Fantasia Fanatic XXXIII

Två årliga turneringar i Umeå

Moderator: Dante82

dea
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 sep 2012, 22:03

Fantasia Fanatic XXXIII

Inlägg av dea »

Fantasia Fanatic XXXIII

Dates 5th May - 6th May 2018
Plats: Dragonskolans Gymnastiksal, Umeå

Ticket Fee: Starts at 200:-
You can register at the Fantasia store or mail us at: fantasiafanatic@gmail.com
Order your tickets online at:

http://www.speltid.se/545-turneringar

We will be playing the following game systems:

Warhammer 40K - 2000p, you will find all the information in our pamphlet here. http://www.fantasiaspel.se/Fantasia/FFX ... 0K_eng.pdf

This year the event is a part of the ITC and will generate ITC rankings (as well as Swedish rankings of course). You can find more information about the ITC at:

https://www.frontlinegaming.org/communi ... t-circuit/

Warhammer Age of Sigmar 2000p, you will find all the information in our pamphlet here. http://www.fantasiaspel.se/Fantasia/FFX ... oS_eng.pdf

Warmachine/Hordes, you will find all the information in our pamphlet here:
http://www.fantasiaspel.se/Fantasia/FFX ... ne_eng.pdf

Malifaux, you will find all the information in our pamphlet that will be ready soon...

Side Events, we will also be playing a couple of small tournaments on sunday. Warmachine, Malifaux and X-Wing, pamphlet ready really soon.

Welcome

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Fantasia Fanatic XXXIII

Inlägg av Elevatorlake »

Det står i häftet att jag ska använda tactical objectives från det codex min warlord kommer från.

Jag tänker förmodligen köra ett custodes-detachment och ett imperium soup-detachment med en warlord från astra militarum i soppdetachmentet. Då kör jag med tactical objectives från astra militarum och allt så långt är glasklart. However, custodes har ett stratagem som heter shoulder the mantle som spelas när min warlord blir dödad (oavsett vilken codex min warlord kommer ifrån) och då får jag välja en shield-captain som blir ny warlord, får ett nytt warlord trait osv. och warlorden räknas inte som dödad för victory points och objectives.

Av praktiska skäl antar jag att jag ska fortsätta dra tactical objectives från astra militarum även efter detta stratagem använts och inte byta till custodes men det är lika bra att fråga så att jag är säker :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: Fantasia Fanatic XXXIII

Inlägg av Betancore »

Hej!

Hur har resonemanget förts kring följande restriktion: "An army may be built using up to three detatchments however no single detatchment in the army may be the same as another."

Jag hade hellre sett ett undantag på battalions, exempelvis, "An army may be built using up to three detatchments however no single detatchment, except Battalion, in the army may be the same as another."

Just nu är command points en av de roligaste mekanismerna i spelet, att då begränsa alla arméers command points till (för alla utom I.G som kan ta en brigade) max 8 och i regel till 7 känns lite tråkigt...

dea
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 sep 2012, 22:03

Re: Fantasia Fanatic XXXIII

Inlägg av dea »

Av praktiska skäl antar jag att jag ska fortsätta dra tactical objectives från astra militarum även efter detta stratagem använts och inte byta till custodes men det är lika bra att fråga så att jag är säker :)
Stämmer bra
Hur har resonemanget förts kring följande restriktion: "An army may be built using up to three detatchments however no single detatchment in the army may be the same as another."
Vi väljer att testa så här nu och får ta en utvärdering efter och se hur det blir till hösten

dea
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 sep 2012, 22:03

Re: Fantasia Fanatic XXXIII

Inlägg av dea »

Nu är det lite drygt en månad kvar till Fanaticen och det börjar bli hög tid att anmäla sig om det inte redan är gjort.
Ni kan köpa biljetter på www.speltid.se eller maila en anmälan till fantasiafanatic@gmail.com

Är ni sugen på Premium eller Platinum biljett så är deadline för dom den 8:e april

Sprid ordet så ser vi till att göra FFXXXIII störst hittills

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Fantasia Fanatic XXXIII

Inlägg av Simpilicious »

Hej!
Jag läser under stycket om att skicka in armélista:
"The army list must be written by following the instructions found on the last page of the pamphlet."

Sedan fortsätter ni beskriva hur man ska gå tillväga att skriva ut sina armélista (vilket är jättebra) .

Men sen avslutas hela instruktionen med "It ́s ok to use Battle Scribe for Army Lists".

Detta reagerar jag negativt på eftersom Battlescribelistor går emot syftet med guidelines för listbyggande. Som turneringserfaren har jag fått läsa många motståndares armélistor och en av de mest frustrerande sakerna på turnering är att behöva läsa battlescribelistor.

Så om ni säger att armélistan måste va skriven enligt era riktlinjer (vilket är jättebra) så föreslår jag att ni inte tillåter utskrivna battlescribelistor, för alla spelares trevnad.
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Fantasia Fanatic XXXIII

Inlägg av Nurgle »

@Simpilicious

Det går ju att få ut lättlästa listor även ur BattleScribe om man orkar pilla på inställningarna via kugghjulet och exkludera allt juffel.

Nedan är ett exempel med ren text exporterad. Ser ännu bättre ut på ett A4 och med HTML.

+++ Alexander by Knight (Warhammer 40,000 8th Edition) [93 PL, 1743pts] +++

++ Super-Heavy Detachment +3CP (Imperium - Imperial Knights) [93 PL, 1743pts] ++

+ Lord of War [93 PL, 1743pts] +

Knight Errant [23 PL, 430pts]: Heavy stubber [4pts], Reaper chainsword [30pts], Thermal cannon [76pts]

Knight Gallant [21 PL, 389pts]: Character, Heavy stubber [4pts], Knight Seneschal, Ravager [30pts], Thunderstrike gauntlet [35pts], Warlord

Knight Paladin [24 PL, 458pts]: Heavy stubber [4pts], Heavy stubber [4pts], Rapid-fire battle cannon [100pts], Reaper chainsword [30pts]

Knight Warden [25 PL, 466pts]: Avenger gatling cannon [95pts], Heavy flamer [17pts], Heavy stubber [4pts], Reaper chainsword [30pts]

Created with BattleScribe (https://battlescribe.net)

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Fantasia Fanatic XXXIII

Inlägg av Flogger »

Nurgle skrev:@Simpilicious

Det går ju att få ut lättlästa listor även ur BattleScribe om man orkar pilla på inställningarna via kugghjulet och exkludera allt juffel.

Nedan är ett exempel med ren text exporterad. Ser ännu bättre ut på ett A4 och med HTML.

+++ Alexander by Knight (Warhammer 40,000 8th Edition) [93 PL, 1743pts] +++

++ Super-Heavy Detachment +3CP (Imperium - Imperial Knights) [93 PL, 1743pts] ++

+ Lord of War [93 PL, 1743pts] +

Knight Errant [23 PL, 430pts]: Heavy stubber [4pts], Reaper chainsword [30pts], Thermal cannon [76pts]

Knight Gallant [21 PL, 389pts]: Character, Heavy stubber [4pts], Knight Seneschal, Ravager [30pts], Thunderstrike gauntlet [35pts], Warlord

Knight Paladin [24 PL, 458pts]: Heavy stubber [4pts], Heavy stubber [4pts], Rapid-fire battle cannon [100pts], Reaper chainsword [30pts]

Knight Warden [25 PL, 466pts]: Avenger gatling cannon [95pts], Heavy flamer [17pts], Heavy stubber [4pts], Reaper chainsword [30pts]

Created with BattleScribe (https://battlescribe.net)
Gör nu en lista med Imperial Guard full med platooner och squadroner och massa bös ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Fantasia Fanatic XXXIII

Inlägg av Simpilicious »

Haha ja, och de flesta orkar ju inte printa förenklade listor. De printar ALLT. Så får man bläddra genom 10 sidor A4 av stats, Points, specialregler och vad varje guardsman har för vapen (suprise, en lasgun). :lol:
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Fantasia Fanatic XXXIII

Inlägg av Nurgle »

@Simpilicious

Då är det inte verktyget det är fel på utan vad man gör med det.

@Flogger: Game on :)

Skriv svar