Rymdjägare

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Scontan
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 jun 2012, 09:50

Rymdjägare

Inlägg av Scontan »

Hej!

Efter några år med WH:FB så har jag och polarna ramlat in på 40k.

För egen del har man fått ihop en liten armé och har hunnit med en 8-10 slag i olika storlekar mot Imperial Guard´s och Ork´s med mina Dark Angels, däremot så vette fasiken om det verkligen blir DA Codexen till slut.

Hur som helst, så min plan lyder som följer.

Jag tänker bygga ett "custom chapter" som följer antingen DA-Codexen eller standard SM-Codexen. I den här tråden söker jag lite feedback på vad som är bra tänk/mindre bra tänk om hur min Chapter utvecklas. Och om ni har otur kanske en bild eller två allt eftersom plasten hoppar ner i färgbyttorna.

Vi tänker spela pretty much med "What you see is what you get" delvis för att förenkla för oss alla, men framför allt för att det känns roligare =)

Själv har jag även som mål att besöka någon eller till och med några turneringar nästa år, när man är lite varmare i kläderna och förhoppningsvis har kladdat ner sin armé.
Senast redigerad av 1 Scontan, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Rymdjägare

Inlägg av imp »

Låter bra. jag tycker alltid att man ska göra ett eget chapter =)
En bild säger mer än 1000 kaniner

Scontan
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 jun 2012, 09:50

Befintliga modeller

Inlägg av Scontan »

Troops
Tactical Squad, 10
- Missile Launcher & Meltagun
- Sgt: Chain-Sword & Plasma Pistol

Tactical Squad, 10
- Missile Launcher & Flamer
- Sgt: Chain-Sword & Pistol(i hölster)

Heavy Support
Predator
- Autocannon, Sponson Lascannons, Hunter-Killer Missile, Pintle-Mounted Bolter

Fast Attack
Landspeeder, 1
-Assault Cannon, Heavy Bolter

Elite
Terminators, 5
- Stormbolters & Powerfists
- Sgt: Powersword & Stormbolter

Dreadnought
-Close Combat Weapon, Multi-Melta.

HQ
Company Master
-Storm Bolter, Power Sword.

Dedicated Transports
Razorback
-Twin-linked Lascannon, Hunter-Killer Missile, Pintle-Mounted Bolter

Övrigt
Techmarine
- Servo-Harness, Storm-Bolter, Power-weapon
Servitors, 4
- 2 Heavy Bolter, 2 Servo-Arm.
Senast redigerad av 2 Scontan, redigerad totalt 11 gång.

Scontan
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 jun 2012, 09:50

The Chapter

Inlägg av Scontan »

Ang. min Chapter, så står jag och vacklar lite om jag ska använda min nuvarande DA-Codex, eller skifta över till SA.

I SA känns det spontant som om man får mer skit per poäng, vilket är positivt. Framförallt mot dessa Orks och Imperial Guard som jag oftast möter, och alltid kommer med horder och mer där till i modellväg.

Dessutom gillar jag starkt Storm Talon Gunship, men även den nya flygaren som GW lagt upp på sin hemsida, gissningsvis så kommer båda finnas med i nästkommande rymjägar codex, så kan bli att man kör på med DA tillsvidare, för att slippa skifta runt för mycket.

Saknar även Thunderfire Cannon i DA, vilket är ännu en cool modell.

Kanske blir det till slut att mina tänka baser och companies, trots att de tillhör samma Chapter, följer varsin Codex.

Men mer handfast. Mitt Chapter (för tillfället "The Nameless") går till strid i gröna rustningar och ett breakdown av dess baser och companies:

"RJ1" - Main
Location: Planet "Homeplanet" [Homeplanet]
1st Company - Veteran Company [4 Veteran Squads, 2 Terminator Squads, 2 Devastator Squads, 2 Assault Squads]
2nd Company - Battle Company [2 Terminator Squads, 2 Devastator Squads, 2 Assualt Squads, 3 Tactical Squads, 1 Veteran Squad]
6th Company - Reserve Company [1 Terminator Squad, 1 Devastator Squad, 1 Assault Squad, 5 Tactical Squads, 2 Scout Squads]
10th Company - Recruits Company [10 Scout Squads]
Main Armoury

"RJ2" Moon "Alfa" [Moon near Homeplanet]
3rd Company - Battle Company [2 Terminator Squads, 2 Devastator Squads, 2 Assualt Squads, 3 Tactical Squads, 1 Veteran Squad]
7th Compant - Reserve Company [10 Scout Squads]
Minor Armoury
Main Fleet

"RJ3" Planet "Beta" [Cultvated planet near Homepanet]
4th Company - Battle Company [2 Terminator Squads, 2 Devastator Squads, 2 Assualt Squads, 3 Tactical Squads, 1 Veteran Squad]
8th Company - Reserve Company [10 Scout Squads]
Minor Armoury
Minor Fleet

"RJ4" Planet "Charlie" [Ice planet distant from Homeplanet]
5th Company - Battle Company [2 Terminator Squads, 2 Devastator Squads, 2 Assualt Squads, 3 Tactical Squads, 1 Veteran Squad]
9th Company - Reserve Company [10 Scout Squads]
Minor Armoury
Minor Fleet

Det kommer komma lite background stories, men även namn över prominenta medlemmar under mitt banér. Leker med tanken att mitt Chapter är någon form av Renegade Chapter(dock ej Chaos Infected) för att rättfärdiga mina återkommande slag mot IG´s, men även strider mot eventuella andra rymdjägare som kommer i min väg.

Har även tänkt att logga mina bravader, för att på så vis skapa en något dynamisk background story, men även för att det är kul att hålla koll på :)
Senast redigerad av 1 Scontan, redigerad totalt 11 gånger.

Scontan
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 jun 2012, 09:50

Re: Rymdjägare

Inlägg av Scontan »

imp skrev:Låter bra. jag tycker alltid att man ska göra ett eget chapter =)
Trodde jag skulle hinna posta min lista över befintliga modeller innan något reply, men skriver tydligen för långsamt :P

Hur som, ska editera in lite mer info & spam :)

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Rymdjägare

Inlägg av imp »

Troop 1
-Kan inte ha både multi-melta och missile launcher. Båda är heavy weapons och enheten får bara ha ett sånt.
-Är ytterst tveksam till plasma pistoler på sergeants (i övrigt också). Den kostar mycket för det den gör (dödar din sergeant).
-Transport är bra, skriv ut transporten på squaden som har den direkt.

Troops 2
-Transport är bra

HS
-Plocka pintle storm bolter, poängen kan oftast användas bättre på annat håll (gäller i princip hunter killer missilen också)

Elite
Terminators
-Nån chainfist är bra att ha mot fordon (framför allt dreads och land raiders)
-Nåt tyngre skjutvapen också, de flesta använder cyclone missile launchers

Dread
-Ja, multi melta
En bild säger mer än 1000 kaniner

Scontan
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 jun 2012, 09:50

Re: Rymdjägare

Inlägg av Scontan »

Troop 1: Skrev fel, ska vara Meltagun - En hel massa vapen att hålla koll på :P

Terms: Jag har proxat just Cyclone Missile tidigare, som jag gillar starkt - men har inte rätt modell ännu (Listan där uppe är rakt igenom vad jag har enligt WYSIWUG).

Men en regelfråga att smyga in, kan man använda cyclone-systemet och sedan i samma turn göra en Assault?

Och om Pintle Mounted Bolters så håller jag med, dessvärre har man redan limmat lite väl dukigt(ser ju coolt ut, men ska se om man inte kan justera det snyggt). Men Hunter-Killers, så är frågan om jag verkligen håller med. Visst, man kan bara använda dem en gång, samtidigt så känns det spontant som om dem varit till nytta hittils. Iofs så borde mina Lascannons klara sig fullt tillräckligt.

Och som sagt, listan ovan är vad jag har för modeller idag, och jag siktar på en 1500 pinnars lista ganska snart, även om jag med stor sannolikhet kommer skaffa mer skit än så, det är kul att kunna variera sig :)

Kom gärna med tips på hur jag breddar listan effekivt.

Själv har jag även en plan om 3 Land Speeders, dock är jag tveksam till när, eftersom jag verkligen gillar combon med Assault Cannon + Heavy Bolter, men DA Codexen tillåter 1st med detta, 1st med Lascannon + Heavy Bolter och resterande enbart Heavy Bolter. SA Codexen är 1-3 Land Speeders, där man kan utrusta alla efter eget tycke, dvs i mitt fall 3x Assault Cannon + Heavy Bolter.

Även Devastators, och mer transports står på önskelistan. Kanske tom en Land Raider och fler terminators.

Och ännu en regelfråga, en Tactical Squad kan ju delas in i Combat Squads, och en full Tactical Squad går inte in i en Razorback.
Är det legal att sätta en Combat Squad från en Tactical i en Razorback och deploya andra halvan någon annanstans? Eller är det Rhino som gäller för 10-manna squads?

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Rymdjägare

Inlägg av imp »

Scontan skrev:Terms: Jag har proxat just Cyclone Missile tidigare, som jag gillar starkt - men har inte rätt modell ännu (Listan där uppe är rakt igenom vad jag har enligt WYSIWUG).
Det finns saker att bara limma på. T.ex missile launchern till speedern som man får till Dark Angels (Raven Wing).
Scontan skrev:Men en regelfråga att smyga in, kan man använda cyclone-systemet och sedan i samma turn göra en Assault?
Ja, den är heavy, men termosar får skjuta sånt och hoppa på folk i samma runda
Scontan skrev:Och ännu en regelfråga, en Tactical Squad kan ju delas in i Combat Squads, och en full Tactical Squad går inte in i en Razorback.
Är det legal att sätta en Combat Squad från en Tactical i en Razorback och deploya andra halvan någon annanstans? Eller är det Rhino som gäller för 10-manna squads?
Ja, du får sätta upp dem i två enheter med en lös transport, ingen måste sitta i transporten. Kommer de in från reserves så får 5 åka och 5 gå
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

Re: Rymdjägare

Inlägg av bolterochkniv »

som relativt oerfaren i gamet föreslår jag lite fler fistar i tacticalsen, t.ex. istället för plasma pistols (dock ryktas det om att pistoler ska bli bättre i 6 ed), så att du har något att sätta emot om du skulle bli assaultad av en dread eller liknande.

ang. codex säger ju 6 ed-ryktena även att dark angels ska släppas på nytt relativt snart (eller har jag fel? det har varit så många turer kring dom där ryktena), så det kanske kan vara idé att hålla lite på valet.
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Skriv svar