Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och hickat)

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av benmannen »

Hmm, det är en rätt bra deal. Jag har massor av det där... Tackar tackar, ska fundera på den :)
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av Blom »

Gör det ^^
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Första matchen!

Inlägg av benmannen »

Jag spelade min första match med listan igår. Inte mycket är målat men rubbet är ihoplimmat ivarjefall. Lite mer saker jag har köpt dök upp i veckan så efter en hel del acetonande och fixande så var listan ihopsatt. Jag spelade den senaste versionen som du kan hitta på sid 1 i den här bloggen...

Jag spelade mot en polare på klubben, han satte ihop en tokskön IG lista som annorlunda helt klart. Han hade några SCs som gjorde att typ halva armen fick outflanka! Då det var två 21 manna blaffor med kommissarier och allt som outflankade tillsammans med 5 Ogres i en Chimera (!), en till Chimera med killar och grädden på moset var en Vendetta med missiler. Sen hade han en kille som gav +1 på reserven OCH fick rerolla var outflankarna dök upp! Och sen nån kille som kastade 4 orders per turn... Riktigt rolig arme. Inte mycket tanks tack och lov, men en massa trupper, nån laser kanon, lite autokanoner och nån missile launcher. Mycket infanteri alltså, just ja han hade en deepande 10a med stormtroopers med plasmor.

MEN jag vann slaget om att få gå först och vi slumpade fram drawscenariot med 2 objektives och Speahead deployment. Tokbra för hans outflankare alltså. Jag deployade aggressivt, deepade Hellions och reservade en 3a Wracks (glömde deploya dem så de fick reserva). Han ställer upp halva armen och outflankar och deepar resten. Men jag får gå först ivarjefall. Men NEJ. inte då, han seizar mig förståss. Skjuter järnet med sina 4 order killar sp allt typ är twinlinkat, men jag klarar lite flickerfields och han spränger bara en Incubi-Raider, de klarar sin pinning. Jag har Hameonculusarna med Incubi så de borde inte ta skada men 2 dör trots allt... I min runda Aenthersailar jag in mina andra Incubi 33" mitt in i hans arme men bakom en byggnad så allt kan inte skjuta på den. Mina andra Raider med Warriors dånar in 24", Jetbikes åker 36" in bakom Incubi Raidern och allt annat knatar runt lite. Jag skjuter inte ett skott...

I hans runda kommer allt in utom Vendettan. De kommer från två flanker och kör fullt ös mot mina trupper. En 21a kommer in på var flank. Stormtroopers deepar ner nära min Incubibåt. Han skjuter ner min Warriorbåt och sen utplånar Vendettan alla mina Warriors... Jag hade glömt mina kratrar så de stod i det öppna och tog en miljard wounds... Incubibåten överlever allt dakka tack vare huset i vägen och 4+ cover. Stormtrooopersarna är 7" bort fårm min båt och når alltså inte då tack vare Night Shields! Jag tar inte alltför mycket skada. Han assaultar mina Jetbikes och Incubibåten, men Jetbikesen (jag slog värdelösa +1 WS som combat drug) dödar av några IGare så jag vinner combaten, men de är stubborn eller kommissartokiga... De håller.

I min runda slår mina Beasts en 6a på sin Fleet och når med en härlig 24" total charge så att säga hans storm troopers och smiskar upp dem. Incubi Chargar hans 21a killar, jag skjuter träffar med allt, men slår inte ens en glance på hans fordon. Lansar suger som vanligt. Mina Incubi till fots flyttar för att slå på hans ogres eller andra 21 med killar. Talosar skjuter, men slår 1or på Haywire eller ingen effekt... Crap. Min ena Haemonculus flamear och chargar en 10 IG med autocannon. Incubi slår glatt ihjäl 17 IG killar. Jetbikes dödar alla utom en i den andra enheten. Kommissaren står, den ensamma killen står på stubborn. Just ja, 3 Wracks självmordschargear 21 killar för att försöka binda upp dem en runda. Men han slår in 3 Power Weapon wounds på 5-6 attacker... Så det funkade inte :)

I hans runda tankchockar han mina Incubi till fots, som failar och springer av plan. Crap igen. Hans Ogres hoppar ut. Skjuter sina 20ish skott på Talosen gör inga wounds, chargar talosen, som slår in 4 wounds, de gör inga wounds tillbaks, failar stubborn och blir nerkutade! Vilket flyt! Nu ser min högra flank lite bättre ut. Det var katastrof nyss när Incubi sprang av. Han skjuter lite mer, spränger alla mina Raiders och gör ett wound på en Talos. Incubi slaktar kommissaren. Jetbikes tar hand om den sista IG killen som slogs med dem. De rör sig mot vendettan för att Melta den.

I min runda assaultar jag hans laserkanonteam med Beasts. incubi tar sig an liten commandsquad med nån SC, Talosen går in och köttar hans 21a killar. Den andra Talosen jagar hans Vendetta.

Nånstans här börjar det snowballa iväg för honom. Mina Hellions kommer inte in förrns runda 5 dock, och då Mishappar de förståss och han får placera dem i bortesta hörnet så de är ur matchen. Jag lyckas wrecka hans Tankshockande Chimera som hade placerat sig på mitt objektiv. Mina beasts som nu bara är 2 stycken Khymeror kvar (Alla Beasmastrarna var döda!) assaultar en 8a IG killar och vinner med ett eller så, men de tappra killarna håller för kejsaren som vanligt, jag har tur och bara en Khymera dör, Incubi kommer in och och sätter stopp för allt hopp. Min Talos står och nöter ner hans 21 killar som inte kan skada den. Det tar slut i runda 6, jag håller ett objektiv med 3 wracks och 10 warriors och han har inget.

Så det gick bra till slut. Det såg illa ut når han seizade, och mina tärningar var rätt dåliga hela matchen, det märks nog inte i läsningen ovan men mina lansar gjorde tex ett enda resultat på 5 rundors skjutande och ibland fick tom blastrarna skjuta också men dålig framgång där... Listan känns helt ok att spela. Många enheter är rätt konstiga för att jag spelar med de modeller jag har, jag skulle kunna köra med mer Warriors eller så men då tråkar jag till listan. Jag hade roligt mycket tack vare min motståndares roliga lista och sköna spelstil. Får testa min lista lite mer men den känns lite för vanilla så att säga. Det finns inget som är speciellt i den direkt. Dubbla Incibi med Feel No Pain från starten är förståss nästan ostoppbara. De kliver igenom det mesta. När de har Furious Charge också så gör de sjukt mycket wounds.

Ska försöka testa den mot en 3+ arme och se hur det går. Jag kollade kompen och den kompar 54 just nu. Så mycket lägre än vad jag trodde... Kanske kan snälla till den lite om jag hittar lite gamla Socurges :) De skulle nog vara bättre än mina Hellions i den här listan. Jag behöver lite mer anti-tank. Enhanched Aethersails var inte illa faktiskt. De 9" som de lade till gjorde stor skillnad, han kunde inte backa undan från mina Incubi. Helt klart värt 5p på en sån båt.

Hoppas rapporten gick att läsa, jag skummade igenom det och hittade en del konstiga fel.. Det finns säkert fler och jag har inte nämnt några saker som hände...

Retro Dark Eldarna eldar på. 1999 års codex val For The Win!

Mer rapporter kommer.

Här kommer lite bilder från hans runda 3:

Bild
japp, deployade lååångt från kanterna.

Bild
chop chop mums mums

Bild
Vaaaaad ska vi missila, vaaaaaaaad ska vi missila. Så många sköra alver att välja på.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av benmannen »

Har börjat måla lite på Beastenheten... Tänkte att de får bli små lysbojar i mörkret... Neonorangea och fina. Testmodellen blev lite mer brandskadad och flådd än tänkt, men jag gillar det ändå. Och jag lyckades verkligen understryka glosögdheten! Kolla på de pingpongbollarna!

Bild

Bild
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av benmannen »

Kolla vilken liten tanig snygging!

Inte mycket kött att måla så det gick fort att få klart min första Hameonculus...

Bild
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av benmannen »

Det som är konstigt är att listan har funkat rätt bra i de få matcher jag har spelat med den. Avsaknaden av fordon har gjort den rätt tålig. Dark Eldarfordonen är rätt dyra, och skippar man 4-5 fordon så har man 350ish poäng extra att köpa trupper för.

Hellionsen har sugit, de måste ha Baronen med sig och vara fler. Annars är den bara en liten dyr närstridsenhet utan anti tank eller nåt som är bra mot Marines.

Så de blir uppgraderade till Scourges med 2 Heatlances, jag har 2 stycken och vann just 4 till på ebay :) Jetbikesen nedgraderas till en liten trea med en Heatlance och ena Dark Lance warriorenheten görs om till en mobil enhet istället. Jag vann en cool metall kvinnlig metall Sybarite med Agonizer (på ebay igen) som måste pillas in i armen...

Jag vill inte minska ner på Incubienheterna, de har verkligen varit bra i mina matcher... Och 8 i varje känns som ett minimum om de ska klara att slåss med mer än en enhet i en match.

Så listan ser ut så här nu:

1750p Retro Dark Eldar v1.2

HQ

Haemonculus
Liquifier Gun & Venom Blade

Haemonculus
Venom Blade

ELITES

8 Incubi
Klaivex

Raider
Flickerfield, Night Shields & Enhanced Aethersails

8 Incubi
Klaivex

Raider
Flickerfield, Night Shields & Enhanced Aethersails

TROOPS

10 Warriors
Dark Lance

12 Warriors
Sybarite med Agonizer
Blaster & Splinter Cannon

9 Warriors
Blaster

Raider
Flickerfield, Night Shields, Splinter Racks

3 Wracks

3 Wracks

FAST ATTACK

3 Reavers
1 Heatlance

2 Beastmasters & 7 Khymera

5 Scourges
2 Heatlances

HEAVY SUPPORT

Talos
Chainflails & Twinlinked Haywire Blaster

Talos
Chainflails & Twinlinked Haywire Blaster

Army Total 1750
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Claimh_Solais
Inlägg: 1115
Blev medlem: 07 okt 2010, 15:56

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av Claimh_Solais »

Bestarna är nog en av dom fulaste modeller GW gjort

du har målat den bra men tycker modellen är så sjukt ful så har svårt att bedöma själva målningen :lol:
men gillar hur du fick köttet , får lite insekt känsla och det är bra

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av benmannen »

Claimh_Solais skrev:Bestarna är nog en av dom fulaste modeller GW gjort

du har målat den bra men tycker modellen är så sjukt ful så har svårt att bedöma själva målningen :lol:
men gillar hur du fick köttet , får lite insekt känsla och det är bra
Haha, ja, helt klart. Fast nu börjar jag tycka att de är lite gulliga. Det finns en som är skitkonstig. Den ser ut som en gris som sträcker fram tassen...

Nu är hela gänget färdigmålat. Jag har bara en beastmaster på surfbräda, men det blev rätt snyggt att ha en kvar till fots, gör så att de inte blir alltför tvillinglika.

Bild

Bild

Bild
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och fasats)

Inlägg av benmannen »

Här kommer en liten uppdatering på Retroprojektet. Jag började tycka att listan var för vanlig... Det finns inga knasenheter i den, ni vet de där som erbjuder det lilla extra från ett Codex som man spelat en miljon gånger... Och med mina egna påtagna restriktioner så är alternativen mycket begränsade.

Meeeeen så kom jag på att jag har ju faktiskt 4 uppmålade Raven Strikefighters (till de där sällsynta Apokalypsematcherna). Jag plockade fram dem och en av dem såg ut att inte vara för tjockt målad... De är ju faktiskt Retro :) Ravens ser verkligen inte ut som den nya serien modeller från GW, och måste vara skulpterade för över 10 år sen. Så de kan nog vara lagliga under mina Retrorestriktioner! Tyvärr toksuger de men vad spelar det för roll :)

Sagt och gjort, jag sprejade den svart och målade upp den på en halvtimme...

Men når var tvungen att få foten för att få in den i listan. Jag har precis inköpt lite Retro Scourges men det får nog de som går bort. En Warrior och 5 Scourges byts mot en Raven med Flickerfield och Night Shields.

Bild

Bild
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Retro Dark Eldar (ni har sett dem förr och hickat)

Inlägg av benmannen »

Jag spelade en match till idag med Retrolistan. Testade Ravenflygarn som var lika förutsägbart dålig.

Matchen spelades emot en Khornetemad CSM arme, han slog rätt dåligt och runda 2 fick jag stopp på alla hans Rhinos... Sen moppade mina Incubi upp typ hela hans arme. De har verrrrrkligen rockat mot Marinearmeer. Jag har alltid gillat vanliga Wyches bättre med deras 4+ invo, men det enda som kan skada dom är fistar och den dödar bara en eller två Incubi, om den ens överlever. En enhet med Incubi kan man som oftast hantera, och mindre enheter, 5-6 st är inte så farliga men när de är 8+ stycken och har Feel No Pain från början så är de nästan ostoppbara.

Vilket kanske är helt uppenbart för de flesta, men jag kunde inte tro att de var så bra.

Jag har inte testat listan mot nån riktig ostare än. Vi har kör mer kompismatcher... Så eldprovet återstår.

En sak som slår mig, den har faktiskt gjort bättre ifrån sig än de listor jag verkligen har jobbat och rejält speltestat med. Den här listan består ju i princip av enheter jag är tvungen att spela med. Så man kan ju säga att jag jag har inte gjort så många val egentligen. Jag har Scourges, Hellions och en massa fler Incubi som alternativ att slänga in, men annars så sker listbyggandet av en autopilot och den autopiloten har uppenbarligen gjort ett mycket bättre jobb än vad jag har. Sug på den Benmannen.

Men kolla på listan, den har inget speciellt i sig egentligen. Tom en del dåliga val, dåligt med scoring, men synergin har varit suverän på spelbordet.

Så nån måste spöa listan rejält snart så den inte blir för kaxig, den är ett Frankensteins monster!

1750p Retro Dark Eldar v1.3

HQ


Haemonculus
Liquifier Gun & Venom Blade

Haemonculus
Venom Blade

ELITES

8 Incubi
Klaivex

Raider
Flickerfield, Night Shields & Enhanced Aethersails

8 Incubi
Klaivex

Raider
Flickerfield, Night Shields & Enhanced Aethersails

TROOPS

10 Warriors
Dark Lance

12 Warriors
Sybarite med Agonizer
Blaster & Splinter Cannon

8 Warriors
Blaster

Raider
Flickerfield, Night Shields, Splinter Racks

5 Wracks
Liquifier Gun

FAST ATTACK

3 Reavers
1 Heatlance

2 Beastmasters & 7 Khymera

HEAVY SUPPORT

Talos
Chainflails & Twinlinked Haywire Blaster

Talos
Chainflails & Twinlinked Haywire Blaster

Raven Strike Fighter
Flickerfield & Night Shields

Army Total 1748
Senast redigerad av 1 benmannen, redigerad totalt 21 gånger.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Skriv svar