Kvalsystem till SM - vara eller inte

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av Simpilicious »

Lägg till en poll/omröstning i tråden! :wub:

Jag gillar kvalande. Det är något att jaga under året och så känns det lite speciellt och kul att få va med på SM om man presterar bra någon gång. Dessutom får spelare som kanske haft lite tur värdiga motståndare så det jämnar ut sig när dagen kommer.

2017 kvalade jag och blev väldigt glad över det då jag fick känna mig lite speciell. Sedan blev jag besviken när SM var precis som en vanlig turnering.
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av Flogger »

Hylander skrev:Kan hålla med om utslagningenvarianten. Det jag där opponerar mig emot är ju när en spelare förlorat en match så är det bara att droppa för man kan inte vinna. Vilket är lite trist.
Det är väl ändå värt att spela om andra och tredjeplatsen? Det tycker jag iaf :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av daskad »

Flogger skrev:
Hylander skrev:Kan hålla med om utslagningenvarianten. Det jag där opponerar mig emot är ju när en spelare förlorat en match så är det bara att droppa för man kan inte vinna. Vilket är lite trist.
Det är väl ändå värt att spela om andra och tredjeplatsen? Det tycker jag iaf :)
På en utslagsturnering är det bara en extra match om man blir utslagen, och det är för 3/4 platsen. 2:an blir ju den som åker ut i sista matchen mot vinnaren. 3/4 blir de som förlorar mot 1/2an i semin
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av Flogger »

daskad skrev:
Flogger skrev:
Hylander skrev:Kan hålla med om utslagningenvarianten. Det jag där opponerar mig emot är ju när en spelare förlorat en match så är det bara att droppa för man kan inte vinna. Vilket är lite trist.
Det är väl ändå värt att spela om andra och tredjeplatsen? Det tycker jag iaf :)
På en utslagsturnering är det bara en extra match om man blir utslagen, och det är för 3/4 platsen. 2:an blir ju den som åker ut i sista matchen mot vinnaren. 3/4 blir de som förlorar mot 1/2an i semin

Inte alls så det behöver funka. I WMH är det första platsen som är låst till vinnaren. Resten baseras på poäng. Det går att komma 3-4e plats även om man torskade mot den som vann i finalen. Därför droppar folk förhållandevis sällan (och aldrig om det inte finns någon annan turnering att lira).
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av fauh »

Skulle man inte kunna lösa det med "gruppspel" på dag 1 och slutspel på dag 2? Då kan de som åkt ut ur gruppen välja om de vill stanna och spela lite strömatcher eller åka hem en dag tidigare.

Begränsar förvisso till 32 spelare men med någon slags kval / baserat på ranking så borde det gå att lösa?

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av daskad »

behöver ju inte begränsas till 32 spelare. Beror ju på hur många som går vidare ur varje grupp
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

max_elmgren
Inlägg: 335
Blev medlem: 09 okt 2011, 15:29

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av max_elmgren »

Gruppspel är ju häftigt, det blir som fotbolls-VM.

Som en skrev i förra tråden blir det ju bara som en till turnering om man har den öppen för alla.
Men samtidigt, om man vill titulera sig bäst i Sverige i 40k så får man ju åka till SM och försöka vinna, vilket borde få många av de bästa spelarna att åka, oavsett om det var kval eller inte, det har ju hittills varit några av Sveriges bästa 40k-are som vunnit varje år trots att den är öppen. Så det blir ju inte någon tursam nybörjare med en elak lista som vinner SM.

Plus att jag vill vara med på SM, så jag vill inte ha kval ändå, men gruppspel en dag, som kokar ned till kvartsfinaler dag två, det vore häftigt.

så då funkar 32 spelare bäst, grupper om 4, 3 matcher, vinnaren av varje grupp går vidare,

Kvartsfinaler, Semifinaler, Bronsmatch, och Final, samt att det kan bli roligare att mediatäcka ett sådan event eller streama på Twitch.

Men gruppspelet kanske inte bara ska vara win-draw-lose, utan den med mest poäng efter tre matcher går vidare.

Sen har vi hur man skulle ordna grupperna, Top tier (topp 8 deltagarna från rankingen), 2nd tier (topp 8-16 deltagarna från rankingen), >16, >16.
Lottningen skulle också bli kul att följa. och hypen hade blivit stor, om man vet innan turneringen vilka man ska möta, antingen är listorna inskickade innan, eller så bygger man lista när man vet vilka personer man ska möta.

Då blir sannolikheten stor att de 8 bästa enligt rankingen går vidare, och får slå ut varandra på dag två.
Samtidigt som det är roligt att följa för om det blir skrällar och nån ny som det går svinbra för.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av Konfa »

Jag har gett det exakt noll tanke kring hur genomförbart det är, men supportar helhjärtat Maxs förslag ovan :)

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av Simpilicious »

Ja, det gör jag också :P

Inte helt säker på om det är bästa sättet, men det är något annorlunda i 40k-sammanhang och värt att testa i alla fall en gång. :wub:
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Kvalsystem till SM - vara eller inte

Inlägg av Neth_Oni »

låter spännande helt klart, kanske behöver göra ngt "side event" eller liknande medan finalisterna spelar då det kan vara folk som åkt långt, redan bokat hotell osv som inte kvalar in till slutspel och kanske vill ha ngt att göra. 40k är ju inte den mest intressanta åskådarsporten samt att det försvårar för de som spelar om alla andra står runt deras bord

Skriv svar