Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av leidstedt »

Hej

Detta är en diskussionstråd där jag skulle vilja diskutera ett sätt att ta fram en svensk mästare i 40k. Det är bara ett förslag, som jag förstår att många inte kommer att hålla med om eller vilja opponera sig mot. Förslagsvis så håller vi nivån på en konstruktiv nivå.

Jag har varit i kontakt med Best Coast Pairing som är ett företag som tillhandahåller en app som spelare och turneringsarrangörer kan använda sig utav. Det är en app som är gratis men man kan välja att betala för den. Betalar men för den får man tillgång till samtliga armelistor från samtliga turneringar i BCP appen. Det är många turneringar. Betalar man inte kan man bara se listor från de turneringar man ska delta i.

Använder man BCP appen kan man ranka turneringen mot ITC rankingen. ITC rankingen är ett världsomspännande ranking system som även har rankingar i regioner. Min trevare mot BCP var att Sverige skulle få en egen ranking. Vill du veta hur rankingen går till kan du läsa allt om det här: http://www.frontlinegaming.org/communit ... t-circuit/

Vanliga invändningar är att man måste spela ITC missions för att ranka mot ITC. Det är inte sant. Din turnering dina regler.

Så till min poäng. Istället för att vi ska arrangera EN turnering som utser en mästare så är det kontinuitet som avgör. Bäst under året blir bäst i Sverige.

Är du intresserad av att arrangera ITC turneringar så kolla mitt inlägg under Allmänt fliken.

Så! Kom gärna med inlägg, tillägg eller påhopp.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av Neth_Oni »

brukar inte vara den som säger "det var bättre förr" men... det var bättre förr :P

Jag gillade idén med att alla rankinggivande turneringar gav kvalplatser beroende på antal spelare och avsluta året med en turnering för de som kvalat, dvs de som placerat sig högt någon gång under året. Svenska40k har ju redan en ranking där vi kan se vilka som ligger i toppen och man kan även gå in och se vilka turneringar de spelat och hur de då presterade. Där ser vi ju redan vem som är bäst oftast. Men det är ändå en charm med en specifik turnering där priset är titeln "svensk mästare". Lite tråkigt kan jag tycka att "bara" gå på rankingen. Och jag är dessutom helt emot att gå på ITC rankingen, vi har en egen svensk ranking för det. ITC i all ära men tycker absolut inte att det ska vara något krav för att en turnering ska vara bidragande till det. BCP appen har väldigt många problem och även en del val i hur upplägget på pairings osv fungerar som kanske inte alls faller arrangörerna i smaken. Det finns även gott om turneringar som helst håller sig analogt under turneringens gång så det är lite mer spänning vid prisutdelning (när inte alla redan vet allas placeringar).

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av DHettNeck »

Håller helt med Robin. Att utse en mästare på ranking poäng är tråkigt...och skulle det göras skulle det helt klart baseras på den svenska rankingen och inte en amerikansk.

När det kommer till kval hoppas vi från SM-gruppens sida att vi drar igång en ny kval-säsong nu i september inför SM 2020. Vi kommer snickra på reglerna lite innan dom läggs ut.

SM-gruppen söker också nya aktiva medlemmar för att driva det hela. Så är någon turnerings-arrangör intresserad så meddela mig eller Hylander så tar vi upp det i gruppen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av leidstedt »

För diskussionens skull är det viktigt att klargöra några saker.

Du behöver inte använda BCP appen, men det underlättar. Vill du bidra till ITC rankingen kan du köra en analog turnering och sedan fylla i detta formulär https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =363327628 förutsatt att du har anmält turneringen på förhand. Anmäler turneringar gör du här https://docs.google.com/forms/d/1YJHCEl ... ested=true.

Det diskuteras just nu om det ska bli en svensk ranking. Den är inte avgjord men det skulle se ut på följande sätt. https://www.frontlinegaming.org/communi ... -rankings/ Om du trycket på "... complete listing with regions ->" kan du se att listan ändras till regioner. Trycker du på Scandinavia ser du mestadels svenska spelare. Du rankas bara i den region som turneringen hålls i. Exempelvis så åkte jag till Las Vegas Open förra året. Den turneringen hölls i USA och påverkar således inte min svenska ranking. Bara turneringar som spelas i Sverige skulle påverka rankingen i Sverige regionen. Ranking än så här för närvarande:

1 Anton Wilson 650.84 4 of 5
2 Johan Nicolaisen 628.52 4 of 5
3 Menelik Eriksson 611.32 4 of 5
4 Tomas Christensson 609.83 4 of 5
5 Mikael Christensson 596.59 4 of 5
6 Karl Abrahamsson 581.51 3 of 5
7 Kim Rasmusson 579.12 4 of 5
8 Oscar Lemming 555.25 4 of 5
9 Andread Berglund 508.63 3 of 5
10 Jonathan Sleigh-johnson 502.85 4 of 5

Ett förslag skulle ju kunna vara att man använder rankingen för en turnering där man bjuder in spelare. Säg en top 40 rankade.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av Enochia »

Ja Jo, problemet är väl att vi redan har en svensk ranking, som man inte behöver anmäla mer än här, jag köper att du vill att den ska kunna synas internationellt, men om det ändå inte spelar någon roll förutom i Sverige behöver man väl kanske inte en ny svensk ranking, som dessutom inte tar med alla turneringar.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av Neth_Oni »

Om det behövs fler/nya i SM-gruppen så kan jag ställa upp men som arrangör är jag rädd för att jag inte riktigt kan hjälpa. Vi har lite klent med bord och terräng och så är väl borlänge lite avsides

Bjoernvald
Inlägg: 32
Blev medlem: 06 feb 2017, 17:53

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av Bjoernvald »

Är ny i turneringar men av 2st har 2 varit roliga. Kan känna att bcp inte är vägen att gå. Idealet skulle vara att få detta forum mer aktivt. Kanske separat app? Förstår arbetet bakom men kanske en idé. Man får nog vänja sig vid att folk är ”lata” och vill ha allt på samma ställe. Det jag finner problematiskt med bcp är att det är låst till itc. Rankingen vi har (tänk ny i svängen) är rolig. Tror man får försöka föra en diskussion som jag sa i inledningen i ett stort forum. Denna sida är bra men tror de flesta pratar via Facebook. Där ligger utmaningen att ena alla aktiva i en grupp och där föra diskussionen. Problemet jag upplever är att få är engagerade i föreningar och därmed går det inte att ha möte mellan olika föreningar och enas där. Det är både bra och dåligt då det vi sysslar med kan ske på en individs egna vilja utan motkrav medan det samtidigt blir svårt att få överblick över exempelvis hur många aktiva det finns. Är aktiv i andra föreningar genom segelflyg (också en klassisk sportgren likt 40k), där är också problemet inom klubbar att få folk engagerade.

Ett annat problem... få folk att börja spela tävlingar, många tvekar då de är livrädda för att göra bort sig eller förlora, sammanfattningsvis... för att få ihop engagemang lär vi komma på ett sätt att få folk att börja bli mer aktiva och få ut mer info om turneringar som spelas och liknande.

*disclaimer börjar det bli luddigt ;)*
Problemet med att arrangera större tävlingar är enligt mig all terräng som behövs samt lokal, det är ruggigt svårt om man vill arrangera något kring Uppsala/Stockholm om man vill gå +- 0. Kollade på skoj i Knivsta (mellan sthlm-Uppsala. För att klara hyran lär du få tag på 30 pers som lägger 100kr var, kanske låter lite men då vill man samtidigt få in någon krona extra då terräng har en tendens att
Gå sönder i exempelvis transport. Förlåt Om jag svävade iväg här.

Ronin
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 feb 2019, 11:10

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av Ronin »

Mina 2 cent:
Jag skulle nog vilja säga att flertalet föreningar har aktiva medlemmar och aktiva arrangörer. T ex vi i MFF, Västerås Wargaming, LBK för att nämna några. Tycker också att det finns bra dialog mellan de olika föreningarna men kanske att det finns en i mitt tycke ganska tråkig uppdelning mellan oss som adopterat ITC/BCP fullt ut och de som inte gjort det,kan tycka att det blir lite sandlådestämning ibland.

Personligen så ser jag hellre att en Svensk mästare tas ut på ranking, det ger en bättre bild av spelet under ett helt år istället för att man "har tur" på en enda turnering. Men att man väljer bästa resultat från t ex 4 eller 5 turneringar så man inte bara kan spamma turneringar och vinna på det sättet. Och att poängen stegras beroende på hur stora turneringarna är. Allt detta finns redan i ITC rankingen men om folk absolut motsätter sig att använda sig av den (vilket verkar vara fallet) så gå det ju säkert att anpassa rankingen här på sv40K.se.

Och om majoriteten föredrar en enda turnering så tycker jag definitivt att det borde vara 6 rundor och att formatet baseras på ett inarbetat format dvs antingen ETC eller ITC och inga egenkomponerade missions/semikompar/highlanders etc

/Johan Barrander (MFF/Go Go Harambe Rangers)

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av Niklas malmborg »

personligen gillar jag ITC rankningen i att den är streamlinad över stor del av världen (edit: tog bort min missuppfattning av hur svenska rankningen räknades ut)

jag gillar även användningen av BCP (de flesta använder det redan).. det är ett bra verktyg och att göra det mindre förvirrat mellan turneringar ser jag som en bra sak.. varje turnering man är på som har en egen hemsida man måste lista ut och använda ger mig ett par extra gråa hår varje gång

kan ses som tråkigt att bästa spelare baseras på rankning men samtidigt är det rättvist.. alla kan kanske inte komma loss till en turnering och slåss om SM mästare titeln även om man är högst rankad
det vattnar även ur SM om det är en kvalturnering men det datumet så kunde bara 50% av de som kvalat så då blir det inte ett riktigt SM ändå

jag tycker ITC och BCP är ett steg i rätt riktning rent generellt (notera ITC som stort... inte bränn allt som inte är deras missions pack)
Senast redigerad av 1 Niklas malmborg, redigerad totalt 7 gånger.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Alternativt sätt att ta fram en svensk mästare

Inlägg av Neth_Oni »

Det är tyvärr inget nytt, bara vad det är som delar communityn. Förr var den stora frågan om turneringar skulle spelas med eller utan komp vilket delade spelarna i två grupper som ofta vägrade åka på en turnering av den andra typen, med några spelare "i mitten" som åkte på båda (men oftast iaf hade en version de föredrog). I 7th ed började ITC leta sig in i Sverige, främst Västeråstrakten, och den gamla debatten började bytas ut mot den nya: ITC eller inte. Samma sak där, många spelare som vägrade åka på den andra typen av turnering. I 8e är kompen så gott som borta och de en gång stora skillnaderna mellan ITC och "vanlig 40k" har till stor del suddats ut tack vare av att GW nu faktiskt jobbar själva med att balansera och förtydliga.

Som jag förstått det går det nu att hålla i en turnering med det klassiska upplägget (tänk fanatic i Umeå som exempel) och helt utan något "från ITC", dvs specialregel för ruiner, BCP appen, w/d/l system osv men att det ändå i slutändan ger rankingpoäng till ITC. Detta är bra och något som jag själv plockat upp nu, om inte annat för att testa, till turneringar i Borlänge. Vi kommer köra vidare på det vanliga, dvs GW's egna missions fast modifierade istället för de (i våra ögon) tråkiga missions som är i ITC Champions dokumentet, men då några spelare verkar vara mer intresserade av ITC-rankingen än upplägget på missions så känner jag "varför inte?". Det ger inte mig en massa extra jobb att låta turneringen ge rankingpoäng till både ITC och svenska40k. Eller?

Ett problem jag personligen har just nu som android-användare är att BCP appen är full av problem och overall får jag en känsla av att skaparna av appen inte bryr sig om att vi har dessa problem. Det har varit en massa strul att kunna lägga upp lista, se pairings osv på de turneringar jag varit på och även nu när jag försöker använda TO-versionen av appen till årets Smackdown har jag stött på problem efter problem med funktioner som inte fungerar som det ska eller rent av inte existerar. Så då är väl alternativet att inte använda appen och köra exakt som tidigare, analogt eller med andra program (exempelvis det som MC i Varberg gjort), och bara maila in resultaten till ITC. Det blir lite extra jobb, men inte så farligt. Men det jag vill få fram här är att det skulle vara betydligt smidigare och mer smärtfritt både att spela och arrangera om appen fick lika mycket kärlek på båda plattformarna. Och fixa så man kan använda den på PC för tusan!

Jag både hoppas och tror att klyftorna mellan "ja vi måste spela ITC" och "nej vi vägrar ITC" kommer minska men att variationen av upplägg på turneringar kommer fortsätta. Så kommer ju frågan hur vi går till väga med att lösa korandet av en svensk mästare. Det är precis som med allt annat omöjligt att få alla nöjda men jag hoppas att SM-gruppen gör ett bra jobb med att "ta tempen" på vad majoriteten föredrar.

Skriv svar