SM 2018 - INFORMATION

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Stefan
Inlägg: 288
Blev medlem: 01 dec 2010, 21:17

Re: SM 2018 - ANMÄLAN ÖPPEN

Inlägg av Stefan »

Tyvärr måste jag (Stefan Hedström) o Pärssi hoppa av av olika personliga skäl. Ha ett fantastiskt SM!
Stefan "Krak" Hedström

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: SM 2018 - ANMÄLAN ÖPPEN

Inlägg av Nurgle »

Konfa skrev:Topp! Jag skulle tycka att det vore kul om gw hann komma ut med faqn innan stoppet i syfte att täppa ex vissa luckor.

Vänta lite nu. Utifrån ovan fråga samt även efter att ha lusläst det ni skrivit lyckas jag inte hitta nånstans att ni använder beta matched play rules från the big faq 1 2018.
Den känns uberviktig att ni kommunicerar klart och tydligt rätt omgående vad som gäller där eftersom det påverkar listbygget rejält. Annars är det ju enbart officiella reglerna förutom detachments som gäller.

Edit: Houserules för dataslates menar jag. Inte detachments.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: SM 2018 - ANMÄLAN ÖPPEN

Inlägg av refabricated »

Jag tror att att "alla regler som vanligen gäller" gäller. Har inte varit med att någon arrangör tidigare klartgjort att dessa gäller. Har snarare varit så att man klargjort undantag från dem.

Skulle iaf utgå från att beta-reglerna gäller.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Wilson
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 dec 2016, 16:22

Re: SM 2018 - ANMÄLAN ÖPPEN

Inlägg av Wilson »

Hej! Är lite sugen på att vara med, men har inte riktigt bestämt mig än. En fråga kring en av era formuleringar:

"Anmälningsavgiften är gratis för alla GoB medlemmar som är 25 år eller yngre, vilket betyder att om du är under 25 så åker du på hela helgen för 100kr."

Kostar det 100 kr om du är 25 eller yngre, eller om du är under 25?

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: SM 2018 - ANMÄLAN ÖPPEN

Inlägg av Nurgle »

refabricated skrev:Jag tror att att "alla regler som vanligen gäller" gäller. Har inte varit med att någon arrangör tidigare klartgjort att dessa gäller. Har snarare varit så att man klargjort undantag från dem.

Skulle iaf utgå från att beta-reglerna gäller.
Jag menar nog att du har fel. Så här skriver exempelvis Fantasia inför sin turnering;

”That includes the BIG FAQ 1 2018 with Beta Rules published April 16th on Warhammer Community”.
Och alla ITC-turneringar har ju det inbakat i paketet eftersom det ståred i deras paket.

Eftersom jag bygger listor för i princip alla turneringar (utan att spela på dem) så lusläser jag setupen för alla. Min minnesbild är i vart fall att förutom några få, mer lokala avarter är det kutym.

(Edit: En snabb genomgång av turrar visar att mitt minne verkar fungera. De turneringar jag kollade av nu lite som hastigast i detta forumet har skrivit ut det. Säg inte det till min fru. Hon skulle bli vansinnig om hon förstod vad min minneskapacitet går åt till.)

Detta är trots allt 40k, där det inte är tolkningar i första hand utan det skrivna ordet som gäller. Har man inte skrivit specifika undantag eller husregel inför en turnering blir det konstigt att komma med dem efteråt.

I en så viktig turnering som SM måste allt sådant vara glasklart.
Vad händer annars om någon potentiell bokstavstrogen dyker upp på turneringen med en pre-beta rules arme och lägger hälften av enheterna men merparten av PL i reserver och deepar in dem i första rundan i fiendens deployment zone.
”Näää, så får du inte göra!”
”Jaha, var står det?”

Enter bad stämning.

Så att klargöra sådant och eventuellt annat som utgör undantag från reglerna blir svinviktigt för att säkra upp en bra och rättvis spelupplevelse.

Med största respekt och beundran för dig som en superviktig del av hobby/tävlingscommunityn, så hoppas verkligen du inte tar illa upp.

Mvh Fanboy

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: SM 2018 - ANMÄLAN ÖPPEN

Inlägg av refabricated »

Ta illa upp? pfff.
Spä ut mitt morgonkaffe då jävlar, annars... Har mkt skinn på näsan.

Har åkt på många turneringar som varit i Hylanders/Trögers/Floggers regi. Ingen av dem har utelämnat FAQ:er mm. men ibland glömmer de ta med "självklar" info. Mer det jag syftade till. Får väl poke:a dem så de kan updatera första posten.

Håller helt med att saker måste vara klara inför turneringen.

Edit*
Kaka till dig för att du är noggrann!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
GoB40k
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 apr 2014, 14:19

Re: SM 2018 - ANMÄLAN ÖPPEN

Inlägg av GoB40k »

Wilson skrev:Hej! Är lite sugen på att vara med, men har inte riktigt bestämt mig än. En fråga kring en av era formuleringar:

"Anmälningsavgiften är gratis för alla GoB medlemmar som är 25 år eller yngre, vilket betyder att om du är under 25 så åker du på hela helgen för 100kr."

Kostar det 100 kr om du är 25 eller yngre, eller om du är under 25?
25 eller yngre :)

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: SM 2018 - ANMÄLAN ÖPPEN

Inlägg av fauh »

refabricated skrev:Ta illa upp? pfff.
Spä ut mitt morgonkaffe då jävlar, annars... Har mkt skinn på näsan.

Har åkt på många turneringar som varit i Hylanders/Trögers/Floggers regi. Ingen av dem har utelämnat FAQ:er mm. men ibland glömmer de ta med "självklar" info. Mer det jag syftade till. Får väl poke:a dem så de kan updatera första posten.

Håller helt med att saker måste vara klara inför turneringen.

Edit*
Kaka till dig för att du är noggrann!
Räknas väl inte som att spä ut om man bara kissar i kaffet?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: SM 2018 - ANMÄLAN ÖPPEN

Inlägg av refabricated »

Wille:
Det beror på hur mkt koffein du har i blodet.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

birka25
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 jun 2016, 17:55

Re: SM 2018 - ANMÄLAN ÖPPEN

Inlägg av birka25 »

Hej tyvärr måste även jag (Daniel Petersson) hoppa av.

Skriv svar