Fantasia Fanatic XXVIII

Två årliga turneringar i Umeå

Moderator: Dante82

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av DHettNeck »

dea skrev:
Och en annan fråga: om olika detachments har olika baser, hur kommer det att påverka målningsminuset? Omålat och obasat får -20, men jag ser inget om blandade baser.
Ska säga direkt att vi missat ett mellansteg i målningspoängen, det ska in ett -10 steg också

det stämmer att om du har obasat och/eller omålat får du -20 poäng. När det kommer till blandade baser så är det en lite lurigare nöt. Jag vet att många vill ha en tydlig mall för målarbedömning. Men jag tycker alla sådana mallar alltid riskerar att straffa spelare som gjort väldigt ovanliga/udda grejer.

Vi har ett -10 steg (se ovan) som kan användas om det tydligt syns att armén är ett hopplock av flera olika arméer utan tanke. Säg tex att du har vita snöbaser på dina Space Marines medan allierade Tau har ökenbaser.
Men det går inte rakt av säga att olika baser ger minuspoäng, tänker mig tex en basad CSM armé (säg stadsbaser) med allierade Demoner som har lavabaser. Där har vi en variant som känns temad och genomtänkt på ett helt annat sätt.

Hoppas det blir tydligare
Det blev nog faktiskt inte alls tydligare ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av Allain »

dea skrev:
Vad är tanken med den restriktionen?
Som ni ser i restriktionerna tillåter vi inga grejer som inte finns i tryckta böcker (undantag Assassins). Detta gör vi för att som det är nu tycker vi att det är ett väldigt tydligt sett att berätta vad som är tillåtet (och inom vilka ramar det gäller) och lätt för spelare att hålla koll på olika regler.
Fantasia Fanatic vill vara så öppen som möjligt för alla spelare och vi är stolta (och ganska ensam som turnering) med att ha allt från ETC spelare som slår varandra blodiga till tolvåringar som vinner Best in Show. Detta vill vi fortsätta med och tror att enkelhet underlättar då.

Vi kan ha fel men det känns rätt.-)

Självklart förstår jag att en del grejer faller mellan stolarna och vissa arméer blir mer straffad av detta. Nu tror jag att så blir det nästan oavsett vilket format man väljer.
Har ni inte besökt turneringen skulle jag rekommendera det, jag tror ni blir förvånad över klimatet som passar bra för snäll som hård.

//Dea
Fantasia Fanatic
Jag förstår hur ni tänker, men jag håller inte med. Dock har jag varit på tre Fanatics tidigare, och det är alltid en toppenupplevelse. Jag tycker bara som sagt att det är lite synd att basera restriktionerna på vilket format de är publicerade i snarare än på dess påverkan på spelbalansen. Oavsett kommer jag att åka upp och jag har fått med mig sex personer till, så avskräckta är vi inte.
Mikael Ek

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av Bronson »

DHettNeck skrev:
dea skrev:
Och en annan fråga: om olika detachments har olika baser, hur kommer det att påverka målningsminuset? Omålat och obasat får -20, men jag ser inget om blandade baser.
Ska säga direkt att vi missat ett mellansteg i målningspoängen, det ska in ett -10 steg också

det stämmer att om du har obasat och/eller omålat får du -20 poäng. När det kommer till blandade baser så är det en lite lurigare nöt. Jag vet att många vill ha en tydlig mall för målarbedömning. Men jag tycker alla sådana mallar alltid riskerar att straffa spelare som gjort väldigt ovanliga/udda grejer.

Vi har ett -10 steg (se ovan) som kan användas om det tydligt syns att armén är ett hopplock av flera olika arméer utan tanke. Säg tex att du har vita snöbaser på dina Space Marines medan allierade Tau har ökenbaser.
Men det går inte rakt av säga att olika baser ger minuspoäng, tänker mig tex en basad CSM armé (säg stadsbaser) med allierade Demoner som har lavabaser. Där har vi en variant som känns temad och genomtänkt på ett helt annat sätt.

Hoppas det blir tydligare
Det blev nog faktiskt inte alls tydligare ;)
+1
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

thismeanswarmate
Inlägg: 218
Blev medlem: 31 jul 2013, 05:13

Re: Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av thismeanswarmate »

"Maximum 2 of each formation in the army",

Är "formationer" som är en del av en detachment men bara innehåller en specifik unit inkluderade i detta?

Alltså t. ex. Deathmarks i en Decurion?
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av DHettNeck »

thismeanswarmate skrev:"Maximum 2 of each formation in the army",

Är "formationer" som är en del av en detachment men bara innehåller en specifik unit inkluderade i detta?

Alltså t. ex. Deathmarks i en Decurion?
Nej det är det inte eftersom det inte är en formation. Alla auxiliary choices är inte formationer.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

dea
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 sep 2012, 22:03

Re: Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av dea »

Efter att ha funderat en stund har vi insett att vår tanke med enhetliga baser inte funkar i praktiken. Stryker den delen i nästa uppdatering av häftet.

Så nu är det 20 straffpoäng om det är omålat eller obasat

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av Papa D »

Tror FF menar max 1 av varje auxillery - dvs man vill inte ha wraith eller spider spam som exempel.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av DHettNeck »

Papa D skrev:Tror FF menar max 1 av varje auxillery - dvs man vill inte ha wraith eller spider spam som exempel.

/D
Nej, så är det inte. Du får max ha två av varje FORMATION. Auxilarys som inte är formationer är ok att ta flera av (kom ihåg att man max får ha 3 av varje enhet också).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av Elevatorlake »

DHettNeck skrev:
Papa D skrev:Tror FF menar max 1 av varje auxillery - dvs man vill inte ha wraith eller spider spam som exempel.

/D
Nej, så är det inte. Du får max ha två av varje FORMATION. Auxilarys som inte är formationer är ok att ta flera av (kom ihåg att man max får ha 3 av varje enhet också).
Men hur fungerar det då med t.ex. Suppression force i space marines codexen, den är ett auxiliary choice i en gladius strike force men är också en formation längst bak i codexen som kan tas separat utan en gladius? Räknas den som en formation om man tar den utan en gladius (dvs max två) och som ett auxiliary om man tar den i en gladius (dvs inget max antal)?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Fantasia Fanatic XXVIII

Inlägg av DHettNeck »

Elevatorlake skrev:Men hur fungerar det då med t.ex. Suppression force i space marines codexen, den är ett auxiliary choice i en gladius strike force men är också en formation längst bak i codexen som kan tas separat utan en gladius?

Räknas den som en formation om man tar den utan en gladius (dvs max två) och som ett auxiliary om man tar den i en gladius (dvs inget max antal)?
Det är ett auxiliary choice OCH en formation. Så det är alltid max 2 av den oavsett om du tar den som en lös formation eller som en del av en gladius strike force.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar