SM 2018 - UPPLÄGG & UPPDRAG
Moderatorer: DHettNeck, GoB40k
SM 2018 - UPPLÄGG & UPPDRAG
UPPLÄGG
Detta året på SM kommer det att bli lite speciellt (och magiskt) och därför är det viktigt att förklara från början hur det kommer att se ut så inga arga miner eller frågetecken uppstår under turneringens gång.
SCHEMA
Frukost: 08:00
Upprop: 09:30
Match 1 09:45-13:00
Lunch 13:00-14:30
Match 2 14:30-17:45
Match 3 18:00-21:15
Söndag
Frukost: 08:00
Match 4 08:30-11:45
Lunch 11:45-13:00
Match 5 13:00-16:15
Prisutdelning: ca 16:30
DAG 1 - GRUPPSPEL
Match 1-3 spelas i gruppspel om fyra grupper.
Dessa kommer kriga med ett klassiskt 20-0 system.
Dessa grupper kommer seedas baserat på ranking.
Exempel:
Grupp 1 kommer bestå av personen som ligger 1a på rankingen, samt personen som ligger 5a, 9a, 13e o.s.v. (kommer såklart justeras baserat på vilka som dyker upp och inte)
DAG 2 - SLUTSPEL
Match 4-5 spelas i slutspel om 4 spelar per grupp med ett W/L system.
De 4 vinnarna från dag 1 kommer kriga om plats 1-4 i SM.
De 4 andraplatserna kommer spela om plats 5-8 i SM.
etc.
Detta innebär att du kommer behöva vinna i gruppspelet på lördagen samt gå obesegrad i båda matcherna på söndagen för att vinna SM.
Det finns ingen Draw på söndagen, du vinner eller förlorar, är det lika på poäng kommer den som inte fick first turn att vinna den matchen.
UPPDRAG
Missions kommer slumpas fram mellan de som står nedan.
INNAN MATCHEN
1. Utväxla armélistor och hälsa.
2. Slumpa ett Eternal och ett Maelstrom uppdrag.
3. Definiera terräng.
4. Välj Warlord Traits, Psychic Powers, etc (Detta får göras inför varje match)
5. Slå varsin tärning. Vinnaren börjar placera ut Maelstrom-objektiv udda nummer, den andra spelaren placerar sedan jämna nummer
6. Spelaren som började sätta ut objektiv slumpar fram vilken Deployment Map som skall användas och väljer Deployment Zone.
7. Spelaren som inte valde Deployment Zone börjar ställa upp en enhet. Spelarna turas sedan om att ställa ut varsin enhet.
8. Spelarna slår varsin tärning, vinnaren väljer om denne vill gå först eller inte. Spelaren som deployade färdigt först får +1 på detta slaget.
9. Slå för Sieze the Initiative (valfritt för spelare som går tvåa).
10. Skaka hand och önska lycka till. Börja matchen!
RAPPORTERING AV MATCHEN
Den spelaren som har tagit 8 eller mer poäng av moståndaren vinner matchen och då rapporteras 2-0 i segrarens favör.
Annars anses matchen blivit oavgjord och då rapporteras 1-1 i matchen.
Notera att det inte kan bli oavgjort i slutspelet.
SEKUNDÄRA UPPDRAG (1 VP vardera)
Dessa finns i alla uppdrag.
Slay the Warlord
First Blood
Linebreaker
ETERNAL WAR (Max 9 VP differens)
1. Retrieval
Markör 1-4 är värda 3 VP
2. No Mercy ("Kill Points 2 VP")
Varje spelare får 2 VP för varje enhet som förstörs från motståndaren.
3. The Scouring
Efter markörerna har placerats, slumpa fram två objektiv. Det ena är värt 4 VP, det andra 1. Alla andra är värda 2 VP.
4. Big Guns Never Tire
Markör 1-4 är värda 3 VP. Heavy Support får Objective Secured från Chapter Approved.
Varje enhet från Heavy Support som förstörs från motståndaren är värd 1 VP
5. Revelation
Markörerna placeras ut dolt och avslöjas precis innan första player turn. Detta innbär också att man inte behöver placera dem i ordning. Markör 1 & 2 är värda 1 VP, 2 & 3 värda 2 VP och 3 & 4 värda tre VP.
6. The Relic
Placera ut en markör för reliken i mitten av slagfältet. I slutet av slaget får den som bär modellen 9 VP. Om ingen modell bär reliken får den spelare vars modell som står närmast reliken 4 vp.
En infantry modell kan plocka upp reliken, genom att ställa sig i baskontakt med den. Modellen kan bära nu bära med sig reliken, men tappar den om modellen dör eller flyr. Man kan inte heller gå ombord på en Transport, lämna slagfältet eller förflytta sig längre än 9” av någon anledning.
MAELSTROM (Max 9 VP differens)
1. Cleanse
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
2. Lost Contacts
I början av varje spelares runda drar den spelaren lika många kort som man håller objectives, dock minimum 1. Runda 1 drar man alltid 3 kort. Man får max ha 6st aktiva kort.
3. Tactical Escalation
I början på sin runda drar man tills man har lika många kort som den aktuella rundans nummer.
I början av slaget, innan slaget börjar väljer varje spelare ett typ av objektiv, till exempel Take and Hold. Den spelaren får ett extra poäng för att klara objektiv av den typen, men tappar ett poäng om man slänger kort av den typen.
4. Spoils
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
Bägge spelarna kan klara ”Secure Objective X” kort som motståndaren har på handen. Man får endast slänga dessa kort genom att använda Command Points.
5. Cloak and Shadows
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
I detta uppdrag är korten dolda tills man klarar dem.
Om man skjuter på något som är längre än 18” bort får man -1 på att träffa.
I detta uppdrag kan följande Stratagem användas:
Flares (1CP) Välj en enhet från fienden. I resten av rundan får man inte minus på att skjuta på den på grund av Cover of Darkness.
6. Dreadlocks
Runda 1 drar man 6 kort. Nästa runda får man max ha 5 kort, runda 3 max 4 kort osv. Om man har för många kort får man slänga kort tills man har rätt antal, om man har för få drar man.
Crap Card (1CP): Släng ett kort du just drog och dra ett nytt.
New Deal (3CP): Släng hela handen och dra en ny, endast i första rundan.
Detta året på SM kommer det att bli lite speciellt (och magiskt) och därför är det viktigt att förklara från början hur det kommer att se ut så inga arga miner eller frågetecken uppstår under turneringens gång.
SCHEMA
Frukost: 08:00
Upprop: 09:30
Match 1 09:45-13:00
Lunch 13:00-14:30
Match 2 14:30-17:45
Match 3 18:00-21:15
Söndag
Frukost: 08:00
Match 4 08:30-11:45
Lunch 11:45-13:00
Match 5 13:00-16:15
Prisutdelning: ca 16:30
DAG 1 - GRUPPSPEL
Match 1-3 spelas i gruppspel om fyra grupper.
Dessa kommer kriga med ett klassiskt 20-0 system.
Dessa grupper kommer seedas baserat på ranking.
Exempel:
Grupp 1 kommer bestå av personen som ligger 1a på rankingen, samt personen som ligger 5a, 9a, 13e o.s.v. (kommer såklart justeras baserat på vilka som dyker upp och inte)
DAG 2 - SLUTSPEL
Match 4-5 spelas i slutspel om 4 spelar per grupp med ett W/L system.
De 4 vinnarna från dag 1 kommer kriga om plats 1-4 i SM.
De 4 andraplatserna kommer spela om plats 5-8 i SM.
etc.
Detta innebär att du kommer behöva vinna i gruppspelet på lördagen samt gå obesegrad i båda matcherna på söndagen för att vinna SM.
Det finns ingen Draw på söndagen, du vinner eller förlorar, är det lika på poäng kommer den som inte fick first turn att vinna den matchen.
UPPDRAG
Missions kommer slumpas fram mellan de som står nedan.
INNAN MATCHEN
1. Utväxla armélistor och hälsa.
2. Slumpa ett Eternal och ett Maelstrom uppdrag.
3. Definiera terräng.
4. Välj Warlord Traits, Psychic Powers, etc (Detta får göras inför varje match)
5. Slå varsin tärning. Vinnaren börjar placera ut Maelstrom-objektiv udda nummer, den andra spelaren placerar sedan jämna nummer
6. Spelaren som började sätta ut objektiv slumpar fram vilken Deployment Map som skall användas och väljer Deployment Zone.
7. Spelaren som inte valde Deployment Zone börjar ställa upp en enhet. Spelarna turas sedan om att ställa ut varsin enhet.
8. Spelarna slår varsin tärning, vinnaren väljer om denne vill gå först eller inte. Spelaren som deployade färdigt först får +1 på detta slaget.
9. Slå för Sieze the Initiative (valfritt för spelare som går tvåa).
10. Skaka hand och önska lycka till. Börja matchen!
RAPPORTERING AV MATCHEN
Den spelaren som har tagit 8 eller mer poäng av moståndaren vinner matchen och då rapporteras 2-0 i segrarens favör.
Annars anses matchen blivit oavgjord och då rapporteras 1-1 i matchen.
Notera att det inte kan bli oavgjort i slutspelet.
SEKUNDÄRA UPPDRAG (1 VP vardera)
Dessa finns i alla uppdrag.
Slay the Warlord
First Blood
Linebreaker
ETERNAL WAR (Max 9 VP differens)
1. Retrieval
Markör 1-4 är värda 3 VP
2. No Mercy ("Kill Points 2 VP")
Varje spelare får 2 VP för varje enhet som förstörs från motståndaren.
3. The Scouring
Efter markörerna har placerats, slumpa fram två objektiv. Det ena är värt 4 VP, det andra 1. Alla andra är värda 2 VP.
4. Big Guns Never Tire
Markör 1-4 är värda 3 VP. Heavy Support får Objective Secured från Chapter Approved.
Varje enhet från Heavy Support som förstörs från motståndaren är värd 1 VP
5. Revelation
Markörerna placeras ut dolt och avslöjas precis innan första player turn. Detta innbär också att man inte behöver placera dem i ordning. Markör 1 & 2 är värda 1 VP, 2 & 3 värda 2 VP och 3 & 4 värda tre VP.
6. The Relic
Placera ut en markör för reliken i mitten av slagfältet. I slutet av slaget får den som bär modellen 9 VP. Om ingen modell bär reliken får den spelare vars modell som står närmast reliken 4 vp.
En infantry modell kan plocka upp reliken, genom att ställa sig i baskontakt med den. Modellen kan bära nu bära med sig reliken, men tappar den om modellen dör eller flyr. Man kan inte heller gå ombord på en Transport, lämna slagfältet eller förflytta sig längre än 9” av någon anledning.
MAELSTROM (Max 9 VP differens)
1. Cleanse
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
2. Lost Contacts
I början av varje spelares runda drar den spelaren lika många kort som man håller objectives, dock minimum 1. Runda 1 drar man alltid 3 kort. Man får max ha 6st aktiva kort.
3. Tactical Escalation
I början på sin runda drar man tills man har lika många kort som den aktuella rundans nummer.
I början av slaget, innan slaget börjar väljer varje spelare ett typ av objektiv, till exempel Take and Hold. Den spelaren får ett extra poäng för att klara objektiv av den typen, men tappar ett poäng om man slänger kort av den typen.
4. Spoils
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
Bägge spelarna kan klara ”Secure Objective X” kort som motståndaren har på handen. Man får endast slänga dessa kort genom att använda Command Points.
5. Cloak and Shadows
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
I detta uppdrag är korten dolda tills man klarar dem.
Om man skjuter på något som är längre än 18” bort får man -1 på att träffa.
I detta uppdrag kan följande Stratagem användas:
Flares (1CP) Välj en enhet från fienden. I resten av rundan får man inte minus på att skjuta på den på grund av Cover of Darkness.
6. Dreadlocks
Runda 1 drar man 6 kort. Nästa runda får man max ha 5 kort, runda 3 max 4 kort osv. Om man har för många kort får man slänga kort tills man har rätt antal, om man har för få drar man.
Crap Card (1CP): Släng ett kort du just drog och dra ett nytt.
New Deal (3CP): Släng hela handen och dra en ny, endast i första rundan.
Re: SM 2018 - UPPLÄGG & UPPDRAG
Kul upplägg ovh kul med info!
Är det möjligt att få en uppgift om mängden terräng som det kommer vara, ex foto från förra året eller från ett ungefärligt bord?
Och hur spelas wipe? Fortsätter man i vanlig ordning?
Är det möjligt att få en uppgift om mängden terräng som det kommer vara, ex foto från förra året eller från ett ungefärligt bord?
Och hur spelas wipe? Fortsätter man i vanlig ordning?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: SM 2018 - UPPLÄGG & UPPDRAG
Flogger kan säkert fixa foto, men generellt brukar det vara väldigt gott om terräng i Jönköping.
Vid wipe spelas matchen vidare och man samlar poäng som vanligt.
Vid wipe spelas matchen vidare och man samlar poäng som vanligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: SM 2018 - UPPLÄGG & UPPDRAG
Topp! Är det itc-ruiner som blockar Los på undervåningen eller true Los?
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
- Inlägg: 5051
- Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50
Re: SM 2018 - UPPLÄGG & UPPDRAG
@Konfa
GoB har bra med terräng. Tror aldrig jag sett en golfbana där de gånger jag spelat hos dem.
GoB har bra med terräng. Tror aldrig jag sett en golfbana där de gånger jag spelat hos dem.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Re: SM 2018 - UPPLÄGG & UPPDRAG
Borde det inte finnas bättre tiebreaker än vem som gick 2a?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
- Inlägg: 5051
- Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50
Re: SM 2018 - UPPLÄGG & UPPDRAG
Att avgöra på vem som går 1a eller 2a känns lite meh.
Förslag på tie-breaker:
Mest Maelstrom poäng > Mest Eternal war poäng > Mest secondary poäng > Flest klarade kort > *längst skägg/snyggast armé eller ngt annat orimligt.
* Kommer man hit så måst matchen nästan vara riggad.
Förslag på tie-breaker:
Mest Maelstrom poäng > Mest Eternal war poäng > Mest secondary poäng > Flest klarade kort > *längst skägg/snyggast armé eller ngt annat orimligt.
* Kommer man hit så måst matchen nästan vara riggad.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Re: SM 2018 - UPPLÄGG & UPPDRAG
Det står att dag 1 är klassiskt 20-0 system men senare står att det antingen är vinst 2-0 eller draw 1-1. Det står även att dag 2 inte kan bli draw. Så vad gäller?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: SM 2018 - UPPLÄGG & UPPDRAG
Nej, det känns som en väldigt bra tiebreaker. Generellt är det mycket bättre att gå först, så då kan den som går tvåa få en liten fördel.daskad skrev:Borde det inte finnas bättre tiebreaker än vem som gick 2a?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: SM 2018 - UPPLÄGG & UPPDRAG
Dag 1: 20-0Neth_Oni skrev:Det står att dag 1 är klassiskt 20-0 system men senare står att det antingen är vinst 2-0 eller draw 1-1. Det står även att dag 2 inte kan bli draw. Så vad gäller?
Dag 2: W/L
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015