En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Dags för lite terrängbonanza...

Jag är ingen vän av omständiga hobbyprojekt, mest för att jag har målarpenseln mitt i handen. Samtidigt är känslan av ett tematiskt & svulstigt slagfält med riktigt snygg terräng svårslagen.

Därför är allt som går snabbt och samtidigt blir snyggt i terrängväg prioriterat. Tyvärr brukar det ändå sluta med att jag gör av med en halv förmögenhet för att spara tid och ändå sitter där dag efter dag med saker som aldrig blir klara.

Har gång länge i tankarna att byta ut min gröna balkongmatta från Rusta mot något lämpligare. Så gjorde slag i saken och beställde en (förhoppningsvis) snygg rackare som ska matcha kullar & träd jag har sen tidigare.
När fingret ändå var på avtryckaren så gick det av bara farten, med lite hjälp från trogna vapendragare som styrde köpet rätt i ögonblick av beslutsångest kring vilken matta som passar bäst. Vips hade jag även beställt denna rackare;

Image

Jag tror bestämt jag utvecklat ett beroende till spelmattor...
Att få till känslan av att spela ombord på en Space Hulk vore fantastisk.

Jag har ju industriterräng från Gamemat sedan tidigare men det räcker ju inte på långa vägar:

Image

Kanske köra på temat lastutrymme? Den här från Blueforge terrain med ett gäng containers i mitten som fet LOS blocker;

Image

Eller så kanske man skulle satsa på lite rumsmoduler som kan fungera som ruiner spelmässigt. Typ dessa från Mantic games ute i hörnen:

Image

Denna från Zen terrain kanske skulle passa i mitten av brädet (som samtidigt fungerar som tärningstorn). Typ 20 cm hög och 35 cm lång:

Image

Kanske köra på maskinrumskänsla med nåt sånt här från Wargames Tournaments:
Image

Mantic har ju också industriterräng som inte är söndersprängd och kanske kan fungera i maskinrum:

Image

Sen finns ju förstås varianten att försöka hitta jättehöga väggar för lite "riktig" space hulk känsla som ändå funkar i spel.

Alla dessa val... Jag hatar att bygga egen terräng för det jag gör ser bara ut som en jätte ätit en stol och skitit ut det på mattan.
Helst vill jag bara köpa färdiga saker men det är a) svårt att hitta och b) sjukt dyrt.

Ett första steg är i alla fall att måla färdigt det jag har just nu, så satte igång med mina Promethium pipes som legat i hyllan ett tag.

Image

Lagom till allt var färdigt kom tanken att kanske testa ärgad koppar. Grand master martin påpekade nogsamt det riktiga i detta så fortsatte på det spåret.

Image

Uj vad tidsödande det var att drybrusha igen efter att ha washat ärg över klabbet. Alla små skrymslen som är svåra att komma åt.

Nåväl, ser fram emot mattan. Då blir jag ju också så illa tvungen att spela på den också. Stackars mig :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Den där känslan när ett nytt paket med hobbyprylar kommit infann sig precis.

Bild

Veteran's upgrade från Army painter kom precis med alla deras nya färger, washes & effektgrejer de släppt.

Tänk att man blir som ett litet barn för en bunt burkar med färger, lite penslar och annat grejs.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av frigobben »

Rören fick riktigt fin finish! Hur gjorde du?

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

frigobben skrev:Rören fick riktigt fin finish! Hur gjorde du?
Tackar!

Primat svart med army painter spray. Drybrush med GWs warlock bronze sen army painter weapon bronze och army painter shining silver väldigt lätt.

Därefter GWs oxid wash och återigen drybrush med warlock bronze & weapon bronze. Tömmer borsten rejält för att inte få färgstreck, vilket gör det tidsödande med så mycket yta som terräng har.

Jag ska eventuellt leka lite mer med skador, slitage & smuts, får återkomma ifrågan om utfall :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Uppgraderad - hobbyhörnet 2.0:

Bild

Med alla nya färgerna blev det nödvändigt att köpa nya färghyllor. Och med nya färghyllor krävs det nya displayskåp att ställa dem på. Ter sig som självklart.

Min fru bara himlar med ögonen. Speciellt när jag förklarar att alla färgerna är sorterade enligt färgkartan.

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av stormshaft »

Jösses vad prydligt och snyggt. Well done sir.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:
Image

Uj vad tidsödande det var att drybrusha igen efter att ha washat ärg över klabbet. Alla små skrymslen som är svåra att komma åt.

Nåväl, ser fram emot mattan. Då blir jag ju också så illa tvungen att spela på den också. Stackars mig :)
Pipen och ärgningseffekten blev ju jättebra!

Är du villig att tumma lite på slutresultatet kan du köra svart grund och sedan nihilik oxide (antar att det är den du använder?) i en väl tilltagen wash direkt på det svarta. Sedan kör du drybrush med metallfärgerna över det men låter bli att gå in i riktigt alla skrymslen och vrår så att du fortfarande har kvar oxideringen där. Då sparar du dig några lager med drybrush :)

Det andra alternativet är att du kör svart grund och första lagret drybrush. Sedan washar du med nihilik men tunnare än ovan och fokuserar på skrymslena och så kör du sista drybrushen över det.

Det bästa resultatet är att göra som du gjort men då tar det ju som sagt lite tid också.
Senast redigerad av 1 Elevatorlake, redigerad totalt 7 gånger.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:Uppgraderad - hobbyhörnet 2.0:

Bild

Med alla nya färgerna blev det nödvändigt att köpa nya färghyllor. Och med nya färghyllor krävs det nya displayskåp att ställa dem på. Ter sig som självklart.

Min fru bara himlar med ögonen. Speciellt när jag förklarar att alla färgerna är sorterade enligt färgkartan.
Snyggt! Är det hobbyzone? Jag köpte några färgställ därifrån och de är ju otroligt prisvärda och praktiska.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Elevatorlake skrev:Snyggt! Är det hobbyzone? Jag köpte några färgställ därifrån och de är ju otroligt prisvärda och praktiska.
Tackar :) Jupp, det stämmer! Kan inte annat än instämma. Fantastiskt med allt inom räckhåll och slippa rota igenom lådor en halvtimma utan bara sätta sig och måla när andan faller på.
De där man hänger på väggen?

Förresten såg du mitt meddelande om Rauknrumble? Nåt som lockar?

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

stormshaft skrev:Jösses vad prydligt och snyggt. Well done sir.
Thänks :)

Skriv svar