Turneringar som ingår i Touren

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Följande turneringar ingår i Svenska 40k Touren:

DefCon - Spelad
GothCon - Spelad
Fantasia Fanatic Vår - Spelad
LinCon - Spelad
RydCon - Spelad
SydCon
Stockholms Spelkonvent - Spelad
Fantasia Fanatic Höst - Spelad

Endast topp sex från varje turnering går vidare till finalen, oavsett om personen redan kvalat eller ej.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Re: Turneringar som ingår i Touren

Inlägg av cadelin »

Jag har ett förslag till förändring.
Ge alla turneringar som har mer än 50 spelare tourenstatus och sen låt de 5 bäst placerade som inte redan är kvalade får en plats.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

cadelin skrev:Jag har ett förslag till förändring.
Ge alla turneringar som har mer än 50 spelare tourenstatus och sen låt de 5 bäst placerade som inte redan är kvalade får en plats.
Det är såklart vettiga tankar men jag har två invändningar.
1. Man kan inte i förväg veta hur många spelare en viss turnering kommer att ha. En av poängerna är att man ska kunna veta vilka som är kvalturneringar och planera dessa.
2. Om man låter de 5 bästa som inte redan kvalat få en plats så innebär det i praktiken att det är lättare att kvala på turneringarna som ligger sent på året, vilket jag inte tycker är rätt. Då är det bättre att utöka antalet platser som kvalar från varje turnering tycker jag.

egge

Inlägg av egge »

Jag kan också tycka att topp 5 som inte kvalat är lite fel. De som förtjänar platserna skall få dem. Topp 1-5 skall vara kvar, tycker jag.

Sedan kan jag dock tycka att turneringar som annonserar minst 50 tillgängliga platser och får minst 40 deltagare skulle kunna vara med i svenska 40k touren. Skulle det bli så olyckligt att fler turneringar satsar på att ha 50 deltagare istället för 40 så är det inte så synd i min värld...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Hawk

Inlägg av Hawk »

Då jag själv har en bakgrund inom golfen kan jag ju tycka att deras upplägg för stora turneringar är bra. Där har de oftast olika kategorier av spelare som får vara med i turneringen. Dessa kategorier brukar vara 1) Ranking, 2) kval, 3) tidigare topplaceringar i turneringen 4) inbjudningar.

Något liknande tycker jag borde funka för 40K touren.

Exempel på upplägg

1) 20 högst rankade
2) De som placerat sig topp 6 på en kavalturneringen
3) De som kom topp 5 året innan
4) Inbjudningar av spelare som anses vara duktiga, men av olika anledningar inte kvalar enligt övriga kriterier. (Säg att Jeppa inte skulle spela någon turnering på ett år, så skulle han antagligen inte kvala in enligt övriga kriterier. Alla skulle dock vara överens om att han hör hemma i turnerigen.)

/H

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Goda idéer, men en sak... Inga inbjudningar. Är vi inte en tillräckligt exkluderande nördhop redan? Har folk kvalificerat sig ska de spela, har de inte det så får de inte vara med. Annars kommer det eskalera till "Bjud in Linus också, det är alltid underhållande när han får frispel och avrättar tärningar på lastbryggan". :roll:

Ska man jämföra med sport så blir ju inte Tyskland inbjudet till fotbolls-VM om de misslyckas att kvala in, även om "alla vet" att de har där att göra. ;)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Nej fasen, inga jäfla inbjudningar. Kvalar man inte har man ju uppenbarligen inte på tuneringen att göra.

Jag tycker vi ska hålla en separat tunering för dom som kvalat 3 eller fler gånger så man slipper "push overs" på tuneringen ;)

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Fan... Jag som bara kvalat två gånger...

Men en turnering för David och Jeppa, bäst av fem låter ganska skoj.
Jag röstar för...

Hawk

Inlägg av Hawk »

Jag håller med om att alternativet inbjudan lämnar en möjlighet för godtycklighet. Jag har dock inga problem med det. För det första har jag fullt förtroende för tävlingsledningen och för det andra tycker jag det finns gott om omständigheter som borde ge en kvalplats som inte ryms i övriga kriterier. Ett exempel gav jag ovan. Ett annat skulle vara att vinna en stor turnering utomlands (tex en GT eller Adepticon).

Målet är trots allt att vaska fram de bästa spelana och bevittna "the ultimate showdown"!

/H

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Alexander Merinen

Skriv svar