Rödes Zone Mortalis

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Blue_Ork
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 maj 2012, 17:37
Ort: Linköping

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av Blue_Ork »

Kul! Ja om det funkar kan jag komma vid 10.30-tiden typ. Vi kanske kan höras om adress när det närmar sig! =)

Alternativ liten lista:

Hq: Librarian Termos St.shield 140p

Troops: 5 st scouts 4 x shotguns,serg meltabombs 80p

Elite 1: 5 st Ass.Termosar 200p 2 x claws 3 x hammers & shields 200p

Elite 2: 5 vanl. Termosar 1 x chainfist 205p

625p tot

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av Röde »

Vad tror ni om det här istället:

Overlord 100pts
Void Blade

Cryptek (1) 30pts
Harbringer of Dispair, Abyssal Staff

Immortals (5) 85pts
Tesla Carbines

Immortals (5) 85pts
Gauss Blasters

Death Marks (5) 95pts

Canoptek Wraiths (3) 135pts
Whip Coils

Canoptek Scarabs (3) 45pts

Canoptek Spyder (1) 50pts

625pts in alles...

(edit: hade ett fast attack choice för mycket så jag petade ihop Wraiths till 1 enhet.)

@ Ni som faktiskt kommer att dyka upp och spela Zone Mortalis. För att möjliggöra byggandet av listor som inte behöver extra enheter att byta mellan föreslår jag att Vi utgår från Combatant FOC. Alternativt skippar Zonens engna FOC och använder standard FOC istället.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av Röde »

Lirat lite idag. Riktigt skojigt. Tror att Blue_Ork kommer att lägga upp lite bilder inom kort.

Vi har under dagen konstaterat att man får passa sig för att ha för mycket 60mm baser samt att kontrollerbara dörrar är användbara men inte tillför jättemycket så här i början. Får testa vidare. Modeller på 60mm baser har en tendens att bli instängda eller än värre, i squadron, ha svårt att få plats då de anländer från reserves.

Mina GK fick en draw och en vinst mot Mattias Moraeus Orks. Om en liten stund och ytterligare någon pilsner ska jag nog ge mig på Bulgrims Necrons...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Blue_Ork
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 maj 2012, 17:37
Ort: Linköping

Mini battlereport

Inlägg av Blue_Ork »

Har varit hos Röde och kikat på zonen! Mycket trevligt, stort tack till Röde för inbjudan! Vi använde listor på 625p, vilket kändes väldigt lagom. Zone Mortalis var riktigt kul, snyggt och stämnigsfullt. Spelade en match mot en mycket sympatisk motståndare, Bulgrim som hade stort tålamod med min dåliga regelkännedom... Mina SM mot hans Necrons! En liten minireport med bilder kommer nedan ( jag reserverar mig för att jag kan ha kommit ihåg vissa detaljer fel ), vi använde 6:es regler men Zonens regler hittar ni här:

http://www.forgeworld.co.uk/Downloads/P ... rtalis.pdf

Vi spelade en wipeout mission. Den som rensar brädet från motståndaren vinner, man deployar hälften av sina trupper i första rundan som ett spearhead. Resten kommer som reserves. Jag deployar mina två termosenheter, en vanlig med h.flamer och en blandad assault termosenhet med en libbe med termosarmour + ss. Mina scouter börjar i reserv. Bulgrim deployar 2 tombspyders ( mycket coolt designade ) med lite scarabs samt en elak C´tan, nightbringer om jag fattat det rätt. Hans immortals med någon form av hq med lightningstaff reservar. ( är dålig på necrons )
043.jpg
(162.31 KiB) Nerladdad 117 gånger


En av imperiets spacehulks har tydligen fått påhälsning av necrons! Heresy!
Mina termosenheter vill komma från varsitt håll och börjar jogga medans hans tombspyders kräks upp fler scarabs! I början på varje turn i zonen slår man på en tabell ev. catastrophic events. Kommer ej ihåg i vilka turns de hände men div. saker som power surge & wildfire inträffade under spelets gång. Wildfire ger 1 d6+1 stora templates som scattrat 3d6 fritt över planen och ger ev. skada vid träff. Kul detalj som inger känslan av att slåss i en stor spacehulk som utsätts för beskjutning. Mina termosar har för stora baser för att passera dörren, måste slå sönder hela dörrpartiet A13. Går fint med powerfisten!
045.jpg
(142.82 KiB) Nerladdad 117 gånger

Min andra enhet med assaulttermosar och en librarian i termosarmour hamnar i bakhåll då Bulgrim lyckas få in sin reserv. Som tur är missar han då han ska slå för sitt hq som inte satt ihop med enheten, han fick vackert vänta i reserv. 7 immortals öppnar eld i ryggen på min enhet men de fixar sina saves om jag inte minns fel? Enligt nya reglerna får man inte assaulta i rundan man kommer in. I min tur lägger min libbe en Vortex of doom på hans immortals. Styrka 10 ap 1 och som tur är så exploderar alla templatesattacker i zonen när centrum av templaten träffar vägg vilket också hände. Den tog ut 3 tror jag. Sen jag assaultar jag honom i min tur och tar ut resterande. Min librarian utmanar hans unitleader till duell, vilket den noble necronen med känsla för heder och ära givetvis inte kan tacka nej till. Min libbe vinner som tur är.
Under tiden striden pågår spurtar hans C´tan fram från andra hållet för att krossa mig mellan hammaren och städet. Hans skjutattack går riktigt bra då jag slår två ettor på mina termosars med stormshields save...2 termosar dör! Turligt nog missar han sin charge med 0,5 tum då han slår sina 2 d6. Annars hade det blivit riktigt besvärligt då det ska visa sig att det inte var helt lätta att få bukt med C´tanen.
049.jpg
(155.28 KiB) Nerladdad 117 gånger


Del 2 kommer i nästa post.
Senast redigerad av 1 Blue_Ork, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Blue_Ork
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 maj 2012, 17:37
Ort: Linköping

Del 2

Inlägg av Blue_Ork »

Hans C´tan missade sin charge med en halv tum eller likande....
050.jpg
(159.48 KiB) Nerladdad 116 gånger
Under tiden kommer min andra enhet runt hörnet och möts av denna syn. Om det inte vore för att de inte kan känna fruktan hade det blivit svettigt inuti termosrustningarna...
053.jpg
(166.31 KiB) Nerladdad 116 gånger


Han chargar min enhet vilka får nytta av den nya overwatch regeln. Min h.flamer autohittar 1d3 och scarabs gillar inte flames. Däremot dör flamerkillen direkt i början på nästa turn i en wildfire om jag minns rätt.
054.jpg
(119.87 KiB) Nerladdad 116 gånger
Del 3 följer.
Senast redigerad av 1 Blue_Ork, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Blue_Ork
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 maj 2012, 17:37
Ort: Linköping

Del 3.

Inlägg av Blue_Ork »

Men sedan kan termosarna börja att nöta ned scarabsen.
056.jpg
(115.4 KiB) Nerladdad 116 gånger
Bulgrims Hq anländer från reserves ungefär samtidigt som hans C´tan dundrat in i min enhet. Hans hq har en jobbig mind shackle-förmåga som får min libbe att attackera sina polare 3 rundor i rad. Dett pga att jag misslyckas med 3d6 leadershiptest 3 ggr i rad! :o Här blir vi kvar länge och nöter på varandras gubbar. Jag hade lite hjälp av att vi inte hade järnkoll på 6:es regler. Om hans C´tan som är monstrous creature gjort fler smash-attacks hade jag fått svårare att klara mina saves. Inv 3+ istället för 2+. Då hade jag ev. inte klarat mig lika länge, tills hjälpen anlände.
060.jpg
(182.61 KiB) Nerladdad 116 gånger
Mina scouts anländer från reserv, dundrar av några salvor från hagelbössorna och kastar en granat på hans tombspyders vilket gör ett wound typ. De i sin tur aktar sig för att inte combicharga mina enheter, Klarar precis att bara komma i kontakt med termosarna. De lyckas dock inte göra någon skada och blir mosade av fistarna. Efteråt då jag ser bilderna inser jag att jag ställt med en termos för mycket på bordet...flamern som strök med i wildfire. Bara rättvist alltså! Sen räknar jag fel på fistarna, räknar powersword som fist. Otroligt klantigt, fusk! :roll:
062.jpg
(187.52 KiB) Nerladdad 116 gånger

Forts. följer.
Senast redigerad av 4 Blue_Ork, redigerad totalt 4 gång.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av Röde »

Fin-fint. Försök kanske att ta ned storleken på bilderna en aning. Jag tycker det blir lite jobbigt att sitta och "bläddra" i sidled när jag tittar på bilder och läser... Kanske är fler än jag. Kommer starta en ny zonen tråd snart på Bulgrims och Mattias begäran. En som saknar mitt namn i titeln och som är mer upplagd som en Tale of Gamers. Skissar på hur Talen ska avslutas... Nyfikna och intresserade får väl höra av sig...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Bulgrim
Inlägg: 276
Blev medlem: 21 okt 2009, 21:56

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av Bulgrim »

Jättekul med bilder!
Och ringrosten var helt på min sida - men nu är vi peppade! Re-match! :P
(Bilderna visar min modelloptning alltför tydligt, antingen får jag sätta två spindlar per bas eller pensionera dem till tomb blades... :mrgreen: )
Jäkligt kul format att spela i - tack Röde & Blue_ork!

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av Lottomannen »

Rolig läsning! Gillar verkligen perspektivet på bilderna, ger en väldigt stor närvarokänsla.
Men jag får hålla med Röde, om möjligt minska ner dem lite, orka sidscrolla :)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Blue_Ork
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 maj 2012, 17:37
Ort: Linköping

Re: Rödes Zone Mortalis

Inlägg av Blue_Ork »

Tack för feedback, ska krympa dem en aning! Rematch, absolut Bulgrim!

Skriv svar