Touren som SM?

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Touren som SM?

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag gillar inte %-systemet. En av poängerna när jag införde Touren var att man redan innan året började skulle veta vilka turneringar som var kval och därmed kunde planera därefter. Att det ploppar upp lite småkval här och där tycker jag tar bort lite av känslan av att det är uppstyrt och planerat. En kvalturnering är något man ska veta om i god tid innan helt enkelt, inte något som ska visa sig när turneringen är slut och man räknar antalet som spelade.
Sen är det knappast någon slump vilka sju turneringar som valdes ut. Det var alla turneringar som hade spelats tidigare och det var de turneringar som hade flest deltagare under 2010. Undantaget var givetvis bytet SydCon till SSK som skedde vid en tidpunkt då det verkade otroligt att SydCon skulle bli av och därmed ändrades det, men även detta tycker jag att vi gick ut med i god tid, så folk visste om vart kvalen var.
Att man vill ha fler platser på finalen kan man enkelt åstadkomma genom att bara utöka antalet kvalturneringar istället. Men tänk på att man vill ha turneringar med bra kontinuitet och hög kvalitet som kval, så man vet att de blir av och att det kommer folk. Möjliga turneringar 2012, utöver de åtta som redan finns, är Vinterslaget, BSK, Gamers Weekend någon Norrköpings-turnering.

Men vem är jag att blanda mig i det här, Papa D bestämmer ju nästa år och jag gör som han säger. :)

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Touren som SM?

Inlägg av speedfreek »

Länge leve Papa D, död åt Jocke Rapp!

Tycker Gonkas "dubbelsystem" låter bra.
Alla med pallplats på i förväg utnämnda turneringar (och extraturneringar som dyker upp och får en 40+deltagare) och alla på topp 20-ish på rankingen.

Det är tillräckligt "för alla" för att jag ska vara nöjd.


Inte som förra årets fail_SM i krixmaskin...
(jag är inte bara bitter för att jag inte kvalade in och turneringen inte ens var full)

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Touren som SM?

Inlägg av Argos »

Jag tycker ALLA som vill skall få vara med på SM och jag tycker inte SM skall vara en ost-fest.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Touren som SM?

Inlägg av Ancalagon »

Jag kan tycka att Svenska Mästerskapen i 40k ska vara på kompetetivt som möjligt.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Touren som SM?

Inlägg av imp »

speedfreek skrev:...Tycker Gonkas "dubbelsystem" låter bra.
Alla med pallplats på i förväg utnämnda turneringar (och extraturneringar som dyker upp och får en 40+deltagare) och alla på topp 20-ish på rankingen.

Det är tillräckligt "för alla" för att jag ska vara nöjd.
Tycker också det låter bra.

SM ska vara en ost-fest :wub:
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Touren som SM?

Inlägg av speedfreek »

Jag tycker egentligen att det är ett överskott av ostfester nu för tiden.

Jag skyller på Svenska40k, rankingen, Jocke Rapp och varenda person från ostkusten/köpingarna utom Röde.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Touren som SM?

Inlägg av Papa D »

Jag blir så glad att detta engagerar så många!

Jag kan absolut ta på mig att arrangera SM nästa år tillsammans med en handfull folk och i touren anda.
Låt kommentarerna hagla vidare här, allt hörs och övervägs.

Följande riktlinjer måste till och presenteras här i år för att detta ska ske under 2012.

1. En Svenska Mästerskapet kommite (SMK) måste tillsättas
2. Formatet måste spikas och kommuniceras innan årsskiftet av SMK
3. Samtliga av SMK giltiga turneringar måste annonseras innan årsskiftet
4. En dialog mellan SMK och samtliga i SM-touren godkända turneringar måste etableras
5. Lokal och datum för SM måste annonseras i god tid, gärna redan årsskiftet men inte senare än 6 månader innan turnerings start.
6. Sponsordialogen bör etableras redan i Q1

Roller i SMK (som jag ser det just nu):

SMK General
SMK Lokalansvarig
SMK Sponsoransvarig
SMK Uppdragsansvarig/format
SMK Kommunikationsansvarig

SMK Region representant (No coast, Norrland)
SMK Region representant (Eastcoast, Sthlm)
SMK Region representant (Central, Köpingar)
SMK Region representant (Westcoast, Gbg)
SMK Region representant (Sydcoast, malmö)

En person kan ha mer än en roll, ser framför mig en grupp av 5-8 personer. Jag ser gärna turneringsrävar, men i ärlighetensnamn vill jag ha folk som är beredda att jobba lite, inte en massa tyckare, det finns det gott om på forumen.

PMa mig om ni är sugna på att bygga ett riktigt 40k SM och vad ni kan tänka er bidra med, jag presenterar SMK här senast 2011-11-25.

Med vänliga hälsningar

Daniel
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Touren som SM?

Inlägg av speedfreek »

Är detta nästa års Tour eller något annat?
Ska det ersätta eller komplettera?

Användarvisningsbild
Ironjens
Inlägg: 227
Blev medlem: 09 nov 2008, 22:52

Re: Touren som SM?

Inlägg av Ironjens »

Ersätta.

Och vara i Nyköping, för det är "Nära till allt".

eller i Örebro. De kan behöva något kul.
speedfreek skrev:Jag bygger bara med rövkorgen
...medan jag mest använder fingar, knivar och lim. Och greenstuff emellanåt:
Imperial Fists: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=552
Orker: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=3327

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Touren som SM?

Inlägg av Papa D »

Det blir ju slutresultatet av nästa års tour. DVS tour finalen 2012 blir SM i 40k.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar