Tau 2.0

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Manjaro

Re: Tau 2.0

Inlägg av Manjaro »

Här kommer bilden på en försök till ljuseffekt på vapen och ögonlinser på fire warriors gruppen

Bild

Bild

Ska sedan försöka använda airbrushen för att göra en sist dust med blå färg för få fram effekten av ett sken. Får bli efter lite träning och jag är stadigare på handen. Det negativa med airbrushen från Claes Ohlsson är att den inte är så exakt, men vad kan man förvänta sig av en så billig. Ska dock prova när jag kommit lite längre med övriga grejer.

Trevlig kväll på er i snöyran!

Manjaro

Inlägg av Manjaro »

Jag var väldigt missnöjd över hur dåligt jag kunde kontrollera washen från Armypainter eller vilken wash som helst. Jag tittade runt på nätet och såg en teknik som är vanlig bland folk som målar historiska figurer eller miltär fordon. Det är att de "blacklinar" med oljewash. Jag tänkte att jag skulle istället testa denna teknik. Den passade mig mycket bättre. Jag tar en behållare, lägger i en klick svart oljefärg (w&n artisan) den vattenlösliga som jag sedan späder med vatten för att få en konsitens som liknar en wash. Jag tar sedan en liten pensel och målar i fårorna på figurerna. Washen riktigt flyter ut i fårorna och det som är bra med oljefärg är att du kan torka av den där det runnit ut över (tack vare de långa torktiden).

Bild
resultatet

Jag har också börjat med chipping på broadsides med hjälp av gw stippling brush och en s
Tvättsvampsbit.

Manjaro

Inlägg av Manjaro »

Jag ska i denna månad flytta + allt med vad julen innebär så det kommer vara en paus i tråden till januari eller åtminstone julledigheten. Då jag ska sätta ihop några av mina senaste Forgeworld inköp. En barracuda och två remoras. Har hunnit att göra ljuseffekt på de flesta figurer innan de packades ner i lådorna. Ska försöka att posta en bild på det så snart jag kan.

Jag är hemskt dålig på att ta foton och för att göra det enklare att se så ska jag efter nästa gruppbild som jag lägger upp försöka ta mer foton på enskilda figurer.

Är det någon som har ett tips eller länk på hur man bygger en bra ljusbox för fotografering?

Manjaro

Inlägg av Manjaro »

Sista posten med bilder tills nästa år.

Här kommer en bild på när jag blacklineat devilfishen samt gjort lite slitage i form av chipping.
Bild

Som jag sa så skulle jag också lägga upp en bild på resterande som jag hunnit måla innan jag packade ner det. Jag gillar verklig kroots så att jag skulle ha många av dem föll sig naturligt. Jag började med att grundspraya primer som en enklare form av zenithial highlight (både svart och vit grundpray). Sedan så airbrushade jag över med färgen vallejo air pale green. Länk till information om zenithial highlight hittar ni under min favvosida av tutorials hos grabbarna på massive voodoo.
http://massivevoodoo.blogspot.se/2009/1 ... ughts.html

Bild

Som vanligt så en sämre översiktsbild, men man kan se att det är kroots i alla fall ;) Dessa har jag sedan tänkt att helt washa in en oljewash, ska testa på en figur först och se hur resultatet blir. Först måste jag dock bli klar med alla grundfärger på dem, det får ske efter julen.

Sen som utlovat så skulle jag ge er en bild på när jag airbrushat ljussken på de större figurerna. Taadaa!:

Bild

Jag är relativt nöjd med resultatet. Jag tror att det är bättre att först airbrusha figurer i lösa delar och sedan sätta ihop dem då risken för översprayning är väldigt stor. Ja ja, det får rättas till i efterhand. Jag har försökt att gå från mörkare lätt sprayning utifrån för att gå in i mitten med riktigt ljust, nästan vitt för att representera en kraftig energikälla. Vad tycker ni om resultatet (kanske svårt att se på bilderna). Det ska givetvis förstärkas med hjälp av lite penseljobb och tror att det då kommer bli fullbordat.

Att bygga suitsen från Forgeworld har varit riktigt kul då de har många leder och varit enkla att postionera som man vill. En favorit är verkligen HQt i xv-9 armour O´ralai, både kul att bygga och måla. Ska ta mer enskilda foton på det större suitsen när jag fixat ljusboxen.

Skriv svar