Fantasia Fanatic XXVI

Två årliga turneringar i Umeå

Moderator: Dante82

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Fantasia Fanatic XXVI

Inlägg av Gonka Koff »

Det jobbas en massa runt om i världen för att hitta på en bra turneringsmodell. Frontline Gamings regler för Bay Area Open kommer från diskussioner mellan USAs största turneringsarrangörer. Deras tanke är att hitta på nån sorts standardisering.
Reglerna finns här http://www.frontlinegaming.org/communit ... nt-format/.
Jag är har än så länge dålig koll på 7th för att kunna bedöma om jag gillar systemet eller inte, men enkäten efter turneringen visade att spelarna var mycket nöjda iallafall. http://www.frontlinegaming.org/2014/08/ ... poll-data/

Det kanske är en vettig idé att kopiera en beprövad uppsättning regler nu när 7th är såpass nytt och outforskat? Jag tycker det känns som att resrriktionsnivån på Bay Area Open ligger i liknande nivå som tidigare Fantasior, dvs en ambition att endast hyvla av den mest extrema osten.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Fantasia Fanatic XXVI

Inlägg av Allain »

Hade helt missat regel nr 5!

Dock ska det väl sägas att de röster på forumet som har uttalat sig kanske inte talar för en majoritet. Jag spelar hellre med de restriktioner som ni har nu än att släppa allt fritt.
Mikael Ek

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Fantasia Fanatic XXVI

Inlägg av Flogger »

Jag tycker Bay Area Open är en bra mall att utgå ifrån till att börja med. Deras lista på Lords of War är någorlunda vettig, även om jag tror den bör utökas mer i framtiden (men med det sagt finns det vissa LoW som inte ska få medverka).

Bay Area Open tillåter även Imperial Armour, då det inte finns en enda grej i IA-böckerna som är värre än något i de värsta codexarna. En idé kan ju vara att göra som GothCon och de andra turneringarna, lägga till:
"Vill du spela med IA så skicka in listan innan DETTA DATUMET med reglerna för dina IA-enheter så ska vi granska om de enheterna är godkända". Det har funkat rätt bra på andra turneringar.

Sedan precis som BAO tycker jag man ska släppa Imperial Knights helt fria. Om någon kommer med 5st så kommer de dö automatiskt mot vissa matchups och troligen inte placera sig särskilt högt. Vill man begränsa dem på något sätt så skriv "max 1 som allies".


Kika på BAO, Dea, det ser riktigt bra ut! :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

dea
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 sep 2012, 22:03

Re: Fantasia Fanatic XXVI

Inlägg av dea »

Vart hittar men reglerna för skyblight?

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Fantasia Fanatic XXVI

Inlägg av NIB »

Det finns summeringar lite överallt,
Skyblight Swarm
1 Hive Tyrant, 1 Hive Crone, 2 Harpies, and 3 gargoyle broods.
Gargoyles har Objective secured och kommer tillbaka från ongoing reserves på 4+ om dom blir dödade. Men i 7th ed med multipla CADs finns just ingen poäng med Skyblight förutom OS Gargoyles. Cappar man HQ (Flying Hive Tyrants) på max 2 likadana per armé så finns det ingen anledning att spela Skyblight. Gargoyles som återkommer på 4+ är inte värt att man påtvingas två sugiga Harpies.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Fantasia Fanatic XXVI

Inlägg av Flogger »

Enda tyranidformationen värd att spela är Living Artillery Node. Men bruten? Långt ifrån. Bättre att alliera in en Imperial Knight.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

SamuelB
Inlägg: 470
Blev medlem: 16 mar 2012, 10:37
Ort: Jönköping

Re: Fantasia Fanatic XXVI

Inlägg av SamuelB »

Jag vet inte alls om detta är rätt forum att ta det i men.
BAO hade riktigt bra regler och restriktioner tycker jag personligen också. Särskilt hur man väljer detatchments.
2st detatchments varav:
1 CAD (Obligatoriskt)
1 Allied detatchment (Man får alliera med sigsjälv, Formation, inq osv räknas också som detta val)

Jag snackade också lite Reece som är en av dom som håller i turneringen om vad deras åsikt var om LoW samt knights och det han sa var:

"However, the Knights are no big deal, we use them all the time, they're fun. The Super Heavies went over well and were good fun, we enjoyed using them and did not feel that they were overpowering at all. We used a restricted list of which super heavies were allowed though, we limited some of the more powerful super heavies.

Reece"


Hoppas att detta kan hjälpa er lite i ert upplägg till Fantasia

Dante82
Inlägg: 416
Blev medlem: 26 apr 2010, 16:24
Ort: Umeå

Re: Fantasia Fanatic XXVI

Inlägg av Dante82 »

Tanken vi hade ang. super heavies var att vi inte ville tillåta alla men ändå spela med dem. Efter en del diskussioner valde vi att tillåta en knight per spelare för vår första 7 ed turnering för att den känns lite mildare poäng och tålighetsmässigt och vi känner att vi inte vill att alla ska behöva känna att de måste anpassa armén för att kunna hantera de största LoW första turneringen. Vi kommer att behålla detta ställningstagande för höstens turnering. Jag förstår om det finns spelare därute som vill köra med de nya stora modellerna nu direkt men vi kan inte vara alla till lags på ämnet.

Gällande restriktionerna, ja de var rätt lika det vi hade till vårens 6:e editionsturnering och vi hade dem som utgångspunkt för höstens turnering, och efter en hel del diskussioner kände vi att även om spelet förändras kände vi att restriktionerna mest påverkade de codexar som var starkast, och att de inte förstörde möjligheterna för dem som spelar dessa codexar att bygga bra listor så behöll vi dem. Dock efter den input vi fått att de inte verkar behövas och vi kör gärna med så lite restriktioner som möjligt så vi kommer att stryka de flesta av dem.

Gällande formationer, dataslates, Forge world and what not så känner vi att det finns så pass mycket där ute och vi är i nuläget inte intresserade av att släppa allt eller börja lista de vi tycker är ok. Vi kommer att behålla förbudet för dataslates och formationer i höst, men som med allt annat, hittar vi ett bra sätt att börja släppa in dessa framöver är det inte omöjligt att vi gör det.

Vi kommer med ett uppdaterat häfte inom kort, förmodligen ikväll. Lite av uppdateringarna är.

Mindre arméspecifika restriktioner
Detachements från samma codex (+ för SM även samma chapter tactics) är Battle brothers
Tillagt krav på att målade arméer även ska vara enhetlig för max poäng.

Vi försöker hålla våra turneringsregler tilltalande för alla som kommer och spelar på turneringen. Folk vill ha olika mycket restriktioner, målarpoäng och arméstorlekar. Vissa vill ha forge world, vissa vill inte ha allies, en del vill bara ha grundcodexar tillåtna på turneringen. Jag tycker det är tråkigt om folk tycker de begränsningar som satts gör att de inte vill komma och spela men jag tror det är omöjligt att sätta upp turneringsregler som lockar precis alla. Om ni tycker att vissa beslut vi tar går emot majoriten av åsikterna vi får i dessa trådar så tänk på att vi får en hel del feedback andra vägar också. Vi värdesätter allas åsikter och har dessa i åtanke, även fast det är omöjligt att följa allas önskningar.

/Daniel
Fantasia Fanatic Crew

dea
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 sep 2012, 22:03

Re: Fantasia Fanatic XXVI

Inlägg av dea »

Nya häftet uppe nu, länken borde funka på första sidan:-)

Dante har sammanfattat ändringarna här ovanför

//Dea

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Fantasia Fanatic XXVI

Inlägg av Ceasar »

Ser bättre ut! Hade gärna haft med alla eller inga formations men nu är det ju inte jag som är TO :D

Kul att ni skrev lite motiveringar, även om man inte håller med på alla punkter så är det lättare att gilla läget när man ser hur ni tänkt.

Blir säkert toppen som vanligt!

Skriv svar