Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av Neth_Oni »

Niklas malmborg skrev:personligen gillar jag ITC rankningen i att den är streamlinad över stor del av världen och att den bara räknar ett max antal turneringar så som tidigare sagt att man inte kan spamma events och vinna på det(nuvarande rankning system är på grund av det mycket märkligt enligt mig)
om du menar svenska40k rankingen så är den precis som ITC rankingen i det att den plockar dina 6 bästa resultat från de senaste 18 månaderna så jag vet inte vart "spamma events och vinna på det" kommer ifrån

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av Niklas malmborg »

ah det är bara jag som tydligen inte läst hur den räknas ut, jag bara antog att alla de räknades som listades när man gick in och kollade en spelares stats

TNid
Inlägg: 45
Blev medlem: 11 aug 2016, 12:31

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av TNid »

Neth_Oni skrev:
Niklas malmborg skrev:personligen gillar jag ITC rankningen i att den är streamlinad över stor del av världen och att den bara räknar ett max antal turneringar så som tidigare sagt att man inte kan spamma events och vinna på det(nuvarande rankning system är på grund av det mycket märkligt enligt mig)
om du menar svenska40k rankingen så är den precis som ITC rankingen i det att den plockar dina 6 bästa resultat från de senaste 18 månaderna så jag vet inte vart "spamma events och vinna på det" kommer ifrån
Itc plockar dina 5 bästa resultat i olika storlekar på turneringarna från den innevarande säsongen som slutar iom

Max 3 rtt(0-27 players) max 4 gt(28-57 players) eller 5 majors(58+).

TNid
Inlägg: 45
Blev medlem: 11 aug 2016, 12:31

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av TNid »

Rimligtvis kan vi väl hålla en omröstning i communityn om hur man vill luska fram en SM-vinnare.
Tydligt är att intresset för nuvarande sätt är rätt lågt och att det är dags att prova något nytt.

När vi har ett resultat kan vi göra en ny sm-grupp bestående av de största turneringsarrangörerna, samt de som är intresserade av att arra SM. Där kan man prata ihop sig om eventuella upplägg, kvalevent, datum och så vidare.

Mvh
Tobias
Västerås Wargaming

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av RUNE »

Jag ser flera olika möjligheter.

Tittar man på andra sporter så brukar det vanligaste vara att man på något sätt kvalar in till ett SM. Det är väl dels för att man inte vill att någon ska ha tur vid en (1) tävling och bli svensk mästare. Men även för att reducera ner antalet deltagare till en hanterbar mängd. Samtidigt vill en arrangör inte ha för få deltagare, även om det är smidigare. Arrangören vill kunna tjäna en hacka på det arbetet han lägger ner på att arrangera ett SM. Som jag förstår så är det så SM i 40K har fungerat tidigare.

Ett alternativ att titta på är "Cup-version" som finns i skytte-världen. Alla föreningar får arrangera tävlingar. En deltagare får delta på alla tävlingar som arrangeras i Sverige. Vid slutet av säsongen räknar man de fem bästa resultaten och får därmed en Cup-vinnare. Med det här upplägget får man inte en SM-mästare via en tävling utan en samlad vinnare. Fördelen med det här upplägget är att du får en vinnare som är den skickligaste utövaren av sin sport. Inom skytte så brukar detta upplägget ofta kompletteras med en separat SM-tävling vilket ger en Cup-vinnare och en SM-vinnare. Cup-trofén väger i regel tyngre då vissa duktiga skyttar är upptagna med annat den tiden då SM går.

En möjlighet är att man kör Cup-upplägget i någon variant. Behöver inte vara bästa fem tävlingarna, man kan göra bästa tre eller vad som nu känns lämpligt. De översta... säg 50 i Cup-en blir sedan kvalificerade till SM. Här har man gjort en grovsortering av utövarna och gränsen kan sättas så att man får ihop tillräckligt många deltagare för ett SM. För rent krasst gissar jag på att ett SM egentligen bara hade bestått av de tio bästa spelarna. Men där finns en poäng att få ett SM till en "folkfest". Det ger en morot till deltagare att försöka kvala och det blir dessutom en trevlig upplevelse. För att återvända till skytte så brukar SM-banorna vara mer utstuderade, mer välgjorda och det är något helt annat än en lokalt arrangerade skyttetävling. Det kunde vara ett dragplåster. Att ha snyggast terräng eller genomtänkta uppdrag eller något liknande.

Problemet med cup/serie-spel är att man behöver någon form av enhetligt sätt att bedöma olika turneringar. Vissa turneringar kanske har väldigt flippiga uppdrag t.ex. och där måste man väga in den aspekten. Vilken typ av turneringsupplägg som är rättvisande får SM-gruppen rimligen avgöra.

På något sätt anser jag att man vill eliminera att en spelare bara har tur vid ett eller två partier. Somliga partier kan förloras på ett tärningsslag och det känns inte rätt att bli SM-mästare på det sättet. Med någon variant av Cup/serie-spel så kan man åtminstone få en mer rättvisande bild. Kanske man kunde få ta med sig poängen från cup:en eller få någon fördel för att du lyckats placera dig bra i cup:en när du sedan spelar i SM-turneringen? Här finns många möjligheter.

Jag är inte tillräckligt bra eller aktiv turneringsspelare för att avgöra exakt vilket format som passar bäst. Men att kora en SM-mästare borde vara något som går utanpå den internationella turneringen och kan därmed utformas ganska fritt.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av Flogger »

Ett alternativ som diskuterats förr (typ fem år sedan eller något) än väl att de 16 bästa spelarna i landet (baserat på bägge rankings nu kanske när det finns två?) bjuds in till turnering där man spelar 4 matcher W/L och den som vinner alla sina matcher blir vinnaren. Är det så att någon från top 16 inte kan medverka så går den platsen till nästa person på listan (alltså nummer 17) men antalet blir alltid 16.

Positivt: Detta skulle ju verkligen bli en turnering av de bästa spelarna och vinnaren skulle verkligen kunna gå hem med äran att ha spöat de bästa i landet.

Negativt: Lite trist med en sådan liten turnering, men samtidigt kan man ju göra som vi gjort tidigare och bjuda in till ett "öppet SM" där restena av landet kan komma och köra sin turnering bredvid, det brukar vara uppskattat.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av Lictor »

En basal skillnad med ITC-rankingen jämfört med vår svenska är att den nollställs varje år istället för att vara rullande.

Välj själva vad ni tycker om det :P
Sebastian Magnusson

Skriv svar