

här kommer lite troolbloods jag jobbar med och först ut är Mulg
sjukt tuff modell som jag är sugen på att skaffa själv , synd bara att han är i metall och väger som en mindre lastbil :lol:
men riktigt kul att måla , testade även att måla lite mörkare toner och inte så ljusa som jag brukar

enjoy
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Samuel

Inlägg av Samuel »

Riktigt tuff modell! Bra utfört målningsjobb, även om jag hade önskat lite större kontrast mellan det blåa och gråa.

Användarvisningsbild
muffin

Inlägg av muffin »

Bra jobbat, huden blev väldigt bra.
becon är ganska roligt.

Claimh_Solais

muffin skrev:Bra jobbat, huden blev väldigt bra.
tackar , jo fick rätt nice färg roligt att leka med färger man inte ofta brukar använda

Claimh_Solais

fortsätter med mer troll ;)

här är earthborn , körde mer nedtonade färger på han och en mer naturlig målarstil (inte som jag brukar måla)
rätt nöjd själv iaf

Bild
Bild
Bild

Skriv svar