SM 2012 - Frågetråden

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: SM 2012 - Frågetråden

Inlägg av Mutt »

Jag har inte fixat ihop alla mina modeller ännu, och ska ha en del powerweapons, men vet inte vilken sort det kommer att bli. Är det ok att skicka in listan utan specifikation och uppdatera med detta senare?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SM 2012 - Frågetråden

Inlägg av Katarsis »

Lillen skrev:Vad kom vi fram till angående stackande spells? Tänkte mest på enfeeble.
Enligt beslut i SVFAQ så kommer spells med samma namn inte att stacka såvida det inte explicit står så.
Mutt skrev:Jag har inte fixat ihop alla mina modeller ännu, och ska ha en del powerweapons, men vet inte vilken sort det kommer att bli. Är det ok att skicka in listan utan specifikation och uppdatera med detta senare?
Gör ditt bästa med att fixa ihop modellerna med Powerweapons först och skicka in en korrekt lista så fort det går.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SM 2012 - Frågetråden

Inlägg av Katarsis »

Ville bara göra alla uppmärksamma på att en ny SvFAQ finns ute: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=7668

Lite rulings har också gjorts av mig i samband med detta:

-Doomscythens och Heldrakens vapen har en 180 grader fire arc i horisontalplan. De måste fortfarande följa 8-tums-regeln för att skjuta i vertikalplan.

-För Blasts och mål utanför LOS tänkte jag göra en undersökning på plats vad spelarna egentligen tycker.

/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: SM 2012 - Frågetråden

Inlägg av fjugin »

Katarsis skrev:-För Blasts och mål utanför LOS tänkte jag göra en undersökning på plats vad spelarna egentligen tycker.
Spelar en väldans stor roll för oss som planerar att ta med barrage-vapen, så en ruling för i alla fall dessa skulle uppskattas.

Kan du förtydliga LOS-reglerna för helldrake och doomscythe, ska hela templaten/linjen vara inom arc of fire?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SM 2012 - Frågetråden

Inlägg av DHettNeck »

fjugin skrev:
Katarsis skrev:-För Blasts och mål utanför LOS tänkte jag göra en undersökning på plats vad spelarna egentligen tycker.
Spelar en väldans stor roll för oss som planerar att ta med barrage-vapen, så en ruling för i alla fall dessa skulle uppskattas.

Kan du förtydliga LOS-reglerna för helldrake och doomscythe, ska hela templaten/linjen vara inom arc of fire?
Det undrar jag också. Eller räcker det att startpunkten på strålen är utanför 8"?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: SM 2012 - Frågetråden

Inlägg av Hylander »

Katarsis skrev:Ville bara göra alla uppmärksamma på att en ny SvFAQ finns ute: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=7668

-För Blasts och mål utanför LOS tänkte jag göra en undersökning på plats vad spelarna egentligen tycker.

/Mattias
Det är väl inte tvekan om att vi har rulat att endast det som ses kan dö. Men att vi ska fråga om detta inför framtiden.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SM 2012 - Frågetråden

Inlägg av Katarsis »

Gud, vad otydlig jag var där, ber om ursäkt för det.

Blasts
Blasts och Templates kommer, precis som alla andra vapen, inte att kunna döda saker som den skjutande enheten inte har Line of Sight till. Wounds kan fortfarande genereras från blasts som träffar modeller utanför LOS men wound allocation kan bra göras på modeller som syns. Undantaget till detta är Barrage som räknar sin Line of Sight utifrån hålet på Blasten (och kan då fortfarande inte döda saker som hålet inte har LOS till). Swooping Hawk Grenade Pack använder sig utav Random Allocation och alla modeller under blasten kan tas bort som casualties.

Heldrake och Doomscythe
För att inte stöta på problem med wound allocation här också så tycker jag att linjen/templaten skall läggas helt inom 180-arken och 8"-restriktionen.

Så, lyckades jag göra mig förstådd eller missade jag något ändå? Eftersom detta har vart stora snackisar så skulle jag vilja ta en kort diskussion utanför forumet om detta på t.ex. uppropet på lördag.
/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: SM 2012 - Frågetråden

Inlägg av daskad »

Målningskrav på Aegis Defense Line, måste de vara liknande färger som den armé man spelar, eller räcker det att köra grått med silver drybrushat typ?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SM 2012 - Frågetråden

Inlägg av Katarsis »

daskad skrev:Målningskrav på Aegis Defense Line, måste de vara liknande färger som den armé man spelar, eller räcker det att köra grått med silver drybrushat typ?
Det finns inga krav på enhetlighet, bara att alla modeller skall vara målade. Så det du beskriver räcker.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: SM 2012 - Frågetråden

Inlägg av refabricated »

I brist på framförhållning och skrivare.

Räcker det med lättläst handskriven lista?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar