The year we lost control

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: The year we lost control

Inlägg av Röde »

\o/
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: The year we lost control

Inlägg av HeadWar »

Best Army på SSK. Grattis! :wub:

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: The year we lost control

Inlägg av Hylander »

Grattis Johan!

Hoppas att armén var rätt kul och kompetativ att spela.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: The year we lost control

Inlägg av Röde »

HeadWar skrev:Best Army på SSK. Grattis! :wub:
Grattis. Antar att det var välförtjänt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: The year we lost control

Inlägg av Mortarion »

Tack!
Hoppas att armén var rätt kul och kompetativ att spela.
Det var den absolut. Den var hyfsat annorlunda från sådant som jag har spelat innan och det var kul. Plus att det känns riktigt skönt att ha fått klart de nya modellerna. Att förverkliga halvfärdiga projekt eller idéer är alltid trevligt.

Battle reports kommer snart.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: The year we lost control

Inlägg av Mortarion »

Dags för lite battle reports.

Som vanligt på sistone hade det blivit en del målande inför turneringen, vilket innebar att jag inte hann speltesta armén något. Lite synd, eftersom den var rätt annorlunda från vad jag har spelat tidigare, men alla vet att det är fusk att ha spelat med armén innan en turnering!

Match 1 - Hans Sixhöj (Ultramarines)
Eftersom jag inte hade hunnit speltesta listan så bestämde sig min kapten för att ta en övningsmatch mot Ultramarines innan man gav sig på de riktiga fienderna. Hans lista bestod av fem assault terminators (3 hammare) och en chaplain i en Land raider crusader med multimelta och Chronos, 2 tactical squads med lascannon, flamer och fist i rhinos, en femma tacticals i en razorback med laser, en whirlwind, en thunderfire cannon och en pred annihilator. De hade komp 36-38 någonting. Uppdraget var att hålla fem objektiv.

Han började och åkte fram 6" med sin crusader, sköt på mina assault marines och dödade någon. Hans whirlwind pinnade mina devastators. I övrigt hände inte så mycket. I min runda ett åker min land raider fram 12" och skjuter multimelta på hans land raider, dock utan någon effekt. Min razorback bränner 18" och agerar sköld på raidern. Furioson hoppar fram bakom raidern och assault marines med meltor tar det lugnt för att inte komma inom 22" från hans crusader. På andra flanken avancerar en assault squad och kaptenen så långt de kan mot en tacsquad och thunderfire. Framför dem skjuter jag sönder en rhino med en combatsquad i och jag har för mig att innehållet blir pinnat. Min pred ser till att hans inte får skjuta. I hans runda två åker han fram ytterligare 6" med sin crusader och skjuter assault marines. Tillsammans med thunderfire lyckas den reducera dem hyfsat bra, men de står modigt kvar. Samtidigt multimeltar han min land raider och immobiliserar den. Brevid sin crusader avancerar han med en fullastad rhino, men i övrigt skjuter han bara lite utan nämnvärd effekt.

Och i min runda två kan man väl säga att matchen avgörs. Jag drar mig till minnes att man spelar lite annorlunda med Emergency disembarkation på ostkusten så jag går och frågar Mattias vad som gäller. Och jag mindes rätt, man missar sin nästa runda i stockholmstrakten (men skippa regeldiskussioner i den här tråden tack). en ond plan föds! Jag hoppar fram med de kvarvarande assaultmarinesen med meltor och ställer mig framför crusaderns frontlucka. Razorbacken kör iväg och blockar ena sidoluckan och den andra blockas av hans rhino. Assaultmarinsen bränner av sina meltor och crusadern blir wrecked. Chronos dör i smällen och passagerarna ramlar ut bakom vraket och får inte göra något nästa runda. Land raidern kan då vända sina vapen mot rhinon, som den förstör. Min furioso hoppar på innehållet, vinner striden och skrämmer iväg överlevarna. På andra flanken chargar kaptenen och assaultmarinsen combat squaden som satt i rhinon jag förstörde första rundan och dödar dem. Min predator stunnar hans pred och jag stunnar nog hans razorback också. I hans runda tre skjuter han lite men gör i princip inget. I min runda tre hoppar furioson iväg och boxar sönder hans whirlwind samtidigt som han fortsätter att valla av den flyende tacsquaden. Kaptenen och hans kompisar dödar thunderfire cannon och en combat squad till. Jag skjuter ut preden och razorbacken. De sista rundorna är mest "mopping up" för min del. Matchen slutar när hans assault terminators ger sig på min furioso i närstrid. Jag knipsar ihjäl chaplainen och terminatorerna flyr av brädet. 24-0 till mig!
(som modifieras lite av komp)

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: The year we lost control

Inlägg av Mortarion »

Match 2 - Andreas Cadelin (Space marines)
Efter min storslagna seger i träningsmatchen mot Ultramarines blir självaste Marneus Calgar intresserad av att slåss ytterligare en träningsmatch innan vi ger oss ut och slåss mot Imperiets fiender. För att göra det hela lite mer omväxlande har Ultramarinsen målat sina rustningar orangea. Cadelins lista består, förutom Calgar, av en enhet Honour guard i en razorback, sternguards i en rhino, en full tactical i rhino, två fulla tacticals i razorbacks och två thunderfire cannons. En riktigt stabil lista med hög komp (51). Missionet är dawn av war, kill points och vara nära mitten.

Jag vinner slaget om vem som får välja saker och väljer för en gångs skull att börja i Dawn of war. Jag deployar min land raider vid en byggnad i mitten och låter allt annat komma in runda 1. Cadelin deployar Calgar och två combat squads i ena hörnet. I min runda ett kör jag in med allt mitt, men ser inte att skjuta. Marneus Cadelin kallar ner sin orbital bombardment på min land raider, men det krävs mer än en rymdlaser för att göra något mot den! I övrigt händer inte så mycket. I min runda två avancerar jag med allt. Land raidern glider fram bakom huset, riktar in en laser mot varje Thunderfire cannon och spränger båda. Jag börjar sedan röja i fordonsparken med min pred och mina devastators. Matchen blir snabbt rätt avvaktande där vi står på varsin sida om huset i mitten. Jag vet att Calgar plus honour guard dödar vad jag än slänger in rätt snabbt och han vet att dödskompaniet och furioson dödar allt han slänger fram. jag avancerar försiktigt med assault marines, som blir rejält sänderskjutna av sternguards. Cadelin gör något litet utfall med en meltaenhet i hopp om att försöka stoppa Land raidern, men det misslyckas. Och jag fortsätter att spränga bilar rätt bra. Mot slutet av matchen skall jag kolla en detalj i uppdraget och upptäcker att KP faktiskt är primary! Jag bestämmer mig då för att slänga in mitt dödskompani i leken. De dödar honour guardet, men blir sedan chargade av Calgar och typ tre combat squads och dör. När röken har lagt sig har Andreas Calgar lite fler enheter i mitten men jag har vunnit rejält på Kill points. 17-7 till mig! (Som blir 12-12 efter komp)
Jag är riktigt nöjd, även om jag väl får erkänna att tärningarna var lite på min sida.

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: The year we lost control

Inlägg av lurräven »

Du skriver så bra så att jag inte ens tycker att jag saknar bilder. Ser fram emot fortsättningen!

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: The year we lost control

Inlägg av Mortarion »

Tack!

Match 3 - Per-Anton Wallander (Tyranids)
Slut med tränandet och iväg för att möta Imperiets riktiga fiender. Tyvärr var det här en av listorna som man hade sett innan och tänkt att den skulle bli jobbig att möta. Listan bestod av två tervigoner med extra allt, 2x20 genestealers med extra allt och två tyrannofexer. Missionet är quarter deployment med ett objektiv i varje deployment. Han får börja och infiltrerar alla stealers 18" från mig i två led. Jag gömmer mina fordon bakom ett stort hus och ställer infanteriet runt.

I hans första runda avancerar han med stealers, ger dem feel no pain och föder lite termagents. I övrigt händer inte så mycket. Min runda ett hoppar jag iväg med mina assault squads så att de står en bit ifrån hans stealers. Furioson och razorbacken ställer sig för att kontra stealers medan land raidern och predatorn skjuter lasrar på en tyrannofex och gör två eller tre wounds. Devsquaden får stå kvar och bli offrad för att locka fram den första enheten stealers och skjuter för första och sista gången på dem, tillsammans med raiderns heavy bolter, men lyckas bara döda en enda stealer. I hans runda två föds det fler termagents, och hela svärmen avancerar. Tyrannofexerna skjuter bort ena lasern från raidern. Den främsta enheten stealers chargar och dödar mina devastators och consoliderar tillbaka lite. Tillräckligt långt för att jag inte skall kunna göra någon vettig charge. Så i min runda två hoppar jag enbart fram med furioson och razorbacken, plus att assault squadsen ställer sig i läge för att kunna hjälpa till nästa runda. Jag skjuter med razorbackens twinnade flamer, furiosons stormbolter, raiderns heavy bolter plus lite bolt pistols och meltaguns från assaultmarines, men lyckas bara döda en eller två stealers. Raidern och predatorn skjuter in en eller två wounds till på tyrannofexen (så att den har tagit fyra). Furioson chargar in och dödar några stealers, men de står kvar.

I hans tredje runda skjuter tyrannofexarna sönder predatorn och tar bort den sista lasern på raidern. Hela svärmen avancerar och den fria enheten genestealers ger sig på razorbacken och immobiliserar den. I min runda tre är det dags att avgöra det åt något håll. Jag hoppar ut med dödskompaniet och razorbacksquaden för att charga genestealers tillsammans med den ena assault squaden och min kapten. Den andra assaultsquaden ställer sig för en fulcharge på den redan uppbundna squaden. De ställer upp så att de precis kommer in i en stealer, vilket borde minimera antalet attacker tillbaka och förhoppningsvis kunna vinna striden med en del. Allt som kan skjuta öppnar upp på den fria stealersquaden, och dödar några, men inte tillräckligt. I chargen mot den lyckas jag iofs göra en del skada, men tar rejält med stryk tillbaka. Fulchargen mot den uppbundna squaden lyckas på så sätt att enbart broodlorden och 4 eller fem stealers får slå på mina assaultmarines. Men den misslyckas ändå kapitalt genom att de stealersarna dödar sju assault marines innan jag får slå, vilket resulterar i att den squaden flyr. I hans runda fyra väller det in termagents med furious charge och poison i striden, brood lorden får in en implant attack på min kapten och det dör en massa marines. Jag kommer dock på att en Furioso librarian faktiskt har en psychic hood och hindrar att enheter får feel no pain! När röken har lagt sig har jag iofs dödat den ena stealer-enheten, men jag har enbart en skadad raider, en furioso, tre assault marines (som rallat) och den tidigare razorback-squaden kvar. Jag försöker göra en utbryting med raidern samtidigt som jag gömmer mina kvarvarande enheter. Men raidern blir chargad av tyrannofexar i hans runda fem och dör. I min runda fem satsar jag på att det skall ta slut och hoppar fram med mina tre assault marines till det ena objektivet. Och som tur är tar det slut! Så till slut blev resultatet 6-18, tilket är bättre än vad jag förtjänade. (Fast det modifierades ner till en större förlust av kompen.)

Även om jag tycker att mitt skytte borde ha gett lite mer utdelning än vad det gjorde så kan jag väl inte riktigt skylla det på tärningarna. Att glömma av psychic hooden var otroligt klantigt. De första rundorna stod tervigonerna ändå utanför 24", men i runda tre hade det kunnat göra stor skillnad. Sen var det egnetligen inte så smart att skjuta på tyrannofexen, men det gav ju mer VP i slutändan eftersom jag inte lyckades döda den. Och raidern borde ha backat istället för att försöka ta sig förbi horden. Men, men... Det är lätt att vara efterklok.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: The year we lost control

Inlägg av Mortarion »

Match 4 -Dag Samuelsson (Blood Angels)
När jag kollade igenom listorna upptäckte jag att det fanns en BA-lista som var väldigt lik den jag spelade på BSK förra året. Förutom att den var på 1750 poäng, men tilläggen var i princip samma som jag la till i min lista när jag spelade den 1750 på föreningen. Jag funderade på vem det var som spelade listan, och nu fick jag reda på det! Det var Dag.

Listan bestod av Sanguinor, en präst med jump pack, 10 dödskompanister med dubbla thunder hammers, power weapon och inferus pistol i pod, en tac-squad med lascannon, flamer och power weapon, en assault squad med flamer och powerfist, en assault squad utan jump packs med dubbla meltor och thunder hammer i en rhino, en BA-pred och en enhet devastators med missiler. Uppdraget var hålla quarters plus kill points.

Jag har för mig att han började. Han åkte fram med rhinon och razorbacken men Sanguinor och hoppsquaden väntade som countercharge. Dödskompaniet ramlade ner vid mina devastators och sköt lite. Resten av armén sköt och dödade lite assault marines. I min runda konstaterar jag att mina devastators kommer dö, eftersom jag itne hinner slå ut dödskompaniet på en runda. Så jag väntar för att charga dem rundan efter istället. Min ena assault squad hoppar fram för att skjuta melta på razorbacken, men missar. Min andra assault squad tar det rätt lugnt eftersom jag vet att sanguinor och en assault squad med präst skulle krossa dem enkelt. Med resten av skyttet skjuter jag ut hans rhino och lyckas stunna hans pred. I hans runda två åker razorbacken för att skydda predatorn. Resten av armén tar det rätt lugnt och skjuter ut en del assault marines. Dödskompaniet äter föga förvånande upp mina devastators och springer morrande mot min land raider. I min runda hoppar jag på hans dödskompani med min kapten, mitt dödskompani och en furioso. Jag utplånar dem utan några större problem. Efter det blir resten av matchen rätt avvaktande. Han skjuter ut den ena assault squaden vilket innebär att det enda som avancerar för mig är dödskompaniet som dregglandes springer mot hans linjer. På andra flanken inser Sanguinor och hans kompisar att ingen tänker komma till dem så de börjar avancera. Det blir några spännande moralslag när dreaden försöker slänga Fear of the darkness på dem och de bakre modellerna är hyffsat nära kanten, men de klarar slaget två gånger. Min land raider håller hans pred och razorback i schack genom att stunna eller shaka dem de flesta rundorna. Det mest actionfyllda som händer i matchen är när min kvarvarande assault squad hoppar på hans rhinosquad som vågat sig lite för nära. Jag dödar dem och behöver bara konsolidera två tum för att undvika sanguinor. Men jag slår en etta, vilket resulterar i att Sanguinor når med sin charge och utplånar squaden. Slaget tar dock slut innan han hinner döda min kapten också.

Ingen håller någon quarter, men jag har tagit lite mer kill points. Så 14-10 till mig! (Vilket nog modifierades lite nedåt av kompen.)

Skriv svar