Utvärdering Fantasia Fanatic XXVII

Två årliga turneringar i Umeå

Moderator: Dante82

dea
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 sep 2012, 22:03

Utvärdering Fantasia Fanatic XXVII

Inlägg av dea »

Då var 27:e upplagan av Fantasia Fanatic (taggar för hösten redan nu) och det var dags att ta reda på vad ni egentligen tyckte om helgen.

Det vi är speciellt intresserad av är:
Terrängen
Restriktioner

Men fyll på med mer ris och ros

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Utvärdering Fantasia Fanatic XXVII

Inlägg av Flogger »

ROS

2000p
Nya stora LoS-blockers (även om de var alldeles för få så A for Effort)
Lokalen
Kiosk och affär på plats
Kidsen är med och spelar, framtidens 40k:are behövs!
Alkoholfritt! (bäst!)


RIS

För korta pauser för att gå och käka lunch, man fick springa iväg och kasta i sig skräpmat på 10min för att hinna få i sig någonting. Förläng lunchen eller byt lokal närmare centrum för fler restauranger är ett bra tips (helst det första).

Terrängen, nu när ni ansträngt er för att köra Dawn of War i alla missions vore det roligt att kunna gömma 1 monster i sin deployment zone. Som tur var kom inga direkta gunlines (eller, jag slapp möta dem). Hälften av borden jag spelade på var vad vi på GoB kallar för "golfbanor". En enda LoS blocker i mitten räcker inte. Men ni är på helt rätt väg, det var mycket bättre än för två år sedan! Släng ut 1-2 till sådana gigantiska LoSblockers på varje bord till hösten :)

Restriktionerna. Jag kopierar det jag skrev i tråden:
- Tau kommer undan för lätt som allies, förbjud Batman så löser det sig.
- Låt battle brothers vara battle brothers. Vill ni stoppa centurions och webway portal så stoppa centurions och webway portal, inte nids+nids eller orks+orks.
- Släpp lite på demonerna, de presterade som beräknat, mediokert. Begränsa WC är bra och vill ni begränsa 2+ reroll så är det ok, men nerfa inte invisibility och begränsa inte screamers med grimoire (förutom saven då). Släpp in Be'Lakor också.
- Nids begränsning på 4 FMCs är inte nödvändig tror jag, men helt ok om ni vill ha kvar den, gör inte jätteskillnad.

Eller så gör ni det lätt för er och bara kör ETC-liknande upplägg rakt av, fast kanske sammanfattar dem på 1 sida istället för 19 (som etc gör). Men samtidigt gillar jag att ni kör ert egna race! :)


Jag kommer förhoppningsvis upp igen till hösten!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Utvärdering Fantasia Fanatic XXVII

Inlägg av DHettNeck »

Tack för en bra turnering som vanligt! Flogger har redan sagt mycket av det positiva, så jag kommer komma med lite mer förbättringsförslag:

*Släpp på alla restriktioner. Många codexar kommer undan med i princip okompat under era restriktioner medans andra kompas bort totalt när man inte får ta Battle Brothers eller andra saker som ni har strypt. Till nästa gång med nya eldars så kommer det verkligen behövas centurions i poddar som kan hota jetbikes/Wraith Guards/Wraith Knights.

*Gör matcherna lite längre, 2000p är mycket och 15 min extra skulle vara guld värt.

*Överväg att spela en match på fredag kväll. För oss som kommer långväga så betyder det att vi skulle hinna hem i rimlig tid på söndagen istället för efter midnatt och man behöver typ alltid ta ledigt på fredagen för att åka upp hur som, så för oss skulle det vara kanon om man spelade 1+3+1.

*Ändra missions. Detta var största missen i år. När det inte finns något att hålla på slutet är det på tok för bra att börja. Jag tycker att alla mission måste ha någon form av balans mellan Eternal War/Maelstrom/Kill points för att det ska bli bra och balanserade uppdrag. Gör det också svårare att ta 20-0. Spana in andra uppdrag från ETC/ToK/GoB för lite vägledning hur man gör bra missions i 7:th.

Så där, lite att tänka på till nästa gång, men överlag en bra turnering som vanligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mr_riot
Inlägg: 753
Blev medlem: 31 mar 2009, 21:00

Re: Utvärdering Fantasia Fanatic XXVII

Inlägg av Mr_riot »

*Överväg att spela en match på fredag kväll. För oss som kommer långväga så betyder det att vi skulle hinna hem i rimlig tid på söndagen istället för efter midnatt och man behöver typ alltid ta ledigt på fredagen för att åka upp hur som, så för oss skulle det vara kanon om man spelade 1+3+1.
+1 Detta är huvudsakliga anledningen att jag inte har kunnat åka, med det schemat så är det mycket lättare för mej att åka dit.

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Utvärdering Fantasia Fanatic XXVII

Inlägg av Bronson »

Ros: Terrängen, mycket bättre än tidigare men det kan bli ännu bättre.

Ris: Restriktionerna.... Alldeles för uppenbart vad som skulle gå bra (Tau, Eldar, Nidz, Crons). Som tidigare talare tycker jag det är dags att släppa på Battle Brother nerfen. Kika på ETC formatet med några få undantag kanske.

Missions: Hitills de absolut tråkigaste missions jag varit med om på FF. Inga objektiv i slutet på matchen gör det extremt bra att gå 1a. En seize blir totalt förödande också (annars är det mindre bra). Ok om man skippar Hammer & Anvil men ett par Vanguard eller gamla quarters hade varit skoj.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Skriv svar