En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Speedpainting!

Är så sjukt trött på alla gråa högar med plast som stirrar på mig. Och med en exponentiellt ökande takt av metat inom åttonde finns bara två val: speed up or fuck off!

Här en testmodell jag lekt lite zenith airbrush med:

Bild

45 minuter senare ser den ut så här:

Bild

Bild

Bild
(Lägg märke till den gulliga bebisrumpan med skreva)

Inte pjåkigt för att vara jag. Normalt skulle det ta mig 2-3 timmar att komma så här långt med en så stor modell. (Edit: nä, nu ljuger jag. Minst 6 timmar innan första washen går på.)

Knepet är att jag målade nästan uteslutande med washes! En sak jag märkte är att jag nog glömt att köra zenith med vit färg uppifrån. Det hade nog lättat upp och skapat ännu bättre & naturliga highlights. Noterar till nästa gång.

Med lite torktid kan jag dra på drybrush och fixa basen så är den klar. Ska testa det för att se vad jag klockar in på.

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Naz87 »

Klockrent! Snygg modell och riktigt bra resultat för så kort tid!
Nu ska vi bara lära dig två ord också så är du hemma "det duger" nej den behöver inte 3 lager higlights till. ;)

Användarvisningsbild
Jacobi
Inlägg: 95
Blev medlem: 07 mar 2014, 09:03
Ort: Vallentuna

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Jacobi »

Cool modell! Var hittar man den? Skulle kunna tänka mig att använda sådana som aberrants till genestealer cult - har redan en goblinshaman som får agera magus.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Naz87 skrev:Klockrent! Snygg modell och riktigt bra resultat för så kort tid!
Nu ska vi bara lära dig två ord också så är du hemma "det duger" nej den behöver inte 3 lager higlights till. ;)
Haha :D Tack mannen. Men, jo, jag måste köra highlights. Först då lyfter modellen. Och en fet bas. (Alltså - jag kan inte säga de där två orden )
Jacobi skrev:Cool modell! Var hittar man den? Skulle kunna tänka mig att använda sådana som aberrants till genestealer cult - har redan en goblinshaman som får agera magus.
Tack! Den följer med brädspelet Blood Rage. Så om det är värt 7-800:- är det bara tuta och kör! Visserligen får du ett grymt spel och en hel del andra modeller med. Fast merparten fantasy/vikingar..

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Speed painting II

Nu drybrushat highlights på trollet;

Bild

Bild

Bild

Det tog 25 minuter för denna del. Känns bra tidsmässigt så långt. Nu basen kvar...

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Speed painting III

Nu tänkte jag testa lite knepigare färger som grått, blått hav etc. Så provar samma teknik med min sjöorm - även den airbrushad med zenith-teknik;

Bild

Körde grå framsida, blått för havet och grönblå till baksidan.

Bild

Bild

Blandade washes för att få dem att fungera. Fyra blå & en grön för att få lite turkos färg på baksidan.

Bild

Sen fyra grå och en svart för att få lite mörkare, grå wash på framsidan.

Sen körde jag på highlight på havet...

Bild

Bild

Och sen Space ship Grey på ormen och helvitt på vågorna för skum.

Bild

Klockade en halvtimma så långt.

Ska ta baksidan också när det torkat, samt när jag putsa mun & ögon. Sen klarlackar jag den för att det ska se vått ut.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Ismeno »

Grymt skön stil på trollet! Älskar när någon skapar en riktigt egen stil-well done!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Speed painting IV

Nu får ormen duga! Bara blank lackning kvar.

Bild

Bild

Bild

Total tid ca 70 minuter exklusive zenith airbrush. Måhända inget som får det att rycka i ögonbrynet på er slipade målarrävar.

Bild

Men för mig är det ungefär som om jag är Sven Johansson, den där trötta pensionären som puttrar fram i sin Renault. Var han än kör ligger han konstant långt under hastighetsgränsen. Alla tutar på honom och undrar om han håller på att dö bakom ratten. När han backar ut ur en parkeringsplats bildas det köer och folk skriver arga kommentarer på Facebook om att det borde finnas övre åldersgräns på körkort.

En dag rullar gubben fram till ett rödljus med en tjugoåring i en Audi RS6 i filen bredvid. De får ögonkontakt och båda bekräftar med en nick att det är nu det gäller. När det slår om till grönt trycker båda gasen i botten. Med skrikande däck och i ett moln av bränt gummi försvinner Renaulten. Så jävla fort så att ynglingen inte ens hinner växla upp till treans växeln innan gubbtjyven är borta.

Så känns det för mig att måla klart en så här stor modell, jämfört med mitt vanliga tempo :)

Sven får inga extrapoäng för kurvtagningarna. Han får inte folk att vända sig om efter hans bil. Den funkar inte för att ragga brudar. Sven är helt enkelt oansenliga Sven. Men jädrar vad det går undan när han trycker plattan i mattan!

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Speed painting V - le finish

Så - nu är de helt klara!

Bild

Trollets bas fixad. Gick all in med allt jag hade mest för att testa loss. Med basning landade även trollet på 70 minuter.

Bild

Och lite skönare havskänsla med blanklack på sjöormen.

Slänger in bild på spelet i bakgrunden så vet ni var figurerna kommer ifrån :)
Senast redigerad av 1 Nurgle, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Ismeno skrev:Grymt skön stil på trollet! Älskar när någon skapar en riktigt egen stil-well done!
Stort tack, en bockar & bugar!

Skriv svar