Fantasia Fanatic XXXI

Två årliga turneringar i Umeå

Moderator: Dante82

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Fantasia Fanatic XXXI

Inlägg av Nurgle »

Elevatorlake skrev:
Nurgle skrev:En nyfiken fråga; i regelhäftet står det att Errata / rules från GW styr över ITC. Innebär det då inte att ITCs regeländringar nullifieras? Eller har jag missar nåt?
Du har ju fortfarande ITC:s ändring av t.ex. invisibility och d-chart som jag tolkar ligger kvar trots att gws faq:s går före?
Jo men det står ju inte GWs FAQ i regelhäftet det står att GWs rules and erratas går före.
ITCs häfte är ju en blandning av FAQ och regeländringar så det inbjuder ju till lite svårtolkade situationer. Tidigare nämnda stomp, dina exempel, multilevel ruin barrage är inte GWs FAQ som ändrat, det är RAW som ITC regeländrat.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Fantasia Fanatic XXXI

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:
Elevatorlake skrev:
Nurgle skrev:En nyfiken fråga; i regelhäftet står det att Errata / rules från GW styr över ITC. Innebär det då inte att ITCs regeländringar nullifieras? Eller har jag missar nåt?
Du har ju fortfarande ITC:s ändring av t.ex. invisibility och d-chart som jag tolkar ligger kvar trots att gws faq:s går före?
Jo men det står ju inte GWs FAQ i regelhäftet det står att GWs rules and erratas går före.
ITCs häfte är ju en blandning av FAQ och regeländringar så det inbjuder ju till lite svårtolkade situationer. Tidigare nämnda stomp, dina exempel, multilevel ruin barrage är inte GWs FAQ som ändrat, det är RAW som ITC regeländrat.
Sorry, jag missade att det stod rules också och då har du helt rätt, då blir det nog rätt konstig regelföljd.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: Fantasia Fanatic XXXI

Inlägg av Betancore »

Nurgle skrev:
Elevatorlake skrev:
Nurgle skrev:
Du har ju fortfarande ITC:s ändring av t.ex. invisibility och d-chart som jag tolkar ligger kvar trots att gws faq:s går före?
Jo men det står ju inte GWs FAQ i regelhäftet det står att GWs rules and erratas går före.
ITCs häfte är ju en blandning av FAQ och regeländringar så det inbjuder ju till lite svårtolkade situationer. Tidigare nämnda stomp, dina exempel, multilevel ruin barrage är inte GWs FAQ som ändrat, det är RAW som ITC regeländrat.
Sorry, jag missade att det stod rules också och då har du helt rätt, då blir det nog rätt konstig regelföljd.
Håller med om att det är väldigt svårtolkat, speciellt när de använder "ITC-invisibility" och "ITC-2+saves" som exempel i sin pamflett och precis ovan skriver att GW's regler går före. Har någon av er kontaktat Fantasia och frågat varför de inte kör ITC fullt ut?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Fantasia Fanatic XXXI

Inlägg av DHettNeck »

Jag tror att problemet ligger i att ITC inte uppdaterat sitt regelhäfte efter att GWs FAQs släpptes.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Fantasia Fanatic XXXI

Inlägg av leidstedt »

Det är väl inget problem. De anpassade det mesta innan GW FAQ blev officiell.

Följ gärna Frontline Gaming på YouTube för senaste nyheterna.

dea
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 sep 2012, 22:03

Re: Fantasia Fanatic XXXI

Inlägg av dea »

Angående de olika FAQ´s så kommer det ett förtydligande under veckan. Men i korthet kan jag säga att alla ITC´s regeländringar gäller och innan FF så lär ITC ha uppdaterat sin FAQ med hänsyn till GW´s nya FAQ
Är det endast 3 detachmnet (max 2 sammma), 1 LoW, 2 fortifications som är restriktionen på laget eller är det något mer?
Tror du fick med allt där. Några fortifications är bannade men du hittar dom i ITC Faqen

dea
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 sep 2012, 22:03

Re: Fantasia Fanatic XXXI

Inlägg av dea »

Så nu här häftet "fixat" och förhoppningsvis tydligare.

Jag har ändrat ITC FAQ länken, så nu går den till deras direkt. Vi får helt enkelt ignorera allt FW som inte används på FF. Insåg även att dom hade en tydlig punkt först i häftet angående deras FAQ kontra GW´s, så vi följer den.

Säg gärna till om det fortfarande är otydligt

Mvh
Andreas
Fanatci Crew

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Fantasia Fanatic XXXI

Inlägg av Simpilicious »

Om man jämför de restriktioner ni kopierat från ITC så verkar ni missat eller valt bort följande:

"Exception: One detachment in your army may include a unit of Tau Stormsurge. This unit may contain more than one Stormsurge model."

Det är lite otydligt... Hur många stormsurges får man spela i en unit på fanatic? Det står varken max 1 modell eller unit. Får man spela bara 1 modell eller upp till 3 modeller i en unit?

Är det meningen att man ska kunna spela 3 renegade knights (forsworn detachment) eller 5 imperial knights (baronial court) men endast 1 stormsurge? Det verkar VÄLDIGT snett och orättvist.
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

dea
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 sep 2012, 22:03

Re: Fantasia Fanatic XXXI

Inlägg av dea »

Om man jämför de restriktioner ni kopierat från ITC så verkar ni missat eller valt bort följande:

"Exception: One detachment in your army may include a unit of Tau Stormsurge. This unit may contain more than one Stormsurge model."

Det är lite otydligt... Hur många stormsurges får man spela i en unit på fanatic? Det står varken max 1 modell eller unit. Får man spela bara 1 modell eller upp till 3 modeller i en unit?

Är det meningen att man ska kunna spela 3 renegade knights (forsworn detachment) eller 5 imperial knights (baronial court) men endast 1 stormsurge? Det verkar VÄLDIGT snett och orättvist.
Det stämmer att man bara får spela en Stormsurge (ska kolla över om det behöver omformuleras)

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Fantasia Fanatic XXXI

Inlägg av Simpilicious »

Jag tycker det låter helt orimligt! I sådana fall borde antal knights dras ner också. Någon kanske säger 1 knight =/= stormsurge. Så kanske det är men varför får det bara spelas 1 av superheavys som klart är sämre än knights? T.ex. någon baneblade-variant.

Dessutom är det orättvist och obalanserat då renegade knights endast kan tas upp till 3 i ett forsworn detachment medan imperial knights kan ta 3 i oathsworn detachment samt 5 i baronial court. I alla fall där kan ni väl göra det lika.

Hur resonerar ni egentligen?
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Skriv svar