SM Kval omröstning

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

SM KVAL vara eller icke vara

Jag vill ha SM kval
24
63%
Jag vill inte ha SM kval
9
24%
Jag vill hellre ha SM baserat på....(kommentera med alternativ)
5
13%
 
Antal röster: 38

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

SM Kval omröstning

Inlägg av Flogger »

Hejsan!

Vi diskuterar i SM gruppen angående kval och tänkte att det bästa är ju att bara fråga er, communityn, om ni vill att SM ska ha kval eller inte. Då pratar vi nu den gamla sortens kval, att för att kvala ska du senaste året ha placerat dig på top 10% på någon turnering, avrundat matematiskt, så 2 kvalar från en turnering med 16 deltagare t.ex. :)

Om kval införs nu kommer det räknas retroaktivt från alla turneringar efter förra SM.

Listar ett par av varje argument här, det finns såklart fler men bara så ni är med på noterna lite.

Argument för:
SM blir mer exklusivt
Det kan gynna turneringar att folk försöker jaga en SM plats

Argument mot:
Det blir exkluderande
Det blir alltid ett begränsat antal som ens kan kvala på SM så SM blir aldrig en stor turnering


Vill du ha ett annat sätt att sortera ut till SM så skriv gärna och kom med idéer. Likt förra året kan man ju ha ett seed system baserat på ranking eller så kan man köra max 32 platser och köra W/L med utslagning o.s.v. Det finns många sätt men föreslå gärna ett.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Astroth
Inlägg: 148
Blev medlem: 10 sep 2013, 14:38

Re: SM Kval omröstning

Inlägg av Astroth »

Kan man inte ha öppna och kvalade? Vet att det va så 2016 och det var bra drag då.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: SM Kval omröstning

Inlägg av Flogger »

Astroth skrev:Kan man inte ha öppna och kvalade? Vet att det va så 2016 och det var bra drag då.
Absolut. Det är precis så det blir med kval att det blir två turneringar bredvid varandra :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: SM Kval omröstning

Inlägg av RUNE »

Jag skulle säga kval eftersom för mig så handlar SM om att ta fram Sveriges skickligaste Warhammer 40K spelare. Då spelet trots allt är baserat på tärningar så tycker jag det är bra att de som ställer upp har "bevisat" att det inte bara var tur. Har man sedan en öppen turnering parallellt så blir det ändå lite folk som kommer.

Jämför man med andra sporter så är ofta kval ett sätt att få ner ett stort antal deltagare till en hanterbar mängd. De SM jag har deltagit i blir då mer "folkfest" snarare än en snobbig elitföreställning vilket i sin tur hjälper till med rekryteringen av nya hängivna utövare i längden.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: SM Kval omröstning

Inlägg av leidstedt »

Då det är rätt många olika system som spelas så är det kanske inte en enskild turnering som ska avgöra vem som vinner mästar titel. Jag anser att rankingen bör styra vem som blir bäst i Sverige.

Om man nu gillar eller ogillar ITC, gillar eller ogillar Forge World, gillar eller ogillar restriktioner i listbyggen så kan man fortfarande ranka sig och bli Sveriges bästa spelare. Rankingen kan ligga till Nyår eller lagom till ETC uttagningar bör göras om det hjälper/styr kaptenen.

Så jag röstar för ingen turnering.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SM Kval omröstning

Inlägg av DHettNeck »

leidstedt skrev:Då det är rätt många olika system som spelas så är det kanske inte en enskild turnering som ska avgöra vem som vinner mästar titel. Jag anser att rankingen bör styra vem som blir bäst i Sverige.

Om man nu gillar eller ogillar ITC, gillar eller ogillar Forge World, gillar eller ogillar restriktioner i listbyggen så kan man fortfarande ranka sig och bli Sveriges bästa spelare. Rankingen kan ligga till Nyår eller lagom till ETC uttagningar bör göras om det hjälper/styr kaptenen.

Så jag röstar för ingen turnering.
Ranking är ju redan givande för plats i ETC-laget, samt att man är ju bäst rankad om man är bäst rankad. Det finns ju väldigt många sporter som både har ranking och mästerskap, så ditt argument håller inte riktigt vatten.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

DanielM
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jan 2015, 11:23

Re: SM Kval omröstning

Inlägg av DanielM »

Med risk för att det här alternativet inte lär vinna:

Upplägget på förra SM(Som fortfarande inte verkar rapporterat till rankingen), tycker jag var riktigt bra. Grupper baserat på ranking och sedan utslagsmatcher baserat på brackets ur gruppen, tycker man borde köra det i år igen.

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: SM Kval omröstning

Inlägg av leidstedt »

DHettNeck skrev:
leidstedt skrev:Då det är rätt många olika system som spelas så är det kanske inte en enskild turnering som ska avgöra vem som vinner mästar titel. Jag anser att rankingen bör styra vem som blir bäst i Sverige.

Om man nu gillar eller ogillar ITC, gillar eller ogillar Forge World, gillar eller ogillar restriktioner i listbyggen så kan man fortfarande ranka sig och bli Sveriges bästa spelare. Rankingen kan ligga till Nyår eller lagom till ETC uttagningar bör göras om det hjälper/styr kaptenen.

Så jag röstar för ingen turnering.
Ranking är ju redan givande för plats i ETC-laget, samt att man är ju bäst rankad om man är bäst rankad. Det finns ju väldigt många sporter som både har ranking och mästerskap, så ditt argument håller inte riktigt vatten.
Nu försöker jag ju inte argumentera utan förklara varför jag röstade som jag gjorde, vilket jag blev uppmanad att göra i första posten.

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: SM Kval omröstning

Inlägg av Jonas »

Jag tycker att vi ska ha en gigantiskt stor turnering en gång om året, där alla 40k spelare i hela Sverige samlas på en och samma gång för att se vem som är bäst. Och att det är den som vi kallar SM. Ungefär som LVO nästan är VM. Du får en vinnare av SM, men också en med bäst ranking efter det året som blir då bäst i Sverige. Typ. Det skulle man typ kunna göra för hela Skandinavien oxå. För att utse Skandinaviens bästa. Fatta vilken ball turnering att åka på varje år.

MiniMajs
Inlägg: 244
Blev medlem: 04 apr 2015, 10:31

Re: SM Kval omröstning

Inlägg av MiniMajs »

Jonas skrev:Jag tycker att vi ska ha en gigantiskt stor turnering en gång om året, där alla 40k spelare i hela Sverige samlas på en och samma gång för att se vem som är bäst. Och att det är den som vi kallar SM. Ungefär som LVO nästan är VM. Du får en vinnare av SM, men också en med bäst ranking efter det året som blir då bäst i Sverige. Typ. Det skulle man typ kunna göra för hela Skandinavien oxå. För att utse Skandinaviens bästa. Fatta vilken ball turnering att åka på varje år.
LVO är ju itc-finalen och avslutningen på den säsongen. Varför inte köra en itc-turnering som avslutar säsongen i skandinavien? Den skulle ha förutsättningar att bli riktigt stor med åren. :)

Skriv svar