Aurora Borealis, ett hemfluffat chapter

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Azaroth

Re: Aurora Borealis, ett hemfluffat chapter

Inlägg av Azaroth »

Tack för alla kommentarer. Kul att ni gillade dem.

Angående weathering så tror jag att ni har rätt. Jag har några AoBR marines som jag ska öva lite nedsmutsningstekniker på men det tar verkligen emot att skita ner något som man jobbat upp för att få jämnt.
Rasmus skrev:Tycker en helhetsbild på display-brädet med armén vore på sin plats!
Helhetsbild kommer. Jag får vänta tills damen som tagit bilderna kommer ut hit nästa gång, hennes kamera är ljusår bättre än min mobilkamera. Armén bor i ett IKEA galant väggskåp som är 160 cm långt, 40 cm högt och modifierat till en grotta med ett fruset vattenfall. Men bilder kommer inom snar framtid.
Blue_Ork skrev:Riktigt nice,hur har du målat det vita?
Blod, svett och tårar :-)
Primad med vit gesso och tillsatt svart färg för grå coating. Army Painters grey borde vara likvärdig fall du vill spraya snarare än måla på första lagret. Efter det, en wash med army painters dark tone quickshade där jag puttade in washen i kanterna där jag ville ha blacklining, som mortarion nämnde. Sedan har jag byggt upp en ljusare grå på hela gubben med reapers MSP "weathered stone", ca 2:1 färg/vatten. Slutligen Reapers Pure white där jag använt någonstans mellan 30-50 % vitt och resten vatten. Istället för att måla dit färgen så "släpade" jag den istället, dvs jag lade på en lite större mängd vätska på plana ytor och sedan "drog" vätskan över den vita ytan och spred ut den. På det sättet så slapp jag alla märken från penseldragen som syns lätt när man målar vitt. Två lager av vitt räcker för att få en jämn och uniform yta. Min biltema-lampa med x2 förstoring har hjälpt enormt, utan den så hade jag aldrig lyckats undvika alla skarvar och detaljer.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Tycker också att det är "cleant och fint", mycket snyggt!

Eftersom stilen, i mina ögon, inte helt eftersträvar 100% realism är vädringen som många andra sagt lite riskabel. Vill du prova något enkelt, så skulle du ju kunna experimentera med lite lätt "dammning" (typ lite lätt drybrushing exv) i den ljusgrå basfärgen kring fotregionen på gubbarna. Då skulle man också ytterligare binda ihop det lite färgmässigt med baserna, utan att det får så stort fokus.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Lite lort skulle göra susen. Men det bör vara lite som sagt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag tycker absolut att du ska strunta i en massa smuts och weathering. Dina modeller passar betydligt bättre utan.

Jag vet inte vad det är, men tror just weathering och OSL är dagens flugor, och allt "ska vara" med dessa tekniker, gärna i kombination med varandra. Det kan absolut vara snyggt, men passar inte alla målarstilar. Om du ändå vill göra slitage skulle det antagligen göra sig mycket bättre med lite paint chipping, lite underliggande metallfärg som skrapats fram etc. Tänk dock på att "less is more" även när det gäller sånt :)

Dina modeller tycker jag passar betydligt bättre såhär, speciellt med ett så "crisp" målningsjobb som du har just nu.

Claimh_Solais

Inlägg av Claimh_Solais »

skitcoola marines , grymt med ett eget chapter med

Håller med , skippa smutsen alla ska måla det idag känns det som (ink mig själv ..) härligt att se lite chrispig ren målning
va är det för färg på vapnen du använder ? gillade den nämligen

och stort plus för snygga vinterbaser , ser fram emot att se mer av dina marines :wub:

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Riktigt fina!

Ställer mig i anti-smuts hörnan, iom att du har en sådan klar fin och jämn vit färg så tror jag inte att weathering skulle göra dem snyggare.
Nypolerade, glänsande hjältar i hoppets och det godas färg, utan ett uns av smuts, det är fasen respekt.
Inga märken efter fienden här inte, can't touch us.

Mera!!

Azaroth

Inlägg av Azaroth »

Ancalagon skrev: Jag vet inte vad det är, men tror just weathering och OSL är dagens flugor, och allt "ska vara" med dessa tekniker, gärna i kombination med varandra.
Jo, det är lite så jag känner med. Man ser alla snygga figurer som är battle-weary och läckra plasmavapen och vill haka på tåget. Men en majoritet här verkar vara för att hålla det vitt och rent och jag har absolut noll erfarenhet av att måla smuts, så jag låter dem vara som det är och kanske norpar en gubbe för att öva på.
Claimh_Solais skrev: va är det för färg på vapnen du använder ? gillade den nämligen

och stort plus för snygga vinterbaser , ser fram emot att se mer av dina marines :wub:
Bugar och bockar. Vapnen är målade med Reapers khaki-triad.

http://www.reapermini.com/OnlineStore/t ... test/09741

Tack för alla kommentarer, kul att ni gillar gubbarna. Jag ska ta lite helhetsbilder på skåpet senare och har även en Ironclad och en contemptor dread som nästan är färdig.

Användarvisningsbild
speedfreek

Aurora Borealis, ett hemfluffat chapter

Inlägg av speedfreek »

Jag vill se mer av och få förklarat mer om dödskallemaskerna.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

speedfreek skrev:Jag vill se mer av och få förklarat mer om dödskallemaskerna.
+1
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Jag håller också på att låta bli weatheringen. Den vita du har fått till är så skarp och fin. Vill du leka med smuts så gör det på andra modeller :)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar