Touren betting

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Touren betting

Inlägg av Papa D »

Japp då va det dags, Stelek har sagt sitt, nu får vi 40k noviser vara med och gissa i blindo.

Dealen:

Gissa 1-5 varje rätt position ger 5-1 poäng. Varje rätt person på listan ger 1 poäng. Maxpoäng blir alltså 20p.
Varje bet kostar 7 SEK och är lika med 1 position i bettingen och man deltar inte i helheten om man inte gör sammanlagt 6 bets. Man får betta hur många gånger man vill. Den med högst totalpoäng vinner hela potten, om det är flera på samma poäng delas potten.


Om man vill betta på hela raden så kostar det således 42 kr. med mängdrabatt blir det 40SEK för en helrad!

Vi kör öppen betting här, jag skulle gärna se att alla bets är bindande och pengar betalas under lördagen. Inga bets efter torsdag den 1/12.

Betformulär:

(7SEK) 1.
(7SEK) 2.
(7SEK) 3.
(7SEK) 4.
(7SEK) 5.
+(7SEK för helheten)
Med vänliga hälsningar

Spass minister Daniel
Senast redigerad av 2 Papa D, redigerad totalt 21 gång.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Touren betting

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag förstår inte det här med bubblare, är det mig det är fel på?

Gibber
Inlägg: 204
Blev medlem: 13 okt 2008, 07:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Touren betting

Inlägg av Gibber »

Måste väl va en tråkig jävel o säga att jag e inte helt förtjust i de här betting-trådarna... det är ju ändå olagligt, vad jag vet...

Skiter i om folk vill betta men man kanske kan använda andra sätt än det officiella 40k-forumet?
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Touren betting

Inlägg av Snot »

Betting under vissa belopp per år är väl ok vill jag få för mig?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Touren betting

Inlägg av Asplund »

Hittade bara gammalt utdrag:


Lotterilag (1994:1000)
Definitioner
3 § Med lotteri avses i denna lag en verksamhet där en eller flera deltagare, med eller utan insats, kan få en vinst till ett högre värde än vad var och en av de övriga deltagarna kan få.
Till lotteri hänförs
1. lottning, gissning, vadhållning och liknande förfaranden,
...
Krav på tillstånd och typgodkännande
9 § Lotterier får anordnas bara efter tillstånd, om något annat inte följer av denna lag.
...
Vem som kan få tillstånd
15 § Tillstånd att anordna ett egentligt lotteri får lämnas till en svensk juridisk person som är en ideell förening och som ...

Tillstånd får lämnas också till en annan juridisk person än en ideell förening eller en juridisk person som har till huvudsakligt syfte att främja ett allmännyttigt ändamål utom landet, om det finns särskilda skäl för det.
...
Lotterier som inte behöver tillstånd
19 § En sådan sammanslutning som avses i 15 § första stycket får anordna egentliga lotterier utan tillstånd, om
1. lotteriet anordnas i samband med
a) en tillställning eller en sammankomst som sammanslutningen anordnar eller deltar i eller
b) ett bingospel som sammanslutningen anordnar,
...
3. värdet av varje insats uppgår till högst 1/6 000 prisbasbelopp,
4. värdet av högsta vinsten uppgår till högst 1/6 prisbasbelopp,
...
20 § Egentliga lotterier får även i andra fall än som anges i 19 § anordnas utan tillstånd, om
1. lotteriet anordnas i samband med
a) en offentlig nöjestillställning,
b) en offentlig tillställning till förmån för ett allmännyttigt ändamål, eller
c) en allmän sammankomst för framförande av ett konstnärligt verk till förmån för ett allmännyttigt ändamål,
...

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Touren betting

Inlägg av Jocke Rapp »

§20 kan nog inte sägas appliceras här, men §19 sitter ju som en smäck.
Så om Saeculum Obscurum står som anordnare av lotteriet, alternativt RT (Daniel är medlem i RT och de medverkar på arrangemanget) så är det inga problem alls. Svenska40k.se är dock ingen ideell förening.

Enda problemet är att insatsen inte får vara mer än 7 kr...

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Touren betting

Inlägg av Papa D »

Då är det alltså lagligt att genomföra detta om vinsten inte blir större än 42000/6 = SEK 7000.

Jag ska editera.. jag förstår inte heller bubblaren riktigt.. hade en god ide, men den faller på eget grepp.. editerar posten ovan.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Touren betting

Inlägg av Mutt »

Jag bettar 7 kr på att de speedade tau tar alla tre positionerna!

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Touren betting

Inlägg av Papa D »

Okie, vi gör om detta så det blir lagligt!

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Gibber
Inlägg: 204
Blev medlem: 13 okt 2008, 07:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Touren betting

Inlägg av Gibber »

Papa D skrev:Då är det alltså lagligt att genomföra detta om vinsten inte blir större än 42000/6 = SEK 7000.
/D
Om inte både de kraven ska uppfyllas? Max 7000kr i högsta vinst och max 7kr i insats?
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

Skriv svar