Hive Fleet Dungeness
Re: Hive Fleet Dungeness
Den gick väldigt snabbt att måla. Blev inte så många färglager alls på själva gubben. Vet inte om det blev bra eller dåligt, men jag struntade nästan helt i traditionell highlighting (på gubben). Vill man vara osynlig vill man ju inte att någon skall se ens konturer tänkte jag.
Kul att måla någon annat än det vanliga färgschemat, som jag börjar bli lite less på.
Kul att måla någon annat än det vanliga färgschemat, som jag börjar bli lite less på.
Hade det inte varit coolt om Deathleaper hade släppt sitt kamouflage och var på väg att återta sin "normala" färg när den hoppar fram? Så att delar av den är i arméns färger, resten i nattkamo?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Jag tror på Linus idé. Eller i vart fall att göra något med den. Nu ser den tyvärr mest ofärdig ut, vilket är synd eftersom resten av armén är såpass snygg.
Tack för kritiken och idéerna. Jag har funderat på och sett lite exempel på det Linus beskriver, vissa mer eller mindre lyckade. En liten tanke jag hade var en den faktiskt skulle vara lite svår att se även på spelplanen, och därför inte ha något ljust.
Men ofärdig skall de inte få se ut så då får jag fundera ut hur jag skall få det snyggt. Någonstans vill jag ju att min sist målade gubbe skall vara den snyggaste
De exempel jag har sett som är lyckade har modellen legat väldigt nära det den kamouflerat mot, och den "okamouflerade" delen naturligt blivit det som är en bit ifrån. Tyvärr är ju min gubbe en bit ifrån, så jag vet inte riktigt var gränsen skall gå, för helst skulle jag vilja att ganska stor del är kamouflerad, just för att det skall skilja lite mot de övriga i armén.
Min tanke nu var ju att gubben i stor utsträckning skall vara lite skugg/basfärgad, och väggfärgad inte nödvändigtvis nära väggen, utan i de vinklar där väggen syns (typ, för det där med aktivt kamouflage beror ju lite på betraktningsvinkeln).
Har ni fler ideér på exakt vad som skall vara vilken färg så är jag tacksam.
Men ofärdig skall de inte få se ut så då får jag fundera ut hur jag skall få det snyggt. Någonstans vill jag ju att min sist målade gubbe skall vara den snyggaste
Min tanke nu var ju att gubben i stor utsträckning skall vara lite skugg/basfärgad, och väggfärgad inte nödvändigtvis nära väggen, utan i de vinklar där väggen syns (typ, för det där med aktivt kamouflage beror ju lite på betraktningsvinkeln).
Har ni fler ideér på exakt vad som skall vara vilken färg så är jag tacksam.
Jag gillar Deathleapern precis som den är!
Hade samma tanke med min, att se ut som bakgrunden och inte övriga armén.
När din hamnar på ett bräde med terräng som en grå sprängd stadsmiljö så kommer det att se grymt ut!
Han ska ju smälta in lika bra som som ödlan i Monsters Inc. gör, Fluffmässigt
Hade samma tanke med min, att se ut som bakgrunden och inte övriga armén.
När din hamnar på ett bräde med terräng som en grå sprängd stadsmiljö så kommer det att se grymt ut!
Han ska ju smälta in lika bra som som ödlan i Monsters Inc. gör, Fluffmässigt
Om du vill behålla färgschemat, men ändå få den att se mer än grundsprayad ut tror jag nog att du måste highlighta den lite. Dessutom tror jag att det vore bra om de olika delarna av den (hud, klor, senor, osv...) har olika färger. Du skulle kunna gära allt som väldigt, väldigt mörka varianter av det vanliga färgschemat. Utgå från svart och highlighta med den mörkaste varianten av den färgen som du skulle målat med normalt. Exempelvis målar du ju ben/carapace ljuslila på dina vanliga modeller. Ha då Deathleaperns carapace svart med mörklila highlight. De delarna som normalt skulle ha varit röda blir svarta med mörkröd highlight. Och så vidare. Då kommer den att se mer målad ut och de olika delarna skiljer sig åt istället för att bli en svartgrå massa. Men den kommer ändå att vara väldigt mörk.
Det är en mycket intressant och god idé, som med rätt genomförande kan kombinera lite av de olika tankarna. Det känns spontant mer lovande än att låta den helt övergå till de vanliga schemat. Som vanligt är det väl dumt att prata om realism och logik, och tänkte från början att den inte har någon anledning att vara annat än skuggfärgad/kamouflerad, och då är detta förslag mer i linje med det resonemanget, men tillåter ändå någon sorts gemenskap med resten av armén. Jag vill ju att den skall ha ett helt unikt utseende, men lite samhörighet skadar inte.Mortarion skrev:Om du vill behålla färgschemat, men ändå få den att se mer än grundsprayad ut tror jag nog att du måste highlighta den lite. Dessutom tror jag att det vore bra om de olika delarna av den (hud, klor, senor, osv...) har olika färger. Du skulle kunna gära allt som väldigt, väldigt mörka varianter av det vanliga färgschemat. Utgå från svart och highlighta med den mörkaste varianten av den färgen som du skulle målat med normalt. Exempelvis målar du ju ben/carapace ljuslila på dina vanliga modeller. Ha då Deathleaperns carapace svart med mörklila highlight. De delarna som normalt skulle ha varit röda blir svarta med mörkröd highlight. Och så vidare. Då kommer den att se mer målad ut och de olika delarna skiljer sig åt istället för att bli en svartgrå massa. Men den kommer ändå att vara väldigt mörk.
Det kanske ändå blir något sådant försök, men möjligen att jag gör det efter alla "måsten" till GW. Dock är ju alla måsten mycket tråkigare, så det är kanske bättre att lämna dem till slutstressen
Kunde såklart inte hålla mig från att måla vidare.
Resultatet blev nog lite i mörkare än jag tänkte mig, men det blev en klar förbättring från innan tycker jag. Tack för idéerna och framförallt till Mortarion som kom med tipsen till slutgiltiga looken.
Jag tar gärna emot vidare kritik, men jag är rädd jag inte vågar lägga ytterligare lager på den utan att sabba något.
Möjligen att jag trixar lite med kamouflaget nära basen.
Lite stämningsbild med mina nästan färdiga Sternguards: Jag har förövrigt märkt att det är förvånansvärt roligt att lägga lite tid på fotot, så det kan jag rekommendera folk som mest fotar med mobilkameror...
Resultatet blev nog lite i mörkare än jag tänkte mig, men det blev en klar förbättring från innan tycker jag. Tack för idéerna och framförallt till Mortarion som kom med tipsen till slutgiltiga looken.
Jag tar gärna emot vidare kritik, men jag är rädd jag inte vågar lägga ytterligare lager på den utan att sabba något.
Lite stämningsbild med mina nästan färdiga Sternguards: Jag har förövrigt märkt att det är förvånansvärt roligt att lägga lite tid på fotot, så det kan jag rekommendera folk som mest fotar med mobilkameror...
Tycker den första var varianten var skit cool och såg mer realistisk ut mot 2.0 Nått sånt vill jag göra med mina space hulk stealers! En liten arbetsbeskrivning på den skulle sitt som en smäck
Hehe, det kan du få:adde_z skrev:Tycker den första var varianten var skit cool och såg mer realistisk ut mot 2.0 Nått sånt vill jag göra med mina space hulk stealers! En liten arbetsbeskrivning på den skulle sitt som en smäck
Själva gubben:
Steg 1: Basecoat med Charadon Granite
Steg 2: Drybrush Graveyard Earth på slumpmässiga ställen. (Det som var lite ljusbrunt)
Steg 3: Drybrush av ruinfärgerna på lämpliga ställen. (Det som var lite grått)
Det var ju extremt basic.
(Ögonen är väl två steg med "klargrön", minns inte vad den heter, samt Scorpion Green (den gulgrönslemmiga)).