Utvärdering Fantasia Fanatic XXVIII

Två årliga turneringar i Umeå

Moderator: Dante82

Dante82
Inlägg: 416
Blev medlem: 26 apr 2010, 16:24
Ort: Umeå

Utvärdering Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av Dante82 »

Hej.

Som vanligt dagen efter turneringen, alla synpunkter ni vill lyfta om vad som uppskattades och ni vill ha kvar/mer av och alla synpunkter om vad som var mindre bra och ni gärna ser tas bort eller förändras tas gärna emot.

Nya saker vi körde denna gång som vi gärna tar emot åsikter om var:

* De nya Scenariona i 40K.
* Lagtävlingen i 40K hade en del nya moment och mindre achiements.
* Single Model Best in Show.


/Daniel
Fantasia Fanatic Crew

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Utvärdering Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av DHettNeck »

Tack för en bra turnering! Flöt på bra som vanligt!

Missions tycker jag funkade ganska bra, jag hade iaf mycket färre 20-0 än vanligt.

Terrängen var ibland lite väl tät i år faktiskt, men överlag väldigt bra. Dock gillade jag inte alls de stora impassbitarna som på många bord tog upp i princip hela mittplanen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Utvärdering Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av Elevatorlake »

Det var min första fanatic och första turnering så ni får ta detta som inlägg från en nybörjare, inte en garvad veteran;
- Jag gillade de här missions bättre än de jag läst i häften från tidigare år av den enkla anledningen att de var enkla; lätta att lära sig och hålla reda på under matcherna. På min nivå har jag fullt sjå att hålla reda på reglerna för min egen armé (just ja, jag kunde ju rerolla 1:or för att harnessa warp charges med den där jävla boken. Oj då, de har ju adamantium will...) och att då hålla reda på motståndarens (vadå 2+ jink med reroll??) plus ett komplicerat mission blir helt enkelt för mycket för min enkla hjärna :)
- Jag gillade terrängen och tyckte det var överlag lagom mycket men det får ni ta mot bakgrund av att jag spelade en lista med få modeller, som hade väldigt lite skytte, gärna avancerade i skydd av terräng och att det fortfarande var mycket mindre terräng än jag brukar spela med annars (jag gillar terräng...).
- Eftersom ni kör två missions med vanguard deployment skulle ett önskemål från min sida vara att ni drar upp diagonala tejpbitar (eller ritar diagonala streck) på borden innan ni ställer dit terrängen så sparar man en del tid och osäkerhet för oss längre ned i kunskapsstegen med att mäta upp det innan de matcherna.
- För oss som är lokala spelare som inte är fullt lika inbitna i turneringssvängen skulle jag gärna se ett endagarsalternativ, dvs att man kan vara med dag 1 men deltagande dag 2 är frivilligt. Jag tycker själv att det är lite för mycket med två heldagar med familj och andra sociala åtaganden. Naturligtvis kan man ju säga att då kanske vi inte ska vara med i första läget men å andra sidan tror jag man åtminstone på lokal basis kan bredda deltagarbasen med ett sådant alternativ. Sedan skulle jag personligen uppskatta om ni inte lägger Fanatic på samma helg som F1 på Suzuka nästa år :)
- Jag tycker generellt att reglerna för att bygga listor var bra eftersom de var enkla och öppna. Fick jag vara helt egoistisk skulle jag personligen nog gärna se en begränsning till en lord of war per lista av den enkla anledningen att trippel-knight är lite sten sax påse att möta. Antingen har man grejer som kan ta hand om de eller så kommer man spendera en eller två rundor med att systematiskt ta bort sina modeller från bordet innan det är över. Naturligtvis kan man säga att man ska ha en lista som ska kunna möta allt men just knights upplever i alla fall jag som väldigt binära; antingen kan man knäcka armour eller så kan man det inte. Eller så kanske jag bara är bitter för att jag inte kunde göra det :)

Som vanligt var alla personer från arrangören/erna som jag var i kontakt med väldigt trevliga och hjälpsamma så en stor eloge och ett stort tack till er som ställer upp och arrar för oss deltagares skull! Även deltagarna jag hade nöjet att spela med var väldigt trevliga så jag hade roligt och lärde mig mycket även i matcherna när jag fick rejält med pisk vilket ju trots allt är det viktigaste. Inte att få pisk alltså utan att ha trevligt :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Utvärdering Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av NIB »

Scenarios var de bästa som FF haft så länge jag varit med iallafall. Väl balanserat mellan allt, så kudos till Tröger och andra författare. Terrängen var också den bästa hittills, inte alla arméer är begåvade med power armour, och skönt att för en gångs skull kunna gömma en stor modell utanför LOS. Hellre lite för mycket terräng än Battle on Planet Shooting Gallery.

Skönt att växla mellan Dawn of War och Vanguard. Skönt att slippa kvadrantdeploymenten.

Single model best in show kändes helt rätt. Robert, du skulle ha lämnat in en av dina awesome Knights!

Restriktionen max tre repetitioner i listan kändes som den missade målet när den släpper in 3 IKs. Om det nu handlade om att hålla Warp Spiders i schack så borde man rikta sig mot Warp Spiders specifikt. Och kanske borde man återinföra Escalation-regler för superheavies, alltså 1 VP för var tredje hull point. På så vis ger det iaf nåt att nöta på knektarna lite.

dea vet att jag gärna ser att man släpper in digitala formationer, men jag kan ju skriva det här också. Har längtat efter det i snart två år :)

Tack för en bra turnering!

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Utvärdering Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av Bronson »

+Terrängen (hellre lite för mycket än lite för lite även om man stör sig lite på de största klumparna)
+ Scenarion
+ Pastavagnen
+ Arrangemanget i det stora hela som vanligt.
+ Sportmanship (det kanske var så senast också men nu förstår man vad man klickar på).

Nästan bra: Restriktioner (max 3 av samma är ganska lagom). Det man kan göra för att det ska bli mindre sten/sax/påse är att tillåta ett 3e detachment. Då kan alla få in det där lilla extra man behöver för att t.ex hantera 3st IK's eller extrema psychic power listor. Säger inte att nån lista topp 10 var ostigare än nån annan men det blir mycket sten/sax/påse med 2 detachments och ingen riktig kompmall. Bara ett detachment (som jag hörde några prata om) är ingen bra lösning alls om man inte kör en kompmall. Det banar väg för framförallt Eldar som har ett otroligt bra codex.

- Inget pris till 3an! Tar man en pallplats tycker jag man förtjänar nån liten trofé. Kan lätt avvara några procent på 1a och 2a pris för att finansiera en liten pokal eller liknande då 1an och 2an får väldigt fina priser :).
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Utvärdering Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av DHettNeck »

NIB skrev:Scenarios var de bästa som FF haft så länge jag varit med iallafall. Väl balanserat mellan allt, så kudos till Tröger och andra författare.
Tackar!
NIB skrev: Restriktionen max tre repetitioner i listan kändes som den missade målet när den släpper in 3 IKs. Om det nu handlade om att hålla Warp Spiders i schack så borde man rikta sig mot Warp Spiders specifikt. Och kanske borde man återinföra Escalation-regler för superheavies, alltså 1 VP för var tredje hull point. På så vis ger det iaf nåt att nöta på knektarna lite.
Vi ville bara ha generella begränsningar, och max 3 av varje stryper ner en hel del spam av tex warpsiders/iron priest/farseers osv.

3*IKs tycker jag helt ärligt inte var ett problem med de listorna man kunde bygga med dessa restriktioner. Både eldar (flera olika builds) och SW/RW var helt klart starkare listor. Jag tror att man helt enkelt får anpassa sina lista för att ha lite mer anti-tank (deepande meltor är grymt bra mot IKs tex).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Utvärdering Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av Max »

DHettNeck skrev:
NIB skrev:Scenarios var de bästa som FF haft så länge jag varit med iallafall. Väl balanserat mellan allt, så kudos till Tröger och andra författare.
Tackar!
NIB skrev: Restriktionen max tre repetitioner i listan kändes som den missade målet när den släpper in 3 IKs. Om det nu handlade om att hålla Warp Spiders i schack så borde man rikta sig mot Warp Spiders specifikt. Och kanske borde man återinföra Escalation-regler för superheavies, alltså 1 VP för var tredje hull point. På så vis ger det iaf nåt att nöta på knektarna lite.
Vi ville bara ha generella begränsningar, och max 3 av varje stryper ner en hel del spam av tex warpsiders/iron priest/farseers osv.

3*IKs tycker jag helt ärligt inte var ett problem med de listorna man kunde bygga med dessa restriktioner. Både eldar (flera olika builds) och SW/RW var helt klart starkare listor. Jag tror att man helt enkelt får anpassa sina lista för att ha lite mer anti-tank (deepande meltor är grymt bra mot IKs tex).
Håller med helt. Även om IK var den enda listan som gav mig helt på snubben så känns den verkligen inte hårdare än varken scatterbikes, seercounsil eller fenriscouncil. Hörde många som klagade lite på 3xIK, men tror att om man vill gå ner i hårdhet på dom så måste man begränsa alla toptier listorna, inte bara dra ner det som folk upplevde som mest brutet. Var väll två farseer counsils med som bara förlorade när dom blev seizade eller mötte annat council i toppen....

Skriv svar