Touren som SM?

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Touren som SM?

Inlägg av Jocke Rapp »

Och för att vara tydlig så är det från svenska40k's håll inget problem att Touren nästa år blir ett SM istället.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Touren som SM?

Inlägg av Mutt »

speedfreek skrev:Länge leve Papa D, död åt Jocke Rapp!

Tycker Gonkas "dubbelsystem" låter bra.
Alla med pallplats på i förväg utnämnda turneringar (och extraturneringar som dyker upp och får en 40+deltagare) och alla på topp 20-ish på rankingen.

Det är tillräckligt "för alla" för att jag ska vara nöjd.


Inte som förra årets fail_SM i krixmaskin...
(jag är inte bara bitter för att jag inte kvalade in och turneringen inte ens var full)
Mutt och Gonkas idé om jag får be då jag var först att posta tankar i de banorna!

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Touren som SM?

Inlägg av Papa D »

Ett förtydligande:

Jag ser inte SM i 40k som ett kommersiellt jippo, det vill säga, eventuell sponsring handlar inte om att skrapa ihop feta prispengar osv, snarare att kunna genomföra hela eventet till så nära noll cost för arrangörer och deltagare som möjligt. Jag ser framför mig att man vinner en massiv buckla i minskande skala från 1 - 3 dje plats.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Touren som SM?

Inlägg av egge »

Jag är lite kluven. Å ena sidan är det coolt med specifikt utvalda turneringar där man kan kvala så att dem blir elit-turneringar men å andra sidan tror jag inte det kommer locka så många fler till turneringar. Åtminstone inte om man jämför med att låta alla turneringar vara kvalade om de är tillräckligt stora. Jag tror helt enkelt att elit-tänket på kvalande turneringar inte kommer ge oss fler spelare på turneringar vilket jag tycker hela tiden skall vara ett mål. Jag tror det snarare skulle bli så att det folket som är touren intresserade blir mer tävlingsinriktade på bekostnad utav de som kommer som nya till turnerinsscenen. Att ha något som liknar mitt förslag gör nog att fler spelare söker sig till turneringar då det kommer bli fler turneringar som dyker upp utan att detta minskar ned vissa andra turneringas status. Jag är nog också inne lite på att om en turnering bara överlever för att den har SM kval status är den inte en turnering som skall behållas...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Touren som SM?

Inlägg av Snot »

Jag kör hellre på procent, jag likt egge tror att det kommer generera fler spelare till turneringarna totalt sätt.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Touren som SM?

Inlägg av Argos »

Jag tycker det vore helt värdelöst om inte alla för vara med och spela SM, och jag tycker det är rent skadligt för turneringsklimatet i Sverige om det blir viktigare och viktigare för spelare att placera sig högt på turneringar.

Jag har inget emot att nåt annan turnering än GC får SM-status, men jag vill verkligen inte att SM blir en tråkig sten-sax-påse-jätte-ost-historia.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Touren som SM?

Inlägg av Papa D »

@Argos - Är du emot att det blir kvalande till SM eller är du emot att de blir nån form av hårdhets opt tävling. För formatet för detta är ju på inget sett spikat och jag skulle gärna ha med dig i en grupp för formerna för detta...
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Touren som SM?

Inlägg av fjugin »

SM som det görs i fantasy är rätt awsome. En individuell turnering som inte har något att göra med andra konvent eller liknande, som hålls en gång om året, flyttas runt mellan olika städer och är öppen för alla.
Den hålls också alltid helt utan målning, quiz, sportsman, komp och sådanna extra poäng, så bara ihopspelande battle points räknas och alltid med ETC-restriktioner (vilket förståss blir lite svårt i 40k där det inte finns några restriktioner på ETC).

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Touren som SM?

Inlägg av Argos »

Papa D skrev:@Argos - Är du emot att det blir kvalande till SM eller är du emot att de blir nån form av hårdhets opt tävling. För formatet för detta är ju på inget sett spikat och jag skulle gärna ha med dig i en grupp för formerna för detta...
Jag är emot både kvalande till SM och ost-tävling. Om SM blir en öppen tävling sitter jag gärna med och diskuterar hur den kan förändras, förutsatt att gruppens sammansättning innehåller en ungefär lika stor mängd personer från bästkusten som ostkusten (och gärna några från Norrland och Danmark också).

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Touren som SM?

Inlägg av Tadaotoko »

fjugin skrev:SM som det görs i fantasy är rätt awsome. En individuell turnering som inte har något att göra med andra konvent eller liknande, som hålls en gång om året, flyttas runt mellan olika städer och är öppen för alla.
Den hålls också alltid helt utan målning, quiz, sportsman, komp och sådanna extra poäng, så bara ihopspelande battle points räknas och alltid med ETC-restriktioner (vilket förståss blir lite svårt i 40k där det inte finns några restriktioner på ETC).
Tycker att det låter toppen ;)
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Skriv svar