SM2018 - Ris och Ros

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
GoB40k
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 apr 2014, 14:19

SM2018 - Ris och Ros

Inlägg av GoB40k »

SM 2018 är över och vi från GoB tackar er alla deltagare för denna gången :)

Ett stort grattis till Pär Hylander som numera är Svensk Mästare i Warhammer 40.000 :wub:


Ris = Vad var halvdant som vi borde förbättra?

Ros = Vad funkade bra och som vi inte borde förändra?


Tack igen alla så ses vi förhoppningsvis igen nästa gång!

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: SM2018 - Ris och Ros

Inlägg av Papa D »

Ros:

Kaffe och vattenvagn, trevligt när det ingår tycker jag.
Lokalen, den e sjukt najs.
Motspelarna, mycket trevligt folk att spela mot.
Stor skärm för tid, enkelt och tydligt att veta hur mycket tid man har kvar
Upplägget, tycker det passade SM väldigt bra, gjorde det mycket svårt att vinna!
Arrangemanget i stort, enkelt, trevligt och tydligt.

Ris:

Kan inte komma åp något i skrivande stund.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: SM2018 - Ris och Ros

Inlägg av Konfa »

Ros:
Trevlig stämning. Man kände sig välkommen och servad hela helgen. Bra jobbat av personen som la upp fredagsmystråden så det blev ett informellt häng med så gott som alla spelare kvällen innan! Samtliga mina matcher var trevliga och roliga.

Vatten och kaffe-vagnen

Lokalen och borden. Bra med terräng på borden vilket bäddade för kul och varierade matcher

Upplägget. Riktigt kul även för mig med dålig seed som start, och det gjorde att turren stack ut och kändes lite speciell.


Ris:
Det hade varit toppen med något högre forumsaktivitet inför

Användarvisningsbild
Talos
Inlägg: 183
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:56
Ort: Värnamo

Re: SM2018 - Ris och Ros

Inlägg av Talos »

ROS
kaffe och vatten vagnen :D
En stor skärm som tydligt visade tiden + mysig person som kom och talade om när halva tiden gått
Roligt med seedingen på en whitebord
Bra lokal att spela i
Borden var riktigt bra
Jag hade 5st roliga matcher mot trevliga motspelare

RIS
trots mycket stuff och los blocker på borden var det ofta det inte gick att göma raiders tack vara att seglen gör dem ganska höga.
Men gör man losblockers mycket högre påverkade nog spelet negativt så man som spelare inte ser vad händer på brädet
Men kanske en husregel om man inte skjuter på pynt (segel, antenner flagor med mera)?
Absolut kan man komma överens med sin motspelare varje match, men många jag möte hade en klar fördela v att kunna skjuta på segel, och det är sm.

thismeanswarmate
Inlägg: 218
Blev medlem: 31 jul 2013, 05:13

Re: SM2018 - Ris och Ros

Inlägg av thismeanswarmate »

Ros:

- Som vanligt är alla deltagare och arrangörer supermysiga!
- Terrängen var riktigt bra med mycket los-blockers och lagom med area terrain. Däremot stod terrängen lite för tätt på vissa bord för att bilar skulle kunna trycka sig emellan dem. Sen var fördelningen av ruiner i de olika deploymentzones väldigt obalanserade på något bord jag spelade på.
- Upplägg med grupp- och slutspel var skoj och funkade skitbra! Däremot uppskattade jag verkligen att kunna se vilken grupp jag hamnade i två veckor innan turneringen, så jag i förtid kunde planera hur jag skulle få minst torsk, utan att de med största sannolikhet skulle bli omblandade. Jag skulle personligen föredra en lösning där t. ex. de lägst rankade fyller hålen av eventuella avhoppare, istället för att skyffla om hela lottningen. Den lilla snedbalanseringen det kan skapa tycker jag premieras av alla de nätter jag legat sömnlös och analyserat Svenssons lista. Det är också en snedbalansering som blir mindre ju större deltagareantal (mer om det sen) det är, då risken att "toppspelare" möter varandra i gruppspelet är mindre.

Ris:

- Kiosk hade gjort underverk för oss som fortfarande är mentalt 12 år gamla och inte dricker kaffe.
- Ni arrangörer kunde varit mycket mer aktiva på forumet. Det var fortfarande många frågor som var obesvarade både när listorna skulle vara inne och när turneringen startade.
- Det var minst en efterfest förmycket i mitt hotellrum för min kropp som är ca 200 år gammal.
- Deltagarantalet var lite lågt. Kanske inte 100% kritik i sig, men värt att fundera på hur vi kan bli fler nästa år, om det är det vi vill.
Personligen ser jag hellre att SM ska vara en representation av hur spelet sett ut det gångna året, istället för att vara en mer unik turnering. Är det 2000pts de flesta spelat under året bör vi också ha det under SM, även om det är svårt att hinna med alla rundor. Samma gäller ITC-missions (tyvärr), Forgeworld, etc. Jag tror det skulle locka fler spelare.
Jag tror även att ett problem har varit att SM bara utannonserats (vad jag sett) här på sv40k, och tyvärr är det många som inte frekvent är inne här längre. Speciellt inte efter att vi nyligen haft en domännamnbyte. Skriver ni om det i alla hyfsat stora svenska 40k-grupper på facebook skulle det ge en mycket större spridning, tror jag.
- Det här vet jag att alla inte håller med mig om, men jag är inget fan av slumpade missions. Risken att behöva gå tvåa mot Celestine i reliken fem matcher i rad ska inte finnas där. Jag köper absolut argumentet att det motiverar ett brett listbyggande, men det tycker jag fem fasta missions med bra variation också gör. Vill ni undvika att folk vet vilket mission som spelas i finalen (där man antagligen kommer möta värst motstånd) kan vi väl slumpa i vilken ordning uppdragen spelas när turneringen öppnar.
- Att man var tvungen att sätta ut objektiv innan man visste hur deploymenten såg ut tog bort mycket av spelet i att sätta ut objektiv.


Nu när jag läser vad jag skrivit låter jag nog mer negativ än vad jag egentligen är. Turneringen var verkligen svinkul, och efter att ha haft ett avbrott i mitt spelande i några månader är jag riktigt pepp på att spela mer efter den här helgen! Tack så mycket!
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: SM2018 - Ris och Ros

Inlägg av Hylander »

ROS:
- Deltagarna: Trevligt vid borden men även på kvällarna med mycket gött tjöt.
- GoB (Flogger främst): Bättre arr får man leta efter.
- Redan sagt i tidigare poster.

RIS:
- Till mig själv med info innan turneringen. SM-Gruppen behöver få ett gäng sparkar på sig så att det blir bättre framförhållning och bättre stöd till GoB. Nytt blod kan behövs troligen. Infobristen är GoB helt fria från skuld med.


Jag hoppas att vi fortsätter och bygger på detta konceptet med att lägga det samma tid, plats och har detta, tack Tröger, fräcka upplägg med en riktig final.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: SM2018 - Ris och Ros

Inlägg av refabricated »

Ros:
- Upplägget. Kändes riktigt spännande. Allt klurande inför när man skulle lura reda på vilka man hamnade i grupp med osv. kul for oss som tar detta på för stort allvar. Kanske seeda det "ordentligt" nästa år? Högst med lägst, näst högst, näst-lägst osv. Hårdaste gruppen nu var 1a, läggaste vart 4e(missförstå inte detta).
- Kaffe-vagn
- Taggar till lokalen så man inte vart tvungen att ringa flogger hit och dit.
- Borden
- Typ allt...
- Datumet. mkt bättre nu än i December.

Ris:
- 1500pts. Kör 2000 som är standard över typ hela världen. Är ni brydda av att folk inte hinner spela så tvinga fram klocka. Arret tappade säker 20 deltagare på att köra 1500pts ist för 2000.
- Forums-aktiviteten. Det var nästan omöjligt att få svar på frågor innan, kändes som att nån från SM-gruppen gick in och svarade en gång i veckan. Bättring!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

max_elmgren
Inlägg: 335
Blev medlem: 09 okt 2011, 15:29

Re: SM2018 - Ris och Ros

Inlägg av max_elmgren »

Ska det läggas upp poäng från SM i Rankingen den står inte ens med som en turnering!

Skriv svar